Kuinka nopeaa vauva on alkanut kunnolla syömään kiinteitä?

Mulla kuopus on isokokoinen nelikuinen (yli 8kg) ja tissillä "kokoajan", etenki öisin. Aloitettiin viime viikolla kiinteät, bataatti ja päärynä. Maistelee siis kaksi ateriaa päivässä.. MUTTA ei vieläkään aukaise suutaan lusikalle, miten kauan siinä voi oikein mennä että oppii? (vielä kakkakin ihan sinappia, joten ei ole varmaan juurikaan niellyt ruokaa)

(esikoinen oppi heti, ihan uusi tilanne mulle siis tämä ettei kelpaakaan.. samaiselle pojalle ei kyllä kelpaa pullokaan, joten olisko niin vaan pahasti tississä kiinni ettei kiinteitäkään halua? itse olen vaan jo ihan naatti ku pitäis päivät jaksaa kahden kanssa ja yöt menee jopa puolen tunnin välein imettäen)
 
se on aivan varmasti ihan vauvasta kiinni B) toivottavasti poika alkaa pian syödä kunnolla.

meillä esikoinen alkoi reilun 6kk ikäisenä syödä HETI hyvin, oli tosi innostunut syömäri (eipä uskoisi enää...) mutta siskon isokokoinen tyttö aloitti kiinteät 3kk iässä ja lähempänä yhdeksän kuukauden ikää alkoi vasta ruoka maistua kunnolla. serkkulikka oli kyllä aikamoinen sihtikurkku ja kun tempun hokasi, kaivelu suuhun laitetut ruuat pois sormilla tai sylki ne pöydälle.

ootko kokeillut antaa maissinaksua tvs? jos se innostaisi kun saisi itse syödä. mulla on suunnitelmissa aloitella enimmäkseen sormiruoalla sitten parin kuukauden päästä.
 
tuohon ei voi sanoa muuta kun että vaihtelee lapsien mukaan.Mulla esikoisen kanssa kiinteiden maistelu takkkusi pitkään eli meni yli kk ennekuin ruokaa meni isompia määriä
Tämä kuopus taas oppi muutamassa päivässä ja ateriakerrat lisääntyi nopeaan myös.

Kumpikin on mulla täysimetetty liki 4kk ja kiinteet aloitettu just ton tiheäsyöntisyyden vuoksi.Meilläkään ei pulloa huolinut kumpikaan eli tissityttöjä...

En sitten tiedä mutta esikoinen oli hanakampi tissin perään ja hän söi tissiä ahkeraan yli 6kk ja tämä toinen harvensi tissiä heti kun pöperöä alkoi saamaan eli ei ole niin tissihaukka.
Tarkoitan vaan sitä että se valmius siirtyä kiinteeseen on yksilöllistä...
 
Varmaan tosiaan riippuu lapsesta. Meillä myös isokokoinen (yli 8kg) nelikuukautinen täällä ja samoin kuin te, viime viikolla aloitettiin kiinteät. Pojalla meni muutama päivä ihmetellessä ja yökkäillessä, mutta nyt jo aukoo suuta lusikalle. Sitkeästi vähän kerrallaan vaan yritystä ja tsemppiä teille :hug:
Mites, annatteko muuten muutkin heti kaksi kiinteäateriaa päivässä? Mä oon vasta aamupäivästä maistatellut ja mietin, millon ottaisin iltapäiväruokailun ohjelmaan. Ja millon meinaatte puurot aloittaa?

Aijuu lisään vielä, että pulloa meilläkään ei huolita. Nokkamukiin ajattelin alkaa tutustuttamaan.
 
mä aika pian tarjosin 2 ateriaa ja muut ruoat lisätty nälän mukaan.puurot ja lihat aloitettiin 5kk iässä viikon välien.ja silloin meillä meni jo 4 ateriaa ja aika pian tuli välipalakin mukaan.
nokkamuki otettiin mukaan kiinteiden aloituksessa koska tarjoilen vetta ruoan kanssa
 
Meillä meni n. 3vkoa ennen kuin suu alkoi kunnolla aueta ruualle. Tapahtui ihan yhtäkkiä ja sitten alkoi sapukaa menemään. :)

Annoin aika lailla heti 2 kiinteää ateriaa päivässä.

Toivotaan että teilläkin pian lähtee luistamaan. :hug:
 
Meillä poika nyt 8kk ja ei vieläkään syödä kunnolla kiinteitä. Kiinteät aloitettiin 5kk iässä ja tuntuu että tuo herrra inhoaa lusikkaa, ei suosiolla avaa suutaan, kauheasti pitää olla virikkeitä ruokapöydässä että saat herran suuhun ruokaa "huomaamasi ttomasti". Tuttipulloa tai tuttia ei ole täälläkään koskaa huolittu. Jos herra sais valita niin olisi täysimetyksellä edelleen :) Yöt täälläkin yhtä hulinaa, mutta tähän asti olen sinnikkäästi syöttänyt kun meillä on tuota painoa tullut niukasti, nyt 8.1kg. Maanantaina käytiin neuvolassa ja nyt painoa on tullut paremmin joten nyt ajattelin että yösyötöt saa loppua. Nokkamukeista meillä on parhaaksi tai siis ainoaksi joka kelpaa niin Tupperwaren nokkamuki, mutta siitä kelpaa vain juoda vettä. Korvikkeita ei suostu juomaan.

Pidän peukut pystyssä että teillä ei näin kauan kestä, hermoja raastavaa...
 
Me aloiteltiin kiinteät reilu nelikuisena. Tosi pieniä määriä meni eikä poika oikein avannut suutaankaan lusikalle. Kaksi kertaa taisi kahden kuukauden aikana syödä puolisen purkkia.

Pidettiin tuossa vajaan viikon tauko kiinteistä, kun oli pientä vatsataudin poikasta tai muuta oksentelua. Viime la aloitettiin kiinteät uudelleen, ensin pelkällä porkkanalla ja nyt porkkana-perunasoseella. Tänään availi jo todella nätisti suuta lusikalle ja ois syöny enemmänkin kuin mitä olin laittanu. Katsotaan oliko tilapäinen mielenhäiriö.. :LOL: Mutta näyttäisi, että meillä auttoi pieni tauko ja varovainen aloitus uudelleen. Ehkäpä valmiudet kiinteiden syömiseen ei ollut kohdillaan vielä tuolloin ja jotenkin jäi se maistelu ja lusikasta imeskely päälle. Toivotaan, että nyt onnistuis vähän paremmin, ei ollu viime neuvolassa tullut paljoakaan painoa lisää.. :headwall:
 
Bam
Heippa,

En ehtinyt lukea muuta kuin otsikon mutta ajattelin kuitenkin kertoa että me käytiin samantyyppistä keskustelua joitain viikkoja sitten - kurkkaappa:

http://kaksplus.fi/keskustelu/t1089864,25#m11576025

Me annettiin antaa kiinteitä 6kk ikäisenä ja noin kuukausi meni siihen että alkoi avata suuta lusikalle ja toinen että alettiin syödä (määrällisesti) pilttipurkillinen kerralla. ´Molemmat muutokset tapahtui kuin salamaniskusta - yhtenä päivänä vain upposi. Kärsivällisesti vain tarjoat ja jollei ota, kiität ja yrität myöhemmin uudelleen. Jonain päivänä se muuttuu - säilytä hyvä mieli ja usko siihen että kohta luistaa! Nyt meillä suu aukeaa hanakasti ja syöminen on hauskaa joten lupaan että kyllä se siitä! Mä muuten yritin antaa kovin pehmeän makuisia ruokia aluksi koska luulin että on tottumaton uusiin makuihin mutta meillä oli lopulta niin päin että tykkää uusista mauista - ja kyllästyy suht nopeasti. Kokeile siis välillä uusia juttuja. Meillä tykätään myös itse asiassa voimakkaammista mauista, kuten viinimarjoista suoraan pensaasta! Kaikki on yksilöitä joten pidä mieli avoimena. Sormiruoka meni meillä aluksi paremmin kuin soseet. :hug:

Niin, ja kun aluksi tökki paljon, annoin vain max 2 kertaa päivässä kiinteitä ja kun ne alkoi mennä, otin lounaan mukaan ja sitten nopeasti tulikin myös päivällinen. Alussa tökki erityisesti jos tarjosin liian usein. Toiset taas tarvitsee enemmän toistoa joten kannattaa kokeilla miten teillä. Eikä saa olla liian kova nälkä, välillä annoin vähän maitoa ensin. Tsemppiä...l
 
kiitos kaikille vastauksista, toiveikkaana edelleen harjoitellaan.
otin uuden maun tänään kehiin ja näytti tykkäävän, vaikka olikin suht voimakkaan makuinen banaani-hedelmäsose. ei se suuta vieläkään aukaise (ainakaa suoraa lusikalle, nyt sentäs välillä on suu auki niin et saan sujautettua suuhun maistiasen), mutta jotain sentäs nielee - ehkä teelusikallinen tai kaksi menee kokonaisuudessaan.

jos vielä viikon kuluttua sama tilanne niin varmaan pitää taukoa kokeilla, jos se vaikka auttais. ...niin vaan voi kaksi lasta olla erilaisia, esikoinen ku söi tosta vaan miten paljon vaan.
 
Näyttää siltä ettei meillä sitä taukoa tarvita, tänään on suu auennut nätisti lusikalle! Määrät ei päätä huimaa, muutama lusikallinen menee, mut kuitenki jotain sentäs. Ja näyttää olevan tyytyväinen ku saa sosetta mussutettavaksi joten jos tää tästä. :)
 

Yhteistyössä