Kuinka moni välttää natriumglutamaattia lasten ruokavaliossa?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja khalawah
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

khalawah

Aktiivinen jäsen
02.06.2007
1 681
0
36
Meillä atoopikko-allergikko tuo esikoinen, kalaöljykapselit käytössä ja on kyllä iso vaikutus ihon kuntoon! Heti huomaa ihossa kun purkki loppuu.

Meillä syödään pääasiassa terveellistä kotiruokaa, mutta kuinka tarkkaan pitäis tuota natriumglutamaattia välttää? Sitä kun tuntuu olevan melkein joka paikassa. Onko joku välttänyt ja kuinka tarkasti? Onko ollut vaikutusta? Kuulin tällaista kun puhuttiin atopiasta.. Siis että vois olla vaikutus ihon kuntoon.

Minä en käytä, mutta ei mulla siihen mitään terveydellisiä syitä ole, mutta käytän ennemmin ihan perusmausteita ja mausteet sekoitan itse niin ei tule näitä turhia lisäaineita. Eli suola, mustapippuri, paprika, yrtit, sipuli ja valkosipuli ja myös muita on paljon mutta tossa päämausteet.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Minä en käytä, mutta ei mulla siihen mitään terveydellisiä syitä ole, mutta käytän ennemmin ihan perusmausteita ja mausteet sekoitan itse niin ei tule näitä turhia lisäaineita. Eli suola, mustapippuri, paprika, yrtit, sipuli ja valkosipuli ja myös muita on paljon mutta tossa päämausteet.

Meillä kans käytän mieluiten tuoreita yrttejä, valkosipulia, chiliä, pippureita, mutta natriumglutamaattia on muissakin kuin mausteseoksissa. Esim. valmisruoassa, makkaroissa, leikkeleissä jne. pitkä lista olis.

hei onhan tuota natriumglutamaattia myös tuoreissa kasviksissa ja etenki sienissä.... eli eihän sitä kokonaan voi välttää... ja löytyykö tuota muka maustehyllystä ihan tuolla nimikkeellä? :o

Mä vältän sitä ihan siitä syystä,että aiheuttaa tai siis laukaisee migreenikohtauksen!!
Tosi on,että sitä on melkein kaikissa valmisruuissa...lihaliemikuutioissa jne. eli kiireeisten kotiäitien todella hankala vältellä sitä...

Alkuperäinen kirjoittaja hei:
Mä vältän sitä ihan siitä syystä,että aiheuttaa tai siis laukaisee migreenikohtauksen!!
Tosi on,että sitä on melkein kaikissa valmisruuissa...lihaliemikuutioissa jne. eli kiireeisten kotiäitien todella hankala vältellä sitä...

ei tarvi olla kiireinen kotiäiti jotta sitä ruokaansa saa...

"Lähes kaikki elävät kasvikset sisältävät runsaasti glutamaattia, joka kuitenkin eräiden lähteiden mukaan alkaa hävitä heti, kun kasvi on otettu maasta. Tämä selittäisi sen, että tuoreet kasvikset maistuvat paljon paremmilta suoraan puutarhasta tuotuina kuin lähikaupasta ostettuina. Myös sienet sisältävät melko paljon glutamaattia. "

Me vältellään jossain määrin ihan aikuistenkin ruokavaliossa, mä olen vältellyt jo vuosia. Itse tehdessä olen hiljalleen opetellut pois valmiista mausteseoksista, joissa sitä on ja liemikuutioista. Ja valmisruokiakaan menee vain vähän. Joten aika vähän sitä saadaan, vaikka ei mitenkään "hysteerisesti" vältetäkään.

Olen kyllä kuullut pahojen atoopikkojen ja astmaatikkojen välttävän natriumglutamaattia, kuulemma pahentaa oireita.

Joo mutta on kuulemma eri synteettisenä kuin luonnollisena, tämä kai pätee aika moneenkin juttuun.

Olis mielenkiintoista kuulla, onko joku huomannut esim. atoopikon ihossa muutoksia välttämisdieetillä :)