Kuinka nopeasti tulee oireet, jos on allerginen maidolle?

Nti on nyt 10kk ja hänellä on mahdollisesti suolioireinen maitoallergia. Nyt sitten lääkärin kanssa juteltuani päädyimme kokeilemaan kuitenkin Omneo tuttelia. Eilen olen antanut ensimmäisen kerran ja mitään oireita en ole huomannut. Tuleekohan oireilut minkälaisella viivellä, jos on tullakseen?

Jos on allergiaa, voi oireet tulla heti tai voi tulla hyvinkin paljon myöhemmin, esim. viikkojen päästä. Useimmiten oireet tulevat parin viikon sisällä.

Kannattaa myös huomata, että vaikka nyt ei tulisi allergiaoireita, allergia voi puhjeta myöhemminkin (tai oireet tulla tarpeeksi selviksi), varsinkin kun jotain massuvaivaa on ollut.

Jos lapsi oireilee enemmän tai vähemmän koko ajan, voi olla vaikea arvioida Tutteli Omneon sopivuutta. Onko lapsi ollut maidottomalla dieetillä ennen Tutteli Omneota? Selkeintä olisi olla maidottomalla dieetillä vähintään pari viikkoa, jonka aikana lapsen tila on tai muuttuu oireettomaksi, ja tehdä sen jälkeen maitoaltistus.

Olen itse ollut maidottomalla ruokavaliolla ja nyt tuntuu siltä,että oma maito ei enään riitä. Jonkin verran olen myös lisännyt maitotuotteita omaan ruokavaliooni ja sen myötä en ole lapsessa mitään oireita havainnut. Ongelmana tässä koen nyt sen, että jos oma maitoni tosiaan on jo loppumaisillaan niin neidille pitää saada menemään jotain muuta maitoa. Soijapohjaista korviketta olen jonkinverran antanut, mutta se on niin pahan makuista, että se valuu vain suupielistä ulos. Tätä omeneota otti huomattavasti paremmin ja sen takia toivoisin,että se kävisi.

Oireet voi tulla heti tai sitten useamman päivän viiveellä. Joillain suolioireilijoilla on tapana reagoida vasta viidentenä päivänä, mutta se on aika yksilöllistä. Maidolle/korvikkeella voi allergisoitua myös myöhemmässä vaiheessa, joten kannattaa tarkkailla tilannetta. Toivottavasti maito jo sopisi!

Nyt on maitoa maisteltu kohta 6pv ja mitään merkittäviä oireita en kyllä ole huomannut. Muutaman kerran on kyllä isoja rupsuja tullut (siis pieruja),mutta ei muuta. Kuinkahan paljon maidon määrä vaikuttaa oireiden määrään?T'ähän mennessä olen maitoa saanyt menemään alle 2dl/pv + imetän 3krt päivässä (tai enemmän, jos oma maito riittää). Mietin vain,että sitten kun on tottunut uuteen makuun paremmin ja alkaa juomaan enemmän mukista niin voivatko oireet tulla myöhemmin vaiko tuleeko oireet myöskin pienemmistä määristä?

Alkuperäinen kirjoittaja Vaippasoturi:
T'ähän mennessä olen maitoa saanyt menemään alle 2dl/pv + imetän 3krt päivässä (tai enemmän, jos oma maito riittää). Mietin vain,että sitten kun on tottunut uuteen makuun paremmin ja alkaa juomaan enemmän mukista niin voivatko oireet tulla myöhemmin vaiko tuleeko oireet myöskin pienemmistä määristä?
Voi tulla oireet myöhemmin vasta isommista määristä. Joillakin voi olla tietty sietoraja, esim. 3 dl maitoa päivässä menee hyvin, mutta jos raja ylittyy, alkaa oireilu. Kannattaa siis seurailla tilannetta, kun määrät alkavat nousta ja/tai ovat kohonneet sinne maksimiin.

Sinällään hyvältä kuulostaa nykytilanne. Toivotaan että jatko menee yhtä hyvin =)

Yhteistyössä