Kuinka moni täällä ei vietä joulua lainkaan?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Jouluton
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
J

Jouluton

Vieras
Me emme vietä, sillä meidän perheestä kukaan ei oikein pidä joulusta. Lasten kanssa alkuun vietimme perinteistä joulua ruokineen ja lahjoineen, mutta pari vuotta sitten lapsetkin kysyivöt voisimmeko lopettaa joulunvieton. Nyt joulu on meille vain loma-aikaa, jolloin on kiva tehdä kaikkea mitä ei muuten ehdi. Meillä ei ole lahjoja, ei jouluruokia, ei kuusta tai muutakaan jouluun liitettävää. Lapsetkin tykkää ja kellään ei ole stressiä. :)

En itse viettäisi joulua lainkaan. Lapset viettivät joulun aiemmin mummilassa, siellä ruoat, koristeet, lahjat. Nyt olen taipunut uusperheellisenä tähän viettämiseen. Tosin pienimuotoisesti, onneksi.

Niin paljon negatiivista palautetta on tullut jouluttomuudesta lähipiiristä, että oikein ihmetyttää. Mukavaa kuulla, että on edes yksi samanlaisen ajatusmaailman omaava :)

Voi miten hieno ihminen sinä olet.

Olen ateisti, jolle joululla ei ole merkitystä juhlapyhänä. Olen ollut joulun töissä, jos mahdollista, koska yleensä työpaikalla on ihmisiä, jotka tahtovat jouluna olla vapaalla. En pidä mistään joulun aspekteista, koska en halua koristeita, en pidä jouluruoista tms. Joulun sanomakaan ei puhuttele minua kristillisellä tai uuspakanismin tavalla.

Aviomieheni on ateisti, mutta ajattelee, että ateistina hänen ei tarvitse uskoa mihinkään ja saa napsia rusinat pullasta. Kompromissina sitten vietetään jonkinlaista joulua. Tosin jouluruokia ei tee meillä kukaan, viime vuonna ne teki äitini, tänä vuonna syömme hänen tarjoamiaan ruokia myös. Tekokuusi pieni on, yksi lahja per lapsi. Lapset koristelevat kotia jonkin verran.

Sama homma kuin synttäreiden kanssa. En viettänyt niitäkään ennen kuin lapset tulivat siihen ikään, että osasivat osoittaa halunsa pitää sellaiset.

• Tykkää
Reactions: Data
Minulle on ihan sama viettääkö joku joulu vai ei mutta muistakaa silti että joissakin perheissä sitä vietetään ja toivoisin edes hitusta kunnioitusta. Mä en halua naapurin kakaroita vieraaksi ja oven taakse roikkuun vaikka heillä olis kuinka tylsää.

Joulut oli lapsuudessa. Sitten loppui kunnes tuli omat lapset ja joulut takaisin. Nyt lapset aikuisia, eivätkä hekään joulusta piittaa, niin miksi minä sitten. Aivan ihanaa näin muuten vaan, lötkötellä vapaalla ilman hössötyksiä.

Mä olen miettinyt, että kuinka kauheita kokemuksia ihmisillä on joulusta, jotka eivät sitä halua viettää? Pakkohan siellä on olla joku kipupiste, johon joulu jollain tavalla kolahtaa liian lujaa. Yksinäisyyttä? Traagisia muistoja aiemmista jouluista? Jonkun läheisen kuolema, josta ei ole toivuttu? Lapsuudenkoti, jossa ei ole ikinä vietetty joulua? Ei kai nyt ainoa syy voi olla se, että "joulun uskonnollinen sanoma ei puhuttele minua". Varmastikaan suurinta osaa joulunviettäjistä se uskonnollinen sanoma ei puhuttele millään tavalla.

En itsekään vietä joulua uskonnollisista syistä. Vietän sitä siksi, että haluan siirtää lapsilleni sen joulun taianomaisen tunnelman, joka omissa lapsuuden jouluissani oli. Siihen tunnelmaan liittyy olennaisesti joulun odotus, joulukoristeet, jouluruoka, kuusi ja lahjat. Vaikka itse olen aikuinen, eikä jouluun liity enää samanlaista mystistä taikaa kuin lapsena, niin en silti tiedä mitään ihanampaa kuin seurata vierestä omia rakkaitaan, jotka odottavat jännityksellä jouluaattoa ja koko joulua. Se tunnelma on jotain sellaista, jota ei voi sanoin kuvata. Tiedän vain, että ne muistot joita jouluista lasteni kanssa saan, ovat kauneimpia muistoja joita voin koskaan omistaa.

[QUOTE="hämmentynyt";29299116]Mä olen miettinyt, että kuinka kauheita kokemuksia ihmisillä on joulusta, jotka eivät sitä halua viettää? Pakkohan siellä on olla joku kipupiste, johon joulu jollain tavalla kolahtaa liian lujaa. Yksinäisyyttä? Traagisia muistoja aiemmista jouluista? Jonkun läheisen kuolema, josta ei ole toivuttu? Lapsuudenkoti, jossa ei ole ikinä vietetty joulua? Ei kai nyt ainoa syy voi olla se, että "joulun uskonnollinen sanoma ei puhuttele minua". Varmastikaan suurinta osaa joulunviettäjistä se uskonnollinen sanoma ei puhuttele millään tavalla.

En itsekään vietä joulua uskonnollisista syistä. Vietän sitä siksi, että haluan siirtää lapsilleni sen joulun taianomaisen tunnelman, joka omissa lapsuuden jouluissani oli. Siihen tunnelmaan liittyy olennaisesti joulun odotus, joulukoristeet, jouluruoka, kuusi ja lahjat. Vaikka itse olen aikuinen, eikä jouluun liity enää samanlaista mystistä taikaa kuin lapsena, niin en silti tiedä mitään ihanampaa kuin seurata vierestä omia rakkaitaan, jotka odottavat jännityksellä jouluaattoa ja koko joulua. Se tunnelma on jotain sellaista, jota ei voi sanoin kuvata. Tiedän vain, että ne muistot joita jouluista lasteni kanssa saan, ovat kauneimpia muistoja joita voin koskaan omistaa.[/QUOTE]

Ei meillä miehen kanssa mitään traumoja ole. Lapsuuden joulut olivat melko perinteiset ja samanlaiset kuin kavereilla silloin. Mutta silloin jo pidin sitä kaikkea melko turhana. Ja pidän edelleen.
Mutta joulu syntyy miellä jokaisen herkkuruoista, pitkähköstä vapaaputkesta, kynttilöistä yms.
Mutta ei tässä edelleenkään mitään taikaa ole. Eikä tasan tehtäis tätäkään, jos lapsi ei haluais.

Viimeksi muokattu:
[QUOTE="Wieras";29299161]Ollaan mekin ateisteja, mutta vietetään joulua. Joulu on meillä lasten juhla, mitään muuta merkitystä sillä ei meillä ole.[/QUOTE]

Vaan Jeesuksen Kristuksen syntymäjuhla!!!!!!!!!!!!

Vaan Jeesuksen Kristuksen syntymäjuhla!!!!!!!!!!!!

Meillä joulu on ennen kaikkea perhejuhla. Semiateistina en vietä joulua Jeesuksen syntymäpäivän kunniaksi, mutta kunnioitan joulun kristillistä perinnettä ja sen kulttuurista merkitystä.

Pidän joulun laitosta ja vietosta, joulustressistäkin. Joulun aikaan on ihana rauhoittua perheen kanssa pelaamaan pelejä ja katsomaan elokuvia. Aion viettää joulua senkin jälkeen, kun lapset ovat muuttaneet pois kotoa ja jos he eivät halua viettää meillä joulujaan. Luonnollisesti joulua varmaan tulee silloin laitettua pienimuotoisemmin.

• Tykkää
Reactions: misStar
Alkuperäinen kirjoittaja sammahäär;29298989:
emme vietä. Ainoastaan käymme haudoilla, kirkossa ja saunomme.

Minä jäin pohtimaan, että miten kukin joulun mieltää. Mikä tai mitkä asiat erottaa joulun normi viikonlopusta? Tekee joulusta joulun?

Tuossa ylhäällä kun on minusta jo aika pitkälle joulun ainekset...

[QUOTE="vierailija";29299279]Olet harvinainen ihminen: Lapsi, joka piti joulua turhana.[/QUOTE]

:D
Joo, niin kai. En koskaan ole tajunnut sitä kamalaa vouhotusta YHDEN illan takia. Toisaalta, en mä tajua häitäkään :laugh:

:D
Joo, niin kai. En koskaan ole tajunnut sitä kamalaa vouhotusta YHDEN illan takia. Toisaalta, en mä tajua häitäkään :laugh:

En tajua minäkään. Yhden illan takia ihmiset juoksee kaupoissa kilpaa ja miettii hädissään että mitä sillekin kumminkaimanveljensiskonlapsenlapselle ostetaan :D Ihan turhaa vouhotusta. Opettelisivat ihmiset rauhoittumaan mut ei,,,

• Tykkää
Reactions: moekoe ja Julmis
Vielä vietämme perinteistä joulua, mutta kahka teinit tulevat täysiläisiksi, joulut on minun osalta vietetty. Siirryn omaehtoiseen jouluun, johon kuuluu vain ajan tappamista, valmista arkiruokaa ja suklaata. Vielä viisi vuotta jaksan!

Vietän vain ja ainoastaan lasten takia, he haluavat.
Useimpina jouluina kyllä karataan pois kotoa (ja varsinkin sukulaisista kauas), esim. kylpylään tai jouluristeilylle. En tykkää niistäkään mutta saavatpa lapset sen joulunsa.
Koko joulu on niin kornia, turhaa ja rumaa. Ja "jouluihmiset" 99% tekopyhiä kusipäitä.

No mikäs sun tarina on sekopää?
oot köyhä kaupankassa, ilman miestä.
Tykkäät tehdä muistelmia ja ihannoit pedofiili jacksonia..

En ole kiinnostunut joulusta.
Ihmettelen kyllä tuota sinun halua haukkua muita. Et vaikuta kovin mukavalta ihmiseltä. En ole työtäni täällä maininnut, mutta se ei ole kaupan kassa. Kirjoituksestasi muuten paistaa halveksunta kaupan kassatyöntekijöitä kohtaan. Michael Jackson ei ollut pedofiili, hänet on oikeudessa todettu syyttömäksi, häntä syyttäneet ihmiset ovat myöntäneet valedelleensa syytteet rahan toivossa.

Mietin kovasti sitä miltä sinusta tuntuisi jos sinua syytettäisiin jostain ja vaikka mitään todisteita ei löydy, niin valheet vaan jatkuisivat.

Yhteistyössä