Kuinka nopeasti HOMEOIREITA??

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Pelko
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
P

Pelko

Vieras
Alkanut mietityttämään, kun olin kaverille toissapäivänä (maanantaina) muuttoapuna. Vietin hänen tulevassa asunnossaan yhteensä ehkä pari tuntia... Olin siellä päivästä/iltapäivästä.

Illaan mittaan omalla asunnolla alkoi kumma olo, väsymys. Aamulla silmiä kirveli, nenä vuosi, kuumeinen olo, lihaksia särki, kurkku kipeänä, ääni maassa. Ihan sellainen olo kuin olisi kipeäsi tulossa.

Nyt olen eilisen päivän ja tämän päivän ollut ihan omassa asunnossa, kipeän oloinen, melkein nukkunut vain, mutta oireet vähitellen hävinneet. Tähän iltaan mennessä olen jo suht normaali.

Sattumaa vai hometta?

Voi olla homeoireita, varsinkin jos olet aikaisemmin altistunut homeelle. Mä oon aikaisemmin asunut hometalossa 2 kertaa ja nykyään jos menen homeiseen rakennukseen oireet voi tulla kymmenessä minuutissa.

No flunssaa kyllä veikkaisin, jos et ole joskus elämässäsi altistunut homeelle tosi pahasti ja siinä tapauksessa tuskin kyselisit täältä, koska tunnistaisit oireesi kokemuksen perusteella.

Luulen, että sattumaa. Tuskin sairastaisit parin tunnin jälkeen 3 päivää!?

Itse on herkistynyt homeelle, joten haistan homeen heti ja hengitys tuntuu tukkoiselta, mutta menee kyllä heti ohi, kun poistun homeisesta paikasta.
Ennen herkistymistä ei oireet alkaneet heti.

Voi olla homeoireita, varsinkin jos olet aikaisemmin altistunut homeelle. Mä oon aikaisemmin asunut hometalossa 2 kertaa ja nykyään jos menen homeiseen rakennukseen oireet voi tulla kymmenessä minuutissa.

Olen huomenna menossa kyseiseen asuntoon uudestaan, avuksi taas. Jos oireet alkavat huomisen päivän aikana asunnossa käymisen jälkeen uudelleen, homma taitaa olla selvä :/

Asuin elämäni ensimmäiset 20v talossa, joka poismuuttoni jälkeen tuomittiin purettavaksi massiivisten homevaurioiden takia.
Tuosta on aikaa nyt 12v, ja oireita osotan yhä edelleen :D

[QUOTE="Vierailija";29538456]Luulen, että sattumaa. Tuskin sairastaisit parin tunnin jälkeen 3 päivää!?

Itse on herkistynyt homeelle, joten haistan homeen heti ja hengitys tuntuu tukkoiselta, mutta menee kyllä heti ohi, kun poistun homeisesta paikasta.
Ennen herkistymistä ei oireet alkaneet heti.[/QUOTE]

Niin, itsekkin sitä mietin, että miten oireet alkaisivat noinkin pahana noinkin nopeasti, kun en tosiaan edes kokonaista päivää siellä viettänyt/yön yli ollut...

Olen luultavasti aikaisemmin altistunut homeelle lapsuuden kodissani ja nuoruudessa opiskelijasuntolassa (siitä päätellen että noissa kahdessa paikassa sairastelin omituisen usein)

[QUOTE="Jaa-a";29538464]Asuin elämäni ensimmäiset 20v talossa, joka poismuuttoni jälkeen tuomittiin purettavaksi massiivisten homevaurioiden takia.
Tuosta on aikaa nyt 12v, ja oireita osotan yhä edelleen :D[/QUOTE]

Voitko kertoa tarkemmin tuosta "Oireita osoitan yhä edelleen" ? Miten se nykyään ilmenee että olet altistunut homeelle?

On voinut olla hometta.
Homeita on erilaisia. Kaikki homeet eivät aiheuta oireita. Kaikki eivät haise millään tapaa vaikka voivat olla hermotoksisiakin.
Flunssaakin kyllä on liikkeellä.
Ja jokainen meistä on altistunut homeille, ulkoilma on täynnä homeitiöitä joka syksy.

Veikkaisin flunssaa, koska oireet tuli niin myöhään, en oo ainakaan kenestäkään kuullut, joka tolla logiikalla oireilis, kyllä ne yleensä tulee jo paikan päällä.

[QUOTE="Jaa-a";29538506]Näppihärö, kun luurilla kirjoitan.
Odotan, piti olla.[/QUOTE]
No kiva, jos sä et saa oireita, ei kaikki onneks saa, vaikka ikänsä olis altistunu rankemminki, kiitä hyvää perimääs :D

Monet vastanneista toteavat, että oireet tulivat "liian myöhään" ollakseen homeoireita... Mikähän sitten on liian myöhään, kun ei siinä ollut kuin pari tuntia välissä, iltapäivästä/alkuillasta kävin asunnolla viimeisen kerran, ja illalla aloin oireilemaan

Te jotka luulette ettei jälkikäteen voi oireilla ette vaan ole osanneet yhdistää hometta ja oiretta.
Eihän esim astmakaan puhkuea sillä hetkellä kun astut hometaloon. Eikä niveliin ala sattumaan heti kun astut sisään..

Kannattaa hieman päivittää sitä omaa hometietoa

Yhden hengenvedon jälkeen sieni voi jäädä asumaan nenään ja poskionteloihin koko loppuelämäksi. Toksiineja erittävät lajikkeet voivat aiheuttaa maksatulehduksia ja syöpää.

En ole altistunut koskaan homeelle mutta olen hyper herkkä sille kuten monelle muullekin. Minun oireeni alkavat heti. Hengen ahdistus kirvely simissä ja nenässä. Tuntuu että pakko päästä pois heti. Joten veilkaan et flunssa on.

Toki voi olla homeoire, mutta ihan fakta on se, että oireet, jotka alkaa vasta muutaman tunnin päästä, on vaikeempi yhdistää siihen asuntoon. Kun se voi olla sitä flunssaakin. Mutta näät varmaan sitten kun seuraavan kerran meet käymään, että toistuuko.

Yhteistyössä