Kuinka monta kertaa kehtaa hakea sairaanhoitajan koulutukseen?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Sairaanhoitajaksi?
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
S

Sairaanhoitajaksi?

Vieras
Kun hain ensimmäisen kerran niin en kyllä uskonutkaan pääseväni koulutukseen merkonomin koulutuksella. Sen jälkeen olen opiskellut lähihoitajaksi ja hain viime keväänä uudestaan. Hain monimuotokoulutukseen eli sen voi suorittaa töiden ohessa koska lähipäiviä on paljon vähemmän. Monimuotokoulutukseen on vain vähemmän paikkoja auki ja hakijoita oli paljon joten jäin taas ilman opiskelupaikkaa. En ollut kuitenkaan sieltä huonoimmasta päästä onneksi kun katsoin sijoittumistani listalla.

Tuota monimuotokoulutusta ei tuossa oppilaitoksessa ole jokaisessa haussa esim. syksyllä sitä ei ollut ja nyt keväällä taas on. Toinen mahdollinen oppilaitos ei ole laittanut kevään hakuun ollenkaan monimuotokoulutusta.

Mietin, että kehtaanko hakea koulutukseen kolmannen kerran vai onko se jo noloa?

Itse pääsin viidennellä yrittämällä sisään, eikä käynyt mieessäkään että olisi ollut noloa... Hae nyt ihmeessä, jos ala tuntuu omalta ja motivaatiota riittää!

Millainen ihminen hakee SAIRAANHOITAJAKSI viisi kertaa? Ja mistä johtuu ettei ole tullut aiemmin valituksi?! ÄO liian huono, psykologinen testi ei mene läpi vai mikä? Minusta tuollaisten ihmisten ei pitäisi päästäkään koulutukseen koska selkeestikään ei rahkeet siihen hommaan riitä. Perusteeksi ei käy että töitä riittää ja mihinkään muuhun ei pääse/ei halua. Jos on ns. kutsumus alallle niin pitää siihen kutsumukseen liittyä sentään jotain älliäkin päähän. En ainakaan haluaisi että minua joskus hoitaa tyhmä sairaanhoitaja. Tosin se on ilmeisesti välttämättömyys koska suurin osa alalle pyrkijöistä ei ole niitä penaalin terävämpiä kyniä.

Alkuperäinen kirjoittaja siis täh;30606386:
Millainen ihminen hakee SAIRAANHOITAJAKSI viisi kertaa? Ja mistä johtuu ettei ole tullut aiemmin valituksi?! ÄO liian huono, psykologinen testi ei mene läpi vai mikä? Minusta tuollaisten ihmisten ei pitäisi päästäkään koulutukseen koska selkeestikään ei rahkeet siihen hommaan riitä.

Ikävä kyllä olen samaa mieltä. Tunnen suht monta sairaanhoitajaa, ja he eivät ole mitään välkyintä väkeä. Ja he kuitenkin ovat koulutukseen päässeet aikoinaan, joten kovin paljoa siihen ei vaadita. Jos siis ei pääse edes koulutukseen, niin ei missään nimessä kykene kyllä hommiakaan hoitamaan kunnolla, kun on vielä noitakin tyhmempi.

Tähän varmasti tulee vastaväitteitä että "kylläpäs hoidan hommani kunnolla vaikka hainkin x kertaa ennen kuin pääsin".. niin, tyhmä harvoin ymmärtää oman tyhmyytensä, ja näkee, mitä virheitä tai typeryyksiä työssään tekee. Sitähän se tyhmyys tarkoittaa.

Minuakin kiinnostaisi tietää miksi sinne ei vaikka jo tokalla yrittämällä ole päässyt? Eka kerta voi tietysti mennä penkin alle kun ei ole hajuakaan siitä mitä testejä siellä on ja ehkä jännittämisenkin piikkiin voi sen laittaa.
Mutta vähän huolestuttavaa että vasta viidennellä kerralla on päässyt läpi..?
Meidän amkissa on sekä inssi- että hoitsulinjat, ja kyllä osa niistä hoitsuopiskelijoista on sen sorttisia että ihan ahdistaa kun nuo vielä joskus saattavat hoitaa minua tai minun lapsiani.

Jotka sydämessään haluavat hoitajaksi ja joku testi jää vajaaksi(ujouden vuoksi tms) tai ei vain oteta niin paljon oppilaita kouluun. Voi olla lähellä päästä ja se ei tarkoita etteikö joku olisi sopiva.
Kannattaa hakea vielä jos sydämessään hoitajaksi haluaa.

Alkuperäinen kirjoittaja siis täh;30606386:
Millainen ihminen hakee SAIRAANHOITAJAKSI viisi kertaa? Ja mistä johtuu ettei ole tullut aiemmin valituksi?! ÄO liian huono, psykologinen testi ei mene läpi vai mikä?
Syitä siihen, ettei ole päässyt aiemmin voi olla monia: jännitys haastattelussa, työkokemuksen puute, huono tuuri, hakijoiden suuri määrä, huonot kouluarvosanat jne. Viidessä vuodessa ihminen ehtii hankkia kokemusta, koulutusta ja kehittyä henkisesti. Ehkä silloin eka ja toka kertaa hakiessa ei ole ollut vielä valmis alalle. Ehkä jossain toisessa oppilaitoksessa olisi onnistanut jo eka kerralla.

Itse en aikoinani päässyt eka yrittämällä merkonomikoulutukseen, vaikka lukion keskiarvoni oli yli 8. Hakijoita sattui vain olemaan hakemalleni linjalle paljon ja mnulta puuttui kokonaan työkokemus. Silti sovin alalle ja myöhemmin kouluttauduin kauppatieteiden maisteriksi.

Ei kolmas kerta ole nolo. Ehkä jo joku kymmenes kerta voisi olla hieman nolo, mutta ei sitä välttämättä kannata ajatella nolona asiana. Tietysti kannattaa ottaa joka kerta enemmän realismia mukaan, ja miettiä voiko parantaa omaa suoritusta edelliskerrasta.

Monesko varasija? Voihan olla, että sopiviakin hakijoita on liikaa, mutta suhteessa liian vähän aloituspaikoja.

Itse hain lähihoitajaksi jopa kolme kertaa. Kyllä, KOLME! Kuinka noloa...? Nuori olin ja ujo. Varasijalla pääsin lopulta opiskelemaan. Jatkoin sairaanhoitajaksi opiskelua, jonne pääsin ekalla haulla ja kyseessä oli kuitenkin yksi suosituimmista oppilaitoksissa, jossa yhtä opiskelupaikkaa kohden oli moninkertainen määrä hakijoita.

[QUOTE="Mamma";30606628]Niin oletko ap päässyt edes pääsykokeisiin asti?[/QUOTE]

Sinne pääsee kaikki mun käsittääkseni. Kahdesti olen ollut soveltuvuuskokeissa.

Ihan typerää väittää, että on tyhmä eikä sovi hoitoalalle jos ei pääse niiden valitun 20 joukkoon kun hakijoita on n.300. Mä tiedän monia perus/lähihoitajia jotka eivät tuohon koulutukseen päässeet ja tiedän työn kautta heidän olevan hyviä työssään. Jotkut tehneet hoitoalan töitä yli 20 vuotta, taidot varmasti riittää monella osa-alueella, mutta niin vain jäivät ilman koulutuspaikkaa.

Alkuperäinen kirjoittaja ÄSHOO;30606624:
Monesko varasija? Voihan olla, että sopiviakin hakijoita on liikaa, mutta suhteessa liian vähän aloituspaikoja.

Olin sijalla 137, avoimia paikkoja 20 ja hakijoita vähän yli 300. Väkisin jäi hyviäkin ilman koulutuspaikkaa. Myös koulutuksen järjestäjät yllättyivät noin suuresta suosiosta. Kyse siis monimuotokoulutuksesta joten totta kai moni töissä oleva näki nyt tilaisuuden parempaan koulutukseen.

[QUOTE="a p";30606640]Olin sijalla 137, avoimia paikkoja 20 ja hakijoita vähän yli 300. Väkisin jäi hyviäkin ilman koulutuspaikkaa. Myös koulutuksen järjestäjät yllättyivät noin suuresta suosiosta. Kyse siis monimuotokoulutuksesta joten totta kai moni töissä oleva näki nyt tilaisuuden parempaan koulutukseen.[/QUOTE]

Kannattaa hakea uudestaan! Kyselitkö soveltuvuustestien tuloksia jälkeenpäin?

[QUOTE="a p";30606813]No en hae mihinkään kauas kouluun koska en ole muuttamassa. Mulle mahdollisia kouluja on vain kaksi joten niihin haen.[/QUOTE]

NO sitten tuskin pääset, kun noin mones varasijakin niin vaikea tuosta nousta.

Yhteistyössä