Kuinka moni teistä saa päättää itse omista rahoista?

• Viestiketjun aloittaja "vieras"
  • Ensimmäinen viesti
[QUOTE="vieras";27282354]Eli miehesi ei saa päättää omista rahoistaan?[/QUOTE]
:D
Ei sillä ole sellaisia kuin omat rahat. Meillä tulot ja menot on yhteisiä, emme erittele rahoja, eikä just tässä elämänvaiheessa kyllä yhtään ylimääräistäkään jää.

"Minä vaan"
En ymmärrä tätä minä, minä, minun, minulle ajattelua silloin kun on perheellisistä kyse. Perhe on mielestäni yksikkö jossa on tuloja ja menoja. Ei meillä ainakaan eritellä sitä kenen tulot ja kenen menot. Kummallakin on ihan realistinen kuva mihin tulot riittää ja mihin ei. Miten perheissä missä tulot ja menot on niin jaettu voi toinen jäädä kotihoidontuelle tai entäpä jos sairastuu vakavasti ja tulotaso romahtaa, miten silloin toimitaan jos kaikki on taloudellisesti erikseen? Toinen lomailee yksin/lasten kanssa kun toinen on kotona kun rahat ei riitä?

alkp.
[QUOTE="Minä vaan";27282405]En ymmärrä tätä minä, minä, minun, minulle ajattelua silloin kun on perheellisistä kyse. Perhe on mielestäni yksikkö jossa on tuloja ja menoja. Ei meillä ainakaan eritellä sitä kenen tulot ja kenen menot. Kummallakin on ihan realistinen kuva mihin tulot riittää ja mihin ei. Miten perheissä missä tulot ja menot on niin jaettu voi toinen jäädä kotihoidontuelle tai entäpä jos sairastuu vakavasti ja tulotaso romahtaa, miten silloin toimitaan jos kaikki on taloudellisesti erikseen? Toinen lomailee yksin/lasten kanssa kun toinen on kotona kun rahat ei riitä?[/QUOTE]

Meillä on tavallaan omat rahat. Olen ollut kotiäiti yli 5 vuotta ja silloin mies maksoi vuokran. Muut kulut jaettiin. Tietysti mies maksoi tuolloin enemmän. Sen sijaan mulla ei ollut mitään sanottavaa siihen, mikä miehellä jäi jäljelle laskujen jälkeen. Nyt tilanne on se, että minä tienaan enemmän ja maksan lähes kaikki laskut. Se mitä jää laskujen jälkeen on minun ja ostan kyllä mitä haluan.

"vieras"
[QUOTE="vieras";27281297]Minä saan, mutta toisaalta maksankin lähes kaikki meidän laskut. Loput rahoistani käytän miten lystään eikä miehellä ole siihen mitään sanottavaa. Tuntuisi aivan järjettömältä, että kävisin töissä ja olisin sitten velvollinen selitteleen miehelleni ostoksia. Jonain päivänä saan perintöä ja sen näkee sitten mihin se käytetään. Mies on käyttänyt omat pienet perintönsä yhteisiin hankintoihin esim. vaihdettiin auto ja muuten vain elämiseen.[/QUOTE]

jos törsäät kaiken ja toinen vaan maksaa laskut ei ole yhteistä budjettia.

Itse tein niin että mies käytti oman ja minä yritn maksaa laskut.

Maksamme molemmat omilta tileiltämme etukäteen sovitut menot ( aina samat, joten asiaa ei tarvitse kuukausittain tarkistaa). Tämän jälkeen käytämme molemmat jäljelle jääneet rahamme kuten itse parhaaksi näemme. Kumpikaan ei ole tilivelvollinen toiselle.

pöööööö
Omat rahat laskut suunnilleen puoliksi, mä maksan lastenvaatteet ja muut. Tienaan paremmin kun mies.
Perinnöt olen sijoittanut meille yhteiseen, nyt taas tulossa ja siitä olen varannut omaan käyttöön 4000€

Yhteistyössä