Kuinka monta akvaariokalaa voi laittaa 45 litran akvaarioon?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Äiti vain
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Ä

Äiti vain

Vieras
Ostimme mieheni kanssa 8v pojallemme syntymäpäivälahjaksi 45 litran akvaarion. Emme ole oikein saaneet eläinkaupassa kunnollista vastausta kysymykseen, että kuinka monta kalaa sinne voi laittaa. Myyjä vain totesi, että "Kyllä sinne jotain pikkukaloja voi laittaa ihan miten monta haluatte". No, nyt akvaariossa on 4 neontetraa, 5 miljoonakalaa, 2 platya, kultakala ja 3 monnia.

Kultakala yksi vaatii muistaakseni 200litran akvaarion.

Kyllä aikuisillakin pitää olla vastuu eläimen ottamisesta esim sillä tavalla että lukee läpi yhden akvaariokirjan, jotta tietää mitä kalat vaativat. Ei se voi olla niin vaikeaa.
45 litran akvaario hipoo minimiakvaariokokoa ja se on kyllä surkea loukku kaloille. Siihen saa ottaa 45 senttiä kalaa eli kalan aikuismitat lasketaan yhteen. Lisäksi parvikalat vaativat parven - ei vain yksittäisiä yksilöitä niin kuin teillä on.

4 neontetraa on 16cm, 5 miljoonakalaa 25cm ja siinä onkin teidän allas oikeastaan täynnä. Mutta teillä ei ole parvia noille kaloille, joten esim 11 neontetraa olisi parempi kalasto siihen altaaseen. Yksinään.

• Tykkää
Reactions: Empuuu ja chef
Mitä se kultakala siellä tekee.
Viekää se heti takaisin eläinkauppaan.

Kultakala tarvitsee erittäin ison altaan. Ei saa kiduttaa sitä siinä pikku purkissa, se kärsii vain ja muutenkin siellä on aivan liian paljon kaloja.

Mitä monneja siellä on. Onko sellaisia pieniä monnisia tai sitten niitä 30 senttiä pitkäksi kasvavia, toivottavasti tätä pientä lajia

Liikaa. Monnit voi jättää ja joku yksi parvikalalaji. Siinäpä ne sitte onkin. Teillä ei riitä kapasiteetti, eikä tila altaassa. Sielä ei kukaan voi hyvin.

Nyt heti huomenna hakemaan kirjastosta Markku Varjon akvaariokirjoja. Ne ovat hyviä perusteoksia, joista näkee akvaarion hoidon perusasioita. Teillä on nyt moni asia pielessä. (Pieni allas, onko vettä kypsytetty kaloja varten, kultakala aivan liian pienessä altaassa, neontetra arvostaisi erilaista vettä platyihin ja miljoonakaloihin verrattuna, platy on parvikala, nyt muutamia mainitakseni)

Hus, aamulla heti ottamaan asioista selvää. Vastuutonta toimintaa eläinkaupalta!

Kävin kerran tuossa lähikoululla niin siellä oli akvaario pituus noin metri, leveys ja korkeus puolisen metriä. Siinä oli parisenkymmentä pikkukalaa. En tiedä mitä oli. Sellaisia oikein pieniä tulitikun kokoisia. Ei kuulemma kasva isommaksi :)

Alkuperäinen kirjoittaja minä:
Kävin kerran tuossa lähikoululla niin siellä oli akvaario pituus noin metri, leveys ja korkeus puolisen metriä. Siinä oli parisenkymmentä pikkukalaa. En tiedä mitä oli. Sellaisia oikein pieniä tulitikun kokoisia. Ei kuulemma kasva isommaksi :)
Ja tämä liittyy aiheeseen miten?

Meillä oli aikanaan 100 litranen akvaario. Menin eläinkauppaan ja kerroin mimmonen akvaario on, ja et haluan 2 kultakalaa sinne. Myyjä ei suostunut edes myymään mulle niitä, ja hyvä niin, en ollut perehtynyt ollenkaan mimmoset olot ne vaatii. Otin sit jotain pikkukaloja sinne, kivoja nekin oli.

Mut ap.n akvaario kuulostaa ihan liian täyteen tupatulta, ja kaloilla ei ole hyvä olla. Lisäksi akvaario varmasti sotkuu todella nopeasti noin vähällä vedellä suhteessa hirvittävään kalamäärään.

Hankkikaa ehdottomasti isompi akvaario. En ymmärrä, miksi vanhemmat hankkii lapselle lemmikin, vaikka eivät itse tiedä sen hoidosta mitään. Ajattelevat, että kun se kala/undulaatti/hamsteri on niin helppo eläin niin mitäs sitä turhia.

Surullista että vieläkin on eläinkauppoja joissa toimitaan noin, ettei ole tietoa oikeista asioista.

Hankkikaa ehdottomasti isompi akvaario. En ymmärrä, miksi vanhemmat hankkii lapselle lemmikin, vaikka eivät itse tiedä sen hoidosta mitään. Ajattelevat, että kun se kala/undulaatti/hamsteri on niin helppo eläin niin mitäs sitä turhia.

Surullista että vieläkin on eläinkauppoja joissa toimitaan noin, ettei ole tietoa oikeista asioista.

mä olen käynyt "pelastamassa" keltaisen pörssin ilmoituksella myydyn gerbiiliporukan, jossa uros ja naaras olivat asuneet yli puolivuotta yhdessä saaden koko ajan uusia poikasia..Tämä kaksikko oli ostettu yhtä aikaa eläinkaupasta :snotty:

Soitin kys. eläinkauppaan ja kysyin miksi myyvät uroksia ja naaraita samaan terraan, niin sieltä vihainen myyjä sanoi ettei heille kuulu mitä eläimen ostajat tekevät ostamillaan lemmmikeillä..Että kaikenlaista mahtuu siihenkin ammattikuntaan : /
Mä kun olin eläinkaupassa töissä, niin piti aika tarkkaan kysellä ostettavan eläimen oloista ja siitä osaako ostaja hoitaa eläintä, ei noin vaan myyty kenelle vaan..

45l allas on ihna kiva vaikkapa yhdelle taistelukalalle...ja kai sinne pohjalle jokusen monnisen saa.

Mutta EI KULTAKALAA noin pieneen purkkiin!

45 l akvaarioon mahtuu tosiaan 45 cm kalaa, eli ota nyt hyvä ihminen se kultakala sieltä pois.

mä olen käynyt "pelastamassa" keltaisen pörssin ilmoituksella myydyn gerbiiliporukan, jossa uros ja naaras olivat asuneet yli puolivuotta yhdessä saaden koko ajan uusia poikasia..Tämä kaksikko oli ostettu yhtä aikaa eläinkaupasta :snotty:

Soitin kys. eläinkauppaan ja kysyin miksi myyvät uroksia ja naaraita samaan terraan, niin sieltä vihainen myyjä sanoi ettei heille kuulu mitä eläimen ostajat tekevät ostamillaan lemmmikeillä..Että kaikenlaista mahtuu siihenkin ammattikuntaan : /
Mä kun olin eläinkaupassa töissä, niin piti aika tarkkaan kysellä ostettavan eläimen oloista ja siitä osaako ostaja hoitaa eläintä, ei noin vaan myyty kenelle vaan..

Onneksi nykyään on jo paljon valveutuneempia eläinkauppoja...mullekaan ei myyty yksittäistä gerbiiliä ennen kuin kävi selväksi, että se tulee lauman jatkeeksi :)

Toisaalta täällä meilläpäin on olemassa myös eläinkauppa joka myy mitä tahansa kenelle tahansa. Vaikka sen kultakalan siihen pyöreään pieneen "kultakalamaljaan" :kieh:

Mun mielestä aivan liian pieni akvaario. Ton kokoista vois käyttää korkeintaan poikasaltaana tms. Ja kultakala vaatii 200litran akvaarion joten antakaa se nyt ainakin sieltä äkkiä pois. 100l akvaario on minimi joka kannattais ottaa ylipäätään.

JustJust. Eikö se nyt ole sanomattakin selvää,että oli sulla sitten 1000l akva tai se "nelivitonen",niin yhtä lailla vankina ne fisut siellä on. Sama juttu kuin Korkeasaaressa esimerkiksi nisäkkäillä. Kyllä kultakalat,monnit,tetrat ymsymsyms.. Kaikki ne luonnossa elää avovesistöissä. Jos akvojen koko noin rassaa,niin hajoo siihen akvaas,prkl!!

45 litraisessa tyypillisesti pidettävät fisut on jotain max. 3 senttisiä. Jos 9 senttiselle kalalle haluaa suhteessa yhtä tilavat elinolot, se vaatii 3 kertaa isomman akvaarion SUUNTAANSA, eli noin 1200 litraa. Toi kantsii muistaa jos itsellä on akvaario ja heittelee näitä "alle satalitraset pitäis kieltää" tai "sopii enintään kutuakvaarioksi" tyyppisiä heittoja.

Yhteistyössä