Kuinka moni tietää, että hoitotädit eivät saa sanoa kenen lapsia heillä on hoidossa?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "onnis"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
[QUOTE="minä";25909004] Itse en näe mitään syytä, miksi minun lapseni vesirokkoa ei esim. saisi sanoa ryhmän muiden lasten vanhemmille.[/QUOTE]

Sitten voit varmasti kertoa hoitajille, että sinun lapsesi asioita saa muille kertoa. Sekään ei ole vaikeeta.

[QUOTE="huoh";25908953]Onko sulle joku ongelma ymmärtää tätä pointtia? Jos sinä kuljet päiväkodin ohi koiran kanssa päivälenkillä ja näet naapurin Petterin päiväkodin pihassa leikkimässä, et tee rikosta jos soitat kaverille ja kerrot Petterin olevan siinä päiväkodissa.
Jos olen päiväkodin työntekijä ja kerron kaverille, että Petteri on siinä päiväkodissa, se on väärin.[/QUOTE]

Mulle ei ole lainkaan ongelma ymmärtää tätä pointtia, mutta yritin vain laittaa sen peruskysymyksen toiseen ympäristöön. Mikä erottaa nämä kaksi henkilöä kaytännössä toisistaan, työnkuva tietenkin, mutta lopputulos on sama.

Varmaan tuohon vaitiolovelvollisuuteen on vedetty niin tiukka linja siksi, että muuten olisi kovin vaikeaa arvioida onko joku tieto vaitiolovelvollisuuden alaista, vai julkista. Sitten tulisi näitä ongelmia, kun päiväkodissa oli paljastettu sitä ja tätä. Mutta ymmärrän kyllä, mitä ajatte takaa.
Toisilla voi olla painaviakin syitä siihen, miksi on tärkeää, ettei kukaan saa tietää missä päiväkodissa omia lapsia hoidetaan.

[QUOTE="Laura";25908935]Toi moikkaaminen on vähän niin ja näin todellakin. En mä nyt ostoskeskuksessa rullaportaiden yläpäästä huutele alas tyyliin "MOIII Jori-Petteri! Sun hoitotäti täällä. Kiva kun tuut taas maanantaina meille pupulaakson päiväkodin 3-vuotiaiden ryhmään hoitoon!!!!
Meille koulussa puhuttiin tuosta moikkaamisesta ja ohje oli, että vanhempien pitää antaa moikata ensin. Mä kyllä hymyilen aina vanhemmille ja katson heitä samalla silmiin. Jos vanhempi moikkaa, niin moikkaan ääneen takaisin. Mä olen omalla kohdallani todennut tuon olevan hyvä tapa.

En koskaan kerro kenen lapsia hoidan. En edes isovanhemmille sano (jos tunnen heidät muuta kautta), että joo se teidän tyttären tytärkin on sielä mun ryhmässä. Yleensä vanhemmille on varmasti ihan sama, jos joku tietää missä heidän muksuaan hoidetaan. On kuitenkin tapauksia, joissa se ei ole yhdentekevää.[/QUOTE]

Komppaan sua ihan täysin. Näin olen minäkin toiminut. Ja myös meille puhuttiin aikoinaan koulussa tuosta tervehdysasiasta.

Sitten voit varmasti kertoa hoitajille, että sinun lapsesi asioita saa muille kertoa. Sekään ei ole vaikeeta.

Olen tästä asiasta joskus maininnutkin. Mutta luulen, että aivät kerro kuitenkaan, kun eiväthän he voi muistaa, kenen mitäkin asioita saa kertoa ja kenen ei.

Meillä ainakin esim. sikainfluennsan aikaan meni niin oudoksi, että ei edes kerrottu, missä ryhmissä oli ollut tapauksia (ja vedottiin vaitiolovelvollisuuteen). Ja päiväkodissa monta rakennusta ja lähes kymmenen ryhmää.