Kuinka nopeasti löytyi sopiva lääke? (lapsen AD/HD)

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "Vieras"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

"Vieras"

Vieras
Meillä oli ensin käytössä medikinet, siitä tuli niin huonovointiseksi, ettei pystynyt syömään. Sitten käytössä oli concerta 18mg ja voimakkuus ei riittänyt, nyt käytössä concerta 27mg. Tuon pitäisi voimakkuuden puolesta riittää (poika on 7-vuotias ja painaa 20kg), mutta tuntuu, ettei toimi ollenkaan. Poika on kamalan vihainen ja jos jostain joutuu kieltämään, tai asiat ei mene pojan mielen mukaan, niin alkaa show... murokupit lentää, kamala huuto, potkiminen... samanlaista, kuin ennen lääkitystä :( Onko teillä ensimmäinen lääkitys ollut se toimivin, vai onko vaihettu montakin kertaa?

[QUOTE="vieras";23883265]Concerta 18mg oli eka ja toimi heti.[/QUOTE]

Mä en ymmärrä, miksi meillä ei tunnu mikään toimivan kunnolla. Ja jos yrittää olla päviänkin ilman lääkitystä, niin koulussa on sellainenkin rumba päällä... ja tottakai myös kotona. Aivan hävettää soittaa lääkärille, kun kaikki lääkkeet tuntuu huonoilta.

Alkuperäinen kirjoittaja Alkuperäinen;23883325:
Mä en ymmärrä, miksi meillä ei tunnu mikään toimivan kunnolla. Ja jos yrittää olla päviänkin ilman lääkitystä, niin koulussa on sellainenkin rumba päällä... ja tottakai myös kotona. Aivan hävettää soittaa lääkärille, kun kaikki lääkkeet tuntuu huonoilta.

Diagnoosin teko tai lääkkeen löytäminen ei ole helppoa. Asiaan vaikuttaa niin monta asiaa ja lääkkeet vaikuttavat muutenkin eri ihmisiin eri tavoin. Tuo vaihe vaatii paljon kärsivällisyyttä, me päästiin harvinaisen helpolla.

Ota ihmeessä yhteyttä lääkäriin jos siltä tuntuu, olette yhdessä etsimässä ratkaisua. Tämä ei ole sellainen asia josta lääkäri heti näkisi mistä kiikastaa ja löytäisi sopivan lääkkeen.

[QUOTE="vieras";23883417]Diagnoosin teko tai lääkkeen löytäminen ei ole helppoa. Asiaan vaikuttaa niin monta asiaa ja lääkkeet vaikuttavat muutenkin eri ihmisiin eri tavoin. Tuo vaihe vaatii paljon kärsivällisyyttä, me päästiin harvinaisen helpolla.

Ota ihmeessä yhteyttä lääkäriin jos siltä tuntuu, olette yhdessä etsimässä ratkaisua. Tämä ei ole sellainen asia josta lääkäri heti näkisi mistä kiikastaa ja löytäisi sopivan lääkkeen.[/QUOTE]

Meidän lääkäri tuntuu olevan harvinaisen nihkeä lääkkeiden vaihdon kanssa, sanoi vaan, että pitää punnita hyvät ja huonot puolet, kun tuota syömättömyyttäkin puitiin. Rasittavaa, mutta pakkohan tuosta on taas soittaa, kun kontrollikin on vasta 3kk päästä.

Alkuperäinen kirjoittaja Alkuperäinen;23883469:
Meidän lääkäri tuntuu olevan harvinaisen nihkeä lääkkeiden vaihdon kanssa, sanoi vaan, että pitää punnita hyvät ja huonot puolet, kun tuota syömättömyyttäkin puitiin. Rasittavaa, mutta pakkohan tuosta on taas soittaa, kun kontrollikin on vasta 3kk päästä.

Harva lääke on kokonaan vailla sivuvaikutuksia, joten siinä lääkäri on oikeassa. Kaikille ei edes löydy sopivaa lääkettä. Ruokahalun katoaminen on normaalia Concertan kanssa, mutta ei onneksi pahan olon takia. Nukkumaanmenon viivästyminen on toinen hyvin yleinen haittapuoli, mutta hyödyt voittavat kirkkaasti haitat meidän tapauksessa.

[QUOTE="vieras";23883494]Harva lääke on kokonaan vailla sivuvaikutuksia, joten siinä lääkäri on oikeassa. Kaikille ei edes löydy sopivaa lääkettä. Ruokahalun katoaminen on normaalia Concertan kanssa, mutta ei onneksi pahan olon takia. Nukkumaanmenon viivästyminen on toinen hyvin yleinen haittapuoli, mutta hyödyt voittavat kirkkaasti haitat meidän tapauksessa.[/QUOTE]

Meillä tuo pahoinvointi oli niin voimakasta, ettei pystynyt syömään paljon mitään ja nyt poika on koko ajan kamalan vihainen, haukkuu ja huutaa päivät pitkät :(

Minusta ei kuulosta kyllä "normaaleilta" sivuoireilta nuo kuvailemasi (mutta en tietenkään tiedä miten paljon niitä voi tulla, tämä oma mielikuvani!). Meillä concerta sopi hyvin, ainoa miinus oli juuri ruokahalun puute. Jos poikasi käyttäytyy lääkityksellä samalla tavalla, kuin ilman lääkettä, miettisin kyllä. Lääke kun ei ole mikään ihan "kevyt". Meillä ainakin kaikki tuollainen riehuminen ja tavaroiden heittely jäi pois.

[QUOTE="Vieras";23883243]Meillä oli ensin käytössä medikinet, siitä tuli niin huonovointiseksi, ettei pystynyt syömään. Sitten käytössä oli concerta 18mg ja voimakkuus ei riittänyt, nyt käytössä concerta 27mg. Tuon pitäisi voimakkuuden puolesta riittää (poika on 7-vuotias ja painaa 20kg), mutta tuntuu, ettei toimi ollenkaan. Poika on kamalan vihainen ja jos jostain joutuu kieltämään, tai asiat ei mene pojan mielen mukaan, niin alkaa show... murokupit lentää, kamala huuto, potkiminen... samanlaista, kuin ennen lääkitystä :( Onko teillä ensimmäinen lääkitys ollut se toimivin, vai onko vaihettu montakin kertaa?[/QUOTE]

Kannatta hoitaa ruokavalio ja vitamiinit kuntoon:Valkoinenvilja ja sokerit pois, väriaineet, lisäaineet. Kalaöljy ja D3 runsaasti. Aivot tarvitsevat myös sinkkiä, karnosiiniä, kromia ja magneesiumia. Kato googlesta lisää:AD/HD:n hoito ruokavaliolla.

Minusta ei kuulosta kyllä "normaaleilta" sivuoireilta nuo kuvailemasi (mutta en tietenkään tiedä miten paljon niitä voi tulla, tämä oma mielikuvani!). Meillä concerta sopi hyvin, ainoa miinus oli juuri ruokahalun puute. Jos poikasi käyttäytyy lääkityksellä samalla tavalla, kuin ilman lääkettä, miettisin kyllä. Lääke kun ei ole mikään ihan "kevyt". Meillä ainakin kaikki tuollainen riehuminen ja tavaroiden heittely jäi pois.

Meillä psykiatri aina kysyy onko lääke aiheuttanut agressiivisuutta. Se on vissiin aika yleinen sivuoire. Pojalla käytössä ensin Concerta 18 mg ja nyt 27 mg, painoa pojalla 34 kg. Mun mielestä aika vahva annostus 7-vuotiaalle, muistaakseni suositus oli 1mg/kg. Kombinaatio (?) on mahdollinen kuulemma, jos tulee just tota agressiivisuutta, siis ADHD-lääkitys + mielialalääkitys.

[QUOTE="äippä";23885285]Kannatta hoitaa ruokavalio ja vitamiinit kuntoon:Valkoinenvilja ja sokerit pois, väriaineet, lisäaineet. Kalaöljy ja D3 runsaasti. Aivot tarvitsevat myös sinkkiä, karnosiiniä, kromia ja magneesiumia. Kato googlesta lisää:AD/HD:n hoito ruokavaliolla.[/QUOTE]

Mä sivusta kannatan tätä. Olen ennen itse epäuskoinen näitä asioita kohtaan, mutta lopulta kokeilin omiin sairauksiini ruokavaliohoitoa lääkitysten lisäksi ja vointi on kohentunut. Sokeri ja tehdasruoka ei ole hyväksi kenellekään. Hyviä rasvoja ei voi liikaa kehua.

[QUOTE="Daalia";23885444]Mä sivusta kannatan tätä. Olen ennen itse epäuskoinen näitä asioita kohtaan, mutta lopulta kokeilin omiin sairauksiini ruokavaliohoitoa lääkitysten lisäksi ja vointi on kohentunut. Sokeri ja tehdasruoka ei ole hyväksi kenellekään. Hyviä rasvoja ei voi liikaa kehua.[/QUOTE]

Tää on toisaalta ihan totta, mutta keskivaikea ja vaikea ADHD "vaatii" lääkkeet. Mä kokeilin kaikkea ABC-epa kapseleista lähtien, mut ei ne vaikutukset ollu mitään verrattuna oikeanlaiseen lääkitykseen. Molemmat tietysti toistensa tukena luo muutenkin hyvinvointia, mut ei pelkkä ruokavalio riitä tai pelkkä terapia.

Lääkkeillä lapsen itsetunto kasvaa silmissä, kun pystyy melkein kaikkeen samallalailla kun muutkin, eikä saa jatkuvasti negatiivista palautetta. Mä olin tyhmä ja odotin liian kauan ja yritin kaikkia muita keinoja, kunnes vahinko itsetunnolle oli jo tapahtunut.

[QUOTE="Vieras";23883243]Meillä oli ensin käytössä medikinet, siitä tuli niin huonovointiseksi, ettei pystynyt syömään. Sitten käytössä oli concerta 18mg ja voimakkuus ei riittänyt, nyt käytössä concerta 27mg. Tuon pitäisi voimakkuuden puolesta riittää (poika on 7-vuotias ja painaa 20kg), mutta tuntuu, ettei toimi ollenkaan. Poika on kamalan vihainen ja jos jostain joutuu kieltämään, tai asiat ei mene pojan mielen mukaan, niin alkaa show... murokupit lentää, kamala huuto, potkiminen... samanlaista, kuin ennen lääkitystä :( Onko teillä ensimmäinen lääkitys ollut se toimivin, vai onko vaihettu montakin kertaa?[/QUOTE]

Kauanko lääkitys on yhtämittaisesti ollut käytössä? Meillä näkyi lääkkeen teho vasta yli kuukauden käytön jälkeen.

Medikinet ja Concerta ovat samaa tärpää, eri paketissa. Serkkuni, joka on n. 50 v.lapsi, ei kestä mf:a, vatsa ei siedä ja hänellä menee nyt Strattera. Minä, n. 40 v. lapsi sain aikanaan C:n ekaksi lääkkeeksi ja sehän toimi.

Tunnissa huomaa tehon, jos toimii. Annoksen saaminen kohdilleen voi kyllä viedä aikaa. Lapsia-raukkojahan on tapana lääkitä niin, että esim. koulupäivän pystyy toimimaan "normaalisti", mutta sen jälkeen leviää pää käsiin, kun teho loppuu ja iskee ahdistus, viha ja suru siitä, että ei enää pysty tekemään asioita, jotka vielä äsken onnistuivat...

Meillä oli eka käytössä Concerta, siitä tuli ihottumaa, oli lopetettava. Sitten Strattera 40mg, sen seurauksena kasvu pysäthyi ja paino laski vuoden aikana lapselta 7kg. Laskettiin Strattera 25mg, nyt ei paino laske mutta oireet (aistiyliherkkyys, passiivisuus, keskittymiskyvyttömyys, vessa-asioiden taantuminen) palasivat...
Taas ootellaan aikaa NePsy-polille. Kyllä noita joutuu titraamaan noita annostuksia ja aineita, eikä TOD tarvi hävetä, kun soittaa lääkärille. ADHD on sairaus siinä missä diabetes tai verenpainetautikin, jonkin verran voi ruokavaliolla vaikuttaa mutta aivokemiaan tarvii kemiaa...

[QUOTE="Milja";23885439]Ruokavalio on helppo, nopea ja vaaraton apu (vrt. lääkkeet, jotka voivat aih. äkkikuoleman muun muassa).[/QUOTE]

Vaan ei aina riittävä...