Kuinka nopeasti tuloksia voi odottaa kun laihduttaa?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "Löllerö"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
L

"Löllerö"

Vieras
Aloitin ensimmäistä kertaa elämässäni laihduttamaan. Tähän asti ei ole tarvinnut katsoa mitä suuhunsa pistää mutta nyt olen tilanteessa, että painoa on kertynyt liikaa noin 10 kg. Olen myt muutaman viikon käynyt kuntosalilla 2 x viikko sekä reippaan noin 1 h kestävän lenkin rattaiden kanssa kahtena päivänä viikossa. Lisäksi aloitin ryhmässä (1x viikko) jossa on jokakerta erilaista ryhmäliikuntaa. Nyt aloin viikko sitten noudattaa noin 1200 kcl ruokaohjelmaa.

Vielä ei tietenkään näy missään vaan paino on heilahtanut 0,5 kg ylöspäin. Kauanko kestää, että elimistö tottuu uuteen elämäntyyliin ja alan laihtua niin, että sen huomaa jossain?

Jokaviikonoäivälle on oma "ruokalista" eli valmiin listan mukaan syön. mutta esim. Tänään olen syönyt
Aamupala: 0,9% maitorahkaa 2 dl, mustikoita 1,5 dl, 2,5 dl mustaa kahvia.
Välipala: kourallinen cashew pähkinöitä.
Lounas: salaattia jossa kiinankaalia, vihreitä linssejä, porkkanaa sekä noin 1 rkl raejuustoa. Salaattia meni noin 5 dl
Välipala: bare bar eli sellainen pehmeä taatelipatukka
Iltapala: jälkiuunipala/ siivu ja siihen päälle vähän margariinia ja 1 siivu oltermanni 17%.

Vettä koitan juoda 2 litraa/ vrk vaikka niitä en jaksanut listata tuohon.

Riippuu paljon siitäkin kuinka vietät muuten päiväsi. Jos istut tietokoneella työpäivät ja kotona sohvalla niin kalorin kulutus on paljon pienempää kuin fyysistä työtä tekevällä ja esim. Työmatkansa pyöräilevällä.

Syön vain noin 1000 kaloria päivässä (joskus enemmän), juon paljon ja liikun noin 4 tuntia viikossa kevyesti (kävelyä ym.). Painoa oli alkuun 69 kg ja pituutta 161 cm.
Alkuun laihduin viikossa 3 kg, huisia!
Ennen elämänmuutosta en juuri liikkunut ja syödä mässytin jatkuvasti mitä sattui.
Ekan viikon jälkeen lähti vielä seuraavan viikon aikana noin 1,5 kg muistaakseni.
sitten tahti hidastui ja paljon. Välillä paino pysyy kaksikin viikkoa samassa lukemassa, vaikken ole lisännyt syömisiäni. Sitten taas tipahtaa jonkin verran.
Teen istumatyötä.
Aloitin urakan heinäkuun alussa ja nyt painan 63,5 kg. Olen siis laihtunut noin 2,5 kuukaudessa 5,5 kg, mikä on ihan hyvin. Painoa tosiaan lähti alkuun reippaammalla tahdilla.
Alun perin tavoitteeni oli että laihdutan kunnes painan 62 kg ja sitten pidän painon siinä. Kunnianhimo on kasvanut matkan varrella ja nyt mietin, josko alle 60 kg:aan pääsisin... ;)

Jos saadun energian määrä on tosiaan 1200 kcal/vrk niin olettaen että peruskulutuksesi on n. 2000 kcal/vrk sinun pitäisi laihtua n 1 kg/vrk vaikka et harrastaisi liikuntaa olllenkaan. Jos et laihdu todennäköisesti lasket saamasi energian määrän väärin (eli syöt enemmän kiin 1200). Laihdutus on matematiikkaan yhden läskikilon pudottamiseen tarvitaan 7000 kcal energiavaje.

Et jaksa tuollaisella ruokavaliolla jatkaa niin kauan, että siitä olisi merkittävää hyötyä. On aika ihmeellistä olettaa elävänsä iduilla, kun on aiemmin vetänyt pastaa ja lihapullia.

Mulla: hienosti olet saanut painoa alas!! Toivottavasti minä pystyn samaan.

Ei ainakaan vielä ole käynyt kyllästyttämään ruokavalio kun siinä on niin monipuolisesti kaikkea ja joka viikonpäivälle eri ruuat. Helpompi noudattaa tiettyä listaa kuin lähteä itse miettimään mitä saan syödä minkäkin verran, että ruoka olisi monipuolista ja sisältäisi tarpeeksi vähän kaloreita. Mutta täytyy nyt vain toivoa, että innostus pysyy yllä :)

Et jaksa tuollaisella ruokavaliolla jatkaa niin kauan, että siitä olisi merkittävää hyötyä. On aika ihmeellistä olettaa elävänsä iduilla, kun on aiemmin vetänyt pastaa ja lihapullia.

Mitä ihmeellistä siinä on? Totta kai ruokavaliota on pakko keventää, jos laihtua meinaa.

Omasta kokemuksesta voin sanoa, että jos on lähellä normipainoa, laihtuminen on pirun hidasta. Pakko vetää kalorit aika lähelle tuota 1000kcal/vrk jos tahtoo että laihtuminen myös näkyy jossain eikä mene 200g/vko-vauhtia.

Älä aloita laihdutuskuuria, ellet ole valmis noudattamaan sitä loppuelämääni. Tee mielummin elämäntaparemontti. Muuta yksi pieni asia kerrallaan, jotta muutos ei käy ylivoimaiseksi ja pysyt siinä.

Yhteistyössä