Kuinka moni teistä nukkuu olkkarissa tilanpuutteen vuoksi? Onko mielestänne aivan onneton ratkaisu vai toimiva?

Scarlett O Harava

Tunnettu jäsen
17.08.2004
61 304
187
63
Aiemmin ajattelin, että en ikinä halua omaa sänkyä olkkariin. Nyt kun likka alkaa olla isompi, niin kyllä se olis aivan kiva, että likka saisi oman huoneen. Mulla ei kuitenkaan ole tällä hetkellä varaa kolmioon (varsinkaan kunnan omaan! ) joten olen nyt sitten miettinyt, että jos sitten kaksiossa kuitenkin asuttaisiin.

Tähän asuntoon ei saa mun sänkyä olkkariin, ei yksinkertaasesti riitä tila. Olen koittanut kytätä kunnan sivuilta jos yksistä rivareista vapautuisi kaksio niin voisin sen ottaa. Siinä 5 neliötä vähemmän kuin tässä, mutta siinä on todella tilava olkkari. Tässä asunnossa on sitten oma sauna, tuossa toisessa ei. Tässä komero tilaa aika hyvin, toisessa ei niin.

Mutta saishan se oman makuutilan jotenkin rajattua piiloon esim. kirjahyllyllä jota on 3 osaa ja yks osa 80cm leviä. Sitten jokin verho tms. eteen.

me nukuttiin pari vuotta vuodesohvalla. jollain tavalla se oli ihan kivaa aikaa, oli kiva illalla levittää peti ja koko perheenvoimin siinä köllötellä ja katsella telkkaria, sama aamulla :) Mutta oli se sitten kyllä kiva päästä lopulta omaan asuntoon jossa kaikille omat makkarit ;) mutta siis väliaikaisena ratkaisuna ihan ok.

mulla on massiivinen sänky (verrattuna olkkarin kokoon) olohuoneessa ja siinä on sävyihin sopiva päiväpeite ja koristetyynyt eivätkä ystävätkän påelkää istua siinä..on kuulemma kodikasta.kirjahyllysrtä jouduin luopumaan mutta sen tilala kaunis senkki missä televisio ja arkkupöytä jossa kirjahyllyn tavarat. kirjat eivät ole vielä löytäneet paikkaansa, laitan hyllyjä jossain vaiheessa seinälle.

Alkuperäinen kirjoittaja ..:
mulla on massiivinen sänky (verrattuna olkkarin kokoon) olohuoneessa ja siinä on sävyihin sopiva päiväpeite ja koristetyynyt eivätkä ystävätkän påelkää istua siinä..on kuulemma kodikasta.kirjahyllysrtä jouduin luopumaan mutta sen tilala kaunis senkki missä televisio ja arkkupöytä jossa kirjahyllyn tavarat. kirjat eivät ole vielä löytäneet paikkaansa, laitan hyllyjä jossain vaiheessa seinälle.

No mulla olis niin, että jos onnistuisin saamaan sellaasen kaksio mitä ajattelin, niin sinne mahtuis aivan hyvin kirjahyllyt, sohva, sänky ja tv-taso. Vois olla, että tietokonepöytäkin mahtuisi sinne.

Mä olen aiemmin asunut sellaasessa kaksiossa likan kanssa joten tiedän miten sinne saisi soviteltua kaiken.

Olen nukkunut jo muutaman vuoden ja mun viritelmää on kyllä kovasti kehuttu, että on hyvin hämätty runkopatjasänky sohvaksi. Nyt on vanhin lapsi armeijassa jo, joten loppurutistusta mennään olkkarissa nukkumisen suhteen. Onhan se raskasta avata ja pedata päivittäin sänkyä joka on täynnä tyynyjä, mutta aika aikaansa kutakin...

Toimii, jos rajaa sen sängyn selkeästi omaksi lapsivapaaksi alueeksi eli että sänky ei ole mikään leikki-/ riehuma-alue. Samoin sitä siisteyden ja levollisuuden tuntua saa aikaiseksi se, että leluja ei säilytetä koskaan olkkarissa. Muuten tuntuu koko koti tosi siivottomalta ja ahtaalta. Hyvä olisi myös olla ovi olohuoneessa.

Alkuperäinen kirjoittaja as if:
Mikset Scarlett sit samantien muuta pieneen kolmioon jos suunnittelet muuttoa? =)

Täällä ei pahemmin vapaita asuntoja ole tarjolla. Kunnan asunnoissa aivan sikamaiset vuokrat verrattuna siihen, että kyseessä on pieni kunta.

Mulla on harvinaisen iso olkkari ja oon nyt vuoden verran nukkunut siinä. Hyvin mahtuu parisänky. Mulle tämä ratkaisu ei ole kyllä paras mahdollinen, koska tää huonetta on mahdoton saada edes hämäräksi (näin kesällä häiritsee paljon). Lisäksi mies usein katsoo telkkaa olohuoneessa, kun mä olisin jo käymässä nukkumaan. Jokin sermiviritelmä vois olla hyvä ratkaisu, mutta toivon kyllä että, lähitulevaisuudessa saisimme kohtuuhintaisen kolmion.

Alkuperäinen kirjoittaja oij:
ai samassa? miksi sitten muutit pois?

No ei just sama talo vaan samasta pihapiiristä. Mä en tykännyt kun meillä oli olkkarin ja makkarin ikkunat ja takapiha keskipihalle ja suoraan leikkipaikalle. :snotty: Onhan tässäkin vastapäätä toinen rivari, mutta paljon rauhallisempi kuitenkin. Tuossa toisessa paikassa haluaasin asunnon sellaasesta talosta missä takapiha muualle kuin keskipihalle.

Meillä vanhemmat on nukkuneet kohta 10 vuotta olohuoneessa. Alussa oli kirjahylly "väliseinänä", mutta sekin siirrettiin eri kohtaan. Hyvin on mennyt ja menee. Makuuhuone saadaan taas muutaman vuoden kuluttua omaan käyttöön. Kiva asunto eikä muuttorumba asunnon myynteineen ja ostoineen innosta.

Alkuperäinen kirjoittaja ..:
Toimii, jos rajaa sen sängyn selkeästi omaksi lapsivapaaksi alueeksi eli että sänky ei ole mikään leikki-/ riehuma-alue. Samoin sitä siisteyden ja levollisuuden tuntua saa aikaiseksi se, että leluja ei säilytetä koskaan olkkarissa. Muuten tuntuu koko koti tosi siivottomalta ja ahtaalta. Hyvä olisi myös olla ovi olohuoneessa.

No nyt kaikki likan lelut on olkkarissa...olis paljon kivempi, että ne olis likan omassa huoneessa ja mulla olis oma tila.

Me nukutaan yläkerran aulassa, enkä koe sitä mitenkään ahdistavaksi, tosin pitää aina tsekata et muksut 4 ja 13- vuotiaat nukkuu varmasti ennen ku harrastaa..you know...mut kun ei raht vaan riitä kaikkeen, miellä on jokaisella lapsella omat huoneet, mut me asustellaa tossa aulassa

Minä nukun olohuoneessa, vaikka minäkin ennen ajattelin etten missään nimessä sitä tekisi. Halusin antaa kouluun menevälle esikoiselle oman huoneen, ja kaksi nuorempaa ovat omassa huoneessaan. Sänkynä minulla on rautainen sohvasänky, jonka saa nätisti kasaan kun tulee vieraita, mutta on silti tukeva nukkua. Tämä järjestely toimii niin kauan kun sängyssä nukun vain minä yksin :)

Minä olen asunut jo monta vuotta olkkarissa, koska jos perheessä on kaksi lasta ja yksi työssäkäyvä aikuinen, ei vaan ole varaa neliöön. Kolmiossa ollaan asuttu siten, että tytöillä omat huoneet ja minä olkkarissa sohvaksi naamioidussa runkopatjasängyssä. Toimii tosi hyvin. Mitä me tekisimme sellaisilla neliöillä, joita minä käyttäisin vain nukkumiseen? Ei mitään. Kun tytöt menevät nukkumaan koko muu koti on minun tilaani.

Alkuperäinen kirjoittaja Scarlett O Harava:
Mutta saishan se oman makuutilan jotenkin rajattua piiloon esim. kirjahyllyllä jota on 3 osaa ja yks osa 80cm leviä. Sitten jokin verho tms. eteen.
Mulla oli joskus muinoin juuri noin. Sänky tosin vain 120 cm leveä, parisänky ei olisi mahtunut olkkariin.

Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita:
Alkuperäinen kirjoittaja Scarlett O Harava:
Mulla oli joskus muinoin juuri noin. Sänky tosin vain 120 cm leveä, parisänky ei olisi mahtunut olkkariin.

No mun sänky on 120cm leviä, mukavasti tilaa yksin nukkua keskellä sänkyä. :D

Mutta mikä sun ongelma oikeestaan onkaan?
Makkari tytön omaksi valtakunnaksi ja olkkari sun. Ja jos esim katsotte yhdessä telkkaria, voitte istua sun sängyllä tai hankkia lattialle jotkut tyynyt. ´
Ja jos tulee vieraita, voitte kahvitella keittiössä?
Mun mielestä sohva ei ole täysin välttämätön.

Meillä on sänky olkkarissa ja lapsella oma huone. Tykkään tästä kun saa katsella sängystä tv:tä ja syödä samalla, ihana. En vaihtaisi pois - omaa aikaa ja tilaa saan illalla kun lapsi nukkuu.

Yhteistyössä