Kuinka nopeasti teit pro gradun? Tai muun lopputyön?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Celine.
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
C

Celine.

Vieras
Miten kauan aikaa sinulla meni pro gradun tekemisessä ja kuinka työn tekemisen tehokkuus vaihteli. Muista lopputyöistä kanssa voisi kertoa. Lähinnä ajattelin kuitenkin pro gradua tai sitten ammattikorkeakoulun lopputyötä. Nimittäin meidän perheessä on nyt se tilanne, että äiti alkaa vääntää pro gradua ja mies lopputyötä AMK:hon.

Ja tiedän, että AMK-työ on suppeampi ja monen mielestä helpompi. Uskallan kuitenkin väittää, että mulla gradu on helpompi juttu kuin miehelleni AMK:n lopputyö.

4kk miinus g-parin isyysloma, sis. aineistonkeruu, analysointi ja kirjoittaminen. Tosin helpotuksena oli, että seminaarityö oli jo samasta aiheesta ja lomake oli testattu jo siinä vaiheessa, samoin teoriaa piti vain syventää.

Itse tein gradun noin 2 kk:ssa. Keräsin aineistoa 1 kk ja kirjoitin+etsin lisää aineistoa 1 kk. Tätä edelsi kyllä muutama kuukausi aiheen kypsyttelyä ja jäsentelyä. Koko aika meni gradun tekoon, enemmän kuin 8 h/vrk. Mulla gradun laajuus käsitti vain kirjallisuuskatsauksen, kokeellinen työ oli erikseen ja siitä raportti suppealla kirjallisuuskatsauksella. Viitteitä gradussani taisi olla 80. Ja matemaattisluonnontieteellisesta siis olen valmistunut.

Me on tehty miehen kanssa yhtä aikaa, minä gradua, mies lopputyön. Miehellä meni pari kk, hän kirjoitti tehokkaasti, eikä läheskään joka päivä. Hän sai lopputyön lopulta aika helposti kasaan. Hänellä ei myöskään ollut arvosanatavoitteita ja on saanut tehdä myös työajalla opinnäytetyötä.

Minä kirjoitan gradua, mulla varsinaiseen kirjoitustyöhön on mennyt noin 5 kk parissa eri intensiivipätkässä. Kirjoitan iltaisin ja viikonloppuisin pari tuntia kerrallaan. Mulla on ollut selvästi työläämpi prosessi, olen enemmän sellainen pyörittelijä ja perfektionisti, vaikka olenkin hyvä ja nopea kirjoittamaan kun siihen ryhdyn. Nyt gradu ihan loppusuoralla, palautus marraskuun alussa. Mulle on ollut olennaista se, että teen joka päivä jonkun verran, koska jos keskittyminen herpaantuu, menee aika kauan saada langanpäät taas kasaan.

Kyllä tää onnistuu, mutta kun mies on käynyt täysipäiväisesti töissä koko ajan, niin välillä on ollut aikoja, että ei paljon ole nähty. Nyt sanoisin kuitenkin, että helpommin kuin etukäteen pelkäsin.

Muoks. Se piti vielä sanoa, että ulkona käymisestä, kodin laittamisesta, kotitöistä jne on molemmat joutuneet tinkimään. Me laitettiin prioriteetit ihan paperille. Eli nyt gradu ja kohta se on ohi, ja sitten aletaan tekemään muutakin :)

Viimeksi muokattu:
AMK-lopputyö. Sain aiheen koululta. Kesti 8 viikkoa, koska hidastelin, ettei ohjaaja ajattele että etenen liian nopeesti. Meillä oli joku info-tilaisuus. Sitten menin juttelemaan opinnäytetyön ohjaajan kanssa. Se lateli mulle hyviä kirjallisia lähteitä. Sitten väsäsin kyselylomakkeen ja laitoin sen menemään. Aineisto oli kasassa saman tien. Sitten pyörittelin noita juttuja vähän ja kirjoittelin pikaseen. Arvosana 4.

Mulla oli tosi helppo aihe. Monilla on paljon vaikeempiä. Joidenkin yritysten kanssa on vaikee sählätä noita. Parasta on vaan kun on joku kyselytutkimus.

Eiks toi AMK:n ja gradun vertailu oo vähän hankalaa? Toiset haluaa tehdä huolella ja pitkään ja toisille riittää ettei tuu se hylsy.

Meillä on 1,5 vuotta opiskelusta suunniteltu täyspäivaiseen gradun tekoon, mutta mun mielestä se on aika liioiteltua. Ite meinasin vuodessa pakertaa, ja mulla on jo ainesto valmiina, joten sekin helpottaa ajan säästämisessä paljon.

Jossain sanottiin, että gradu pitäisi kirjoitus vaiheessa kestää noin 3-4 kk, mutta siihenhän kuuluu niin paljon muutakin, kuin vain se kirjoittaminen..

Pari vuotta mä gradua haudoin ja yritin jotain tehdä todella tehottomasti. Sitten kun päätin sen kunnolla tehdä, aikaa meni n. 4kk. Ja olin samaan aikaan kokopäivisesti töissä.

Ainakin tuohon amk:n lopputyöhön vaikuttaa paljolti työnluonne. Itse tein ihan fyysisen tuotteen yritykselle, siihen tais upota 3 kk, tekstin tuottaminen olikin paljon nopeampi toimenpide, eikä se ollut mun op:ssa kovin suuressa roolissa. Kirjoitin op:n rungon yhdessä yössä, jota sitten kyllä viilattiin ja höylättiin ehkä kuukauden päivät.

Mä aloitin syksyllä, lähettelin tutkimusloamkkeet ja niitä takaisin odotellessa kirjoitin teoriataustan loppuun, joululomalla syötin aineiston koneeseen, analysoin, kirjoitin pohdinnat ja palautin maaliskuussa. Olin gradun teon aikaan osa-aikaisesti töissä ja tein myös muut syventävät opinnot. Magnan sain. Suurin syy, miksi gradun teko kestää, on varmaan epämääräiset aihevalinnat, joka on tietenkin osittain ohjauksen heikkoutta, sekä se, että jahkailuun menee enemmän aikaa kuin itse tekemiseen. Ja ehkä kannattaa valita aihe, jota jo jonkunnveran tuntee, ettei mene teoriataustan työstämiseen ihan hirveen montaa kuukautta.

Kypsyttelin aihetta ehkä 3 kk. Keräsin aineistoa 1 kk ja kirjoitin reilun 1 kk. Kirjoitin melkein joka päivä koko päivän ajan. Kauppakorkeakoulu ja arvosanaksi toiseksi paras mahdollinen.

Yhteensä meni ehkä 8kk gradun aloittamisesta niin se oli valmis. Välissä tosin oli 3kk kun en kirjoittanut yhtään. 2kk kirjoitin täyspäiväisesti ja silloin tein suurimman osan työstä.

Kypsyttelin aihetta ehkä 3 kk. Keräsin aineistoa 1 kk ja kirjoitin reilun 1 kk. Kirjoitin melkein joka päivä koko päivän ajan. Kauppakorkeakoulu ja arvosanaksi toiseksi paras mahdollinen.

Täähä on nopee. Silti mä oon aina ihmetelly, että miksi se kirjottaminen kestää niin kauan. Kuukausi on tosi nopee periaatteessa, mutta eihän siinäkään tartte ku 2-3 sivuu päiväs kirjottaa. Ja kysyn ihan tietämättömyyttäni, itse vasta haaveilen yliopisto-opinnoista. Mikä siinä on niin vaikeaa? Tai siis itse kuvittelisin, että just kuukaudessa kirjoittais silleen kokopäivätoimisesti.

Eli mikä siinä on niin vaikeaa?

Täähä on nopee. Silti mä oon aina ihmetelly, että miksi se kirjottaminen kestää niin kauan. Kuukausi on tosi nopee periaatteessa, mutta eihän siinäkään tartte ku 2-3 sivuu päiväs kirjottaa. Ja kysyn ihan tietämättömyyttäni, itse vasta haaveilen yliopisto-opinnoista. Mikä siinä on niin vaikeaa? Tai siis itse kuvittelisin, että just kuukaudessa kirjoittais silleen kokopäivätoimisesti.

Eli mikä siinä on niin vaikeaa?

No itselläni kokemusta vai AMK-päättötyöstä, mutta kommentoin silti. Eihän se kirjoittaminen itsessään olekaan vaikeaa, mutta kun siinä kirjoitellessa pitäisi miettiä myös työn rakennetta, lähteiden käyttöä ja tutkimuksen tuloksia. Jos esimerkiksi tutkimuksessa huomataan, että jostain aiotusta aihepiiristä ei saatukaan tutkimuksella oikein mitään tietoa, sehän sekoittaa koko työn rakenteen ja aiemmin kirjoitettujen asioiden muokkaamista/poistamista ja lähteiden uudelleen miettimistä.

En osaa ihan tarkkaan arvioida... Syksyllä kypsyttelin aihetta päässäni ja keräsin aineiston. Kävin samalla töissä, joten en ollut gradun suhteen kovin ahkera. Helmikuun alussa aloitin sitten urakan kunnolla ja huhtikuun puolivälissä gradu oli valmis. Täyspäiväisesti tein sitä siis noin 2,5 kk. Koko jutusta on jo niin monta vuotta, että olen paljon unohtanut :)

Miten kauan aikaa sinulla meni pro gradun tekemisessä ja kuinka työn tekemisen tehokkuus vaihteli. Muista lopputyöistä kanssa voisi kertoa. Lähinnä ajattelin kuitenkin pro gradua tai sitten ammattikorkeakoulun lopputyötä. Nimittäin meidän perheessä on nyt se tilanne, että äiti alkaa vääntää pro gradua ja mies lopputyötä AMK:hon.

Ja tiedän, että AMK-työ on suppeampi ja monen mielestä helpompi. Uskallan kuitenkin väittää, että mulla gradu on helpompi juttu kuin miehelleni AMK:n lopputyö.

Gradun tein parissa kuukaudessa, tai oikeastaan vajaassa kuukaudessa kirjoitin sen, mutta kun tein artikkeligradun, niin se arviointiprosessi kesti aika kauan. Siihen ei opiskeija voi itse kovastikaan vaikuttaa. Monogradun nyt kirjoittaa parissa viikossa, jos suomeksi vielä saa tehdä. Valmiin aineiston vaan valitset, niin ei tarvii mitään ihme touhuja alkaa järjestämään. Totuus on se, että kukaan työnantaja ei ole kiinnostunut, mistä aiheesa gradun teit saati siitä, minkä arvosanan siitä sait. Eli on sulaa hulluutta ajaa itsensä sekoamispisteeseen kahde vuoden ajan keräämässä jotakin empiiristä materiaalia ja analysoimalla ja tutkimalla ja tekemässä vaikka mitä kommervenkkejä. Paskat. Se on opinnäytetyö, ei mikään täydellinen akateeminen julkaisu.

Minä tein oman graduni kahdessa kuukaudessa (siis hommasin aineiston ja kirjoitin), aiheen olin päättänyt pari kuukautta aiemmin. Kyseessä oikeustieteellinen gradu, sivuvaatimus oli 70-90 sivua (mulla sivuja kertyi 82). Arvosanatavoitteita mulla ei ollut, mutta sain magnan, joka oman yliopiston kyseisessä tiedekunnassa hyvä arvosana, ja itseasiassa proffa olisi halunnut minut jatko-opiskelijaksi.

Mun ajatukset gradusta ovat vastaavat kuin Kaiuttimella, eli kyse on opinnäytetyöstä, jonka kanssa ei ole pakko askarrella vuotta tai paria. Riippuu tietty omista tavoitteista. Mutta siis ainakin oikiksessa onnistuu pienemmässäkin ajassa gradun väsääminen.

Yhteistyössä