Kuinka monta sektioo voi tehdä?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja nafisha
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
N

nafisha

Vieras
Osaako joku neuvoa kuinka monta sektioo voi tehdä?Minä olen 32 vuotias 4 lapsen äiti.Kaikki lapseni ovat syntyneet sektiolla ahtaan lantionivuoksi.Koskaan ei ole lääkärit ottanaeet kantaa leikatessaan mahdollisten sektioiden määrästä.Hoitohenkilöstö on vaan tokaissut että eikö 4 tervettä lasta ole jo tarpeeksi..Mutta,jos minulle ei olekkaan.?.Jospas haluaisinkin vielä yhdenlapsen.?
Kertokaa montako sektioo olette käyneet läpi?Kuinka on sujuneet 5-> raskaudet?Entä itse sektio?Entä toipuminen sektiosta?

Kyllähän se niin on että kolme sektiota on se minkä jälkeen ei enää suositella ihan jo sen takia että kohtu alkaa olla sen verran arpinen että voi aiheuttaa suuriakin ongelmia. Tosin jos kymmenen lasta värkkää maailmaan kuuntelematta lääkäreitä niin siinä voi jo sanoa että taitaa taas olla näitä "jumala antaa mitä antaa" tyyppejä. Kyllä se järki pitäisi ottaa jossain vaiheessa käyttöön tässäkin asiassa.

\
Alkuperäinen kirjoittaja 26.02.2006 klo 18:46 nafisha kirjoitti:
Osaako joku neuvoa kuinka monta sektioo voi tehdä?Minä olen 32 vuotias 4 lapsen äiti.Kaikki lapseni ovat syntyneet sektiolla ahtaan lantionivuoksi.Koskaan ei ole lääkärit ottanaeet kantaa leikatessaan mahdollisten sektioiden määrästä.Hoitohenkilöstö on vaan tokaissut että eikö 4 tervettä lasta ole jo tarpeeksi..Mutta,jos minulle ei olekkaan.?.Jospas haluaisinkin vielä yhdenlapsen.?
Kertokaa montako sektioo olette käyneet läpi?Kuinka on sujuneet 5-> raskaudet?Entä itse sektio?Entä toipuminen sektiosta?
Mulla kans 4 muksua, joten tiedän tunteesi tarkalleen. Kaikki mullakin siis leikattu. Minä pohdin myös tuota jospa vielä yksi...Syy sektioihin sama kuin sulla. :hug:

Sama syy, kolme sektiota, viimeisimmän yhteydessä sterilisaatio, sillä kohtu arven ympärsitöstä enää millin vahvuinen ja arpinen. Se on yksilöllistä, miten kohtu kestää sektiot ja niiden määrät. Suosittaisin juttelemaan ammattihenkilön kanssa asiasta. Kysy vaikka neuvolasta olisko mahdollista nähdä viimeisintä sektiokertomusta (tai mikä lie sen nimi onkaan) , jonka leikannut lääkäri kirjoittaa joka sektion jälkeen.

Mulla on kaikista sektioista leikkauskertomukset.2lapsen kohdalla mulle sanottiin että kohtu on paperin ohut.Kysyin silloiselta Kätilöopiston ylilääkäriltä Matti Mandelinilta voinko vielä tehdä lapsia.Hän kaivoi leikkauskertomukset ja konsultoi vielä toista lääkäriä ja heidän mielestä ei ollut raskaudelle estettä.
3sektion leikanneelta lääkäriltä kysyin että missä kunnossa kohtuni on,kestääkö 4 raskautta.Sain siihen luvan.Vuoden paranemis taukoa kuitenkin suositteli.Meillä oli 3vuoden tauko kunnes pillerit petti ja 4 sektio oli edessä.Leikkauksessa tuli hematooma(veri hyytymä)joka saatiin kuriin lääkkeillä(hemohessiä suoneen).Tämä 4 leikkauksen tehnyt lääkäri ei sanonut mitään kohdun kunnosta.Eikä siitä myös leikkauskertomukseen mitään ollut maininnut.Kyselin jälkikäteen sairaalassa miten tähän suhtautuisi,jos vielä haluaisin "ilta tähden".Olinhan silloin vasta 30.En saanut muuta vastausta kun hoitajilta että ole onnellinen 4terveestä lapsesta.Olenkin onnellinen.Olen kuitenkin aina halunnut paljon lapsia..Eikä kyseessä ole mikään uskontoon liittyvä asia.

Juu, meilläkään ei ole uskontoon liittyvä juttu, että 4 muksua jo nyt on. Ja vielä "takaraivossa" UNELMA 5 lapsesta. Mulle leikannut lääkäri sanoi, että vielä voi "mennä kohtuun ", mutta pelottaa jos jotain sit sattuuukin ja ajatuskin siitä hirvittää. Mutta on ihana tietää, että on muitakin kanssa-ihmisiä, jotka on kokenut useamman sektion JA VIELÄ HAAVEILEE UUDESTA VAUVASTA ja minunkin kohdallani olen saanut kuulla jopa hoitohenkilöstöltä "vihjailuja" TYYLIIN eikö ymmärretä mitä ehkäisy on!Minun mielestäni jokainen synnyttäjä pitäisi ottaa ihmisenä huomioon.Synnyttäjälle voi useampaan lapseen olla syy mikä tahansa! jollekin unelma suurperheestä jne.... P.S Oiskohan ne suositelleet sterilisaatiota nyt neljännen jälkeen jos kohtu ei kestäisi enää uutta raskautta, miten muilla?

Mun mielestä sterilisaatio pitäis olla jo keskusteltu vaihoehto kun leikkaukseen lähdetään.Sillon voisi hoitaa sen samalla kun maha muutenkin avataan.Leikkaavalta lääkäriltä on vastuutonta jättää asia hoitamatta jos hän katsoo kohdun niin ohueksi ettei se raskautta kestä.Siinä kuitenkin voisi lääkäri käyttää mielivaltaisesti oikeuttaan määritellä kuka saa vielä lapsia tehdä ja kuka ei.
Mitä sitten muuten tulee tohon lapsien määrään.Mun mielestä suuri perhe on rikkaus.Suuressa perheessä kasvaa sosiaalisia ja epäitsekkäitä ihmisiä.Ison perheenkanssa pitää oppia elämään hetken ja päivän kerrallaan.Hyvä tapa ehkäistä suorittavaa elämäntyyliä.. ;) Elämisen taito on ainut mitä elämänaikana todella tarvii!

Elikäs mun tädille on tehty 14 sektiota. Ja toisellekin tädille viisi. Eli jos ei lääkärit ole mitenkään asiaa kommentoineet luulisin ettei mitään vaaraa oo...

Yhteistyössä