Kuinka moni saa taloudellista apua??

• Viestiketjun aloittaja puutiainen
  • Ensimmäinen viesti
puutiainen
Moikka!Moniko teistä alle 20v vanhemmista saa taloudellista apua sukulaisilta?Olen itsekin nuori äiti ja kuunnellut tuttavien juttuja kuinka paljon rahaa yms.he saavat perheeltään, vaikka monella mies onkin töissä ja hyvät tulot!Monelle on maksettu lastenvaunut,autot,lasten vaatteet...Sen ymmärrän, että jotakin isovanhemmat nyt aina ostavat lapsenlapsilleen,mutta että maksetaan esimerkiksi lomamatkoja ja autoja.Huh!Ilmeisesti suurimmalla osalla on sitten rikkaat vanhemmat.No olemme mekin paljon apua saaneet, mutta kun mies itsensä töihin sai niin ei tullut mieleenkään enää niin paljon maksattaa sukulaisilla.Onhan se kiva vieläkin, että tuodaan joku vaippapussukka tai ostetaan haalari lapsille :) Nehän ovat sellaisia kivoja pikkulahjoja lapsenlapsille!Emme kehtaisi kyllä mihinkään lomamatkaan taikka uusiin rattaisiin kinuta rahaa :eek: Voin kyllä kuvitella vanhempieni ilmeen, jos menisimme uuteen autoon karhuamaan rahaa :whistle: Lentäisivät varmasti persiilleen hämmästyksestä :LOL:

eipä me varsinaisesti saada mitään. Mitä nyt mun porukat ostelee pojalle joskus leluja tai vaatteita. Sillon tällöin lainataan, mutta yleensä saavat joka pennin takaisin. Joskus jos lainataan autoa, niin saattavat ostaa bensaa siihen meitä varten.

en oo alle 20wee mutta vastaan silti koska nuori äiti olen(18vuotias ku pojan sain).

Me ei olla tarvittu molempien porukoiden apua,meille oli selvää että ku perhettä ruvetaan perustaan on tultava toimeen myös itse,eikä et tehdään muksuja ja meän porukat sitten elättää ne,EI IKINÄ! vaunut,vaatteet+muut hoito tavarat ja lapsen kohdistuvat menot on ollu ihan meän hommattavissa,niin ku kuuluukin ku itse ollaan lapsi päätetty tehdä. Taloudellista apua me ei tarvita,konsta mies on vakinaisessa työssä ja tienaa hyvin.

tietty mummut ja papat muistaa poikaa,esim,jollain lelulla,se on ok,haluavat muistaa lapsen lastaan.. jos rahaa on saanu,on se pistetty pojan tilille,eikä tuhlattu mihkään muuhun..

archie
en kyllä kuulu yllä mainittuun ikäryhmään, mutta vastaan siltikin. Olen edellisen kirjoittajan kanssa samoilla linjoilla et jos perhettä rupeaa perustamaan niin täytyy myös omillaan tulla toimeen, tietysti tiukan paikan tullen isovanhemmat voivat auttaa mutta että kaikki mahdollinen kustannetaan heidän toimestaan sitä en ymmärrä. Minusta perheen menot täytyy sovittaa tulojen mukaan ts. jos tulot pienet niin menoistakin täytyy sitten tinkiä eikä kaikki olla heti viimeisen päälle. Esim. vauvantavaroitahan saa ihan hyviä käytettynäkin.

no me ei olla kyllä saatu mitään :\| joskus olis kyllä ihan kiva ku vaikka vaippapaketti tuotais vaikka siihen itellä rahaa onki,mutta ei me rahassa kylvetä! :whistle: mutta ehkä molempien vanhemmat ajattelee että ollaan "rikkaita" kun mies on töissä,lapsia kohta kolme ja asuntolaina :whistle:
niin ja uutena tosiaan ostettiin aikoinaan lähes kaikki lastentarvikkeet, emmaljungan yhdistelmät,turvakaukalo, turvaistuimet ym joten ehkä me ei sitä rahallista apua ois tarvitukaan ;)

no ei me olla kyllä pyydetty apua, mutta esin joululahjaksi mummot ja ukiti halusivat ostaa meille yhdessä tuplarattaat. ja mieheni isä on aina niin kultainen että kun on nähnyt esim. vaippatarjouksen lehdessä niin heti on käynyt ostamassa =)
autoa varten lainattiin miehen isältä rahat mutta joka penni maksetaan kyllä takaisin tietyllä kuukausi erällä! mieheni isän mielestä on parempi että lainaamme häneltä kuin pankilta.
itsekkin tunnen paljon vanhempia (suurin osa yli 20) jotka saa paljon omilta vanhemmiltaan.. esim.. uudet turvaistuimet, rattaat, autonhuollot yms.. kaikissa näissä perheissä ainakin mies on töissä!
kyllä se minustakin on niin että jos on pienet tulot niin täytyy osata elää myös pienillä menoilla!

baBybom
Täytyy myöntää et mun vanhemmat on ostanut lähes kaiken lapsenlapselleen,vielä kalleimmasta päästä,en edes kehtaa sanoa miten paljon ovat rahaa laittaneet mm.teutonian-joggereihin,uudet pinna ja jatkettavat sängyt,tripptrapp-tuolit,kalleimmat turvaistuimet jne. puhumattakaan kaikista leluista ja vaatteista. mun äiti sai mut nuorena ja heillä ei ollut juurikaan varaa hienouksiin sillon aikanaan,haluavat nyt ostaa kaiken viimeistä huutoa myöten,ja mullehan se passaa :LOL: mun vanhemmat on varakkaita ja tiedän et se ei oo niiltä pois vaikka törsäävätkin ekaan lapsenlapseensa ni en oo tuntenut huonoa omaatuntoa,kyllähän sitä yleensä ajellaan isukin ostamilla bemareillakin ku tullaan siihen ikään,miksei siis voi työntää isukin ostamia lastenvaunui? parempi näin ku oisin kirpputorilta joutunut raahaan kaiken käytettynä,oon varmaan tod. turhamainen ja lapsellinen ja mua ei haittaa tippaakaan :p

ThiRStyCoW
olen vähän baby bornin kanssa samoilla linjoilla..... meidän vanhemmat on maksaneet melkein kaiken muitä pojalla on... ja huom! mitään ei olla pyydetty! kysyin sittwen äidiltäni että miksi ostatte? hän sanoi koska lapset (4kpl) ovat lähteeet melekin kaikki pois jo kotonta, ei hänellä ole muutakaan mihin rahat pistäisi jos tahtoo ostella. talolaina ja muut on maksettu ja molemmat on töissä (rikkaiksi ei voi vielä sanoa). olen sanonut ettei tartte ostaa mitään mutta kun kuulemma ainoalle lapsenlapselleen..... juu.... ja jos poika nyt saa kaiken uutena... jos me ostettais ei sais... joten mikäs siin... ei harmita kyllä jos sit lopettavat mutta kun ei olle pyydetty että ihan omasta tahdostaan ostavat ni mikäs siin!!!!

miehen vanhemmat tuhlaa rahaa meidän perheeseen, mun vanhemmat tuhlaa aikaa.
tosin rahan tuhlaus todellakin on jotain että anoppi maksaa silloin tällöin viikon ruokaostokset tai tuo tullessaan sen vaippapaketin. ei sillä että me tarvittais, mut onhan se kiva ajatus.

me saatiin vanhemmilta kaikki tavarat mitä nyt tarvittiin käytettynä tosin koska mulla on nuoria sisaruksia niiden vanhoja kamoja.joskus pyydetään rahaa lainaan mut ikinä ei ole tarvinnut maksaa.tosin lainaan joskus mammalleni myös enkä peri takaisin koska se kuitenkin antaa enemmän...ja meil on kuitenkin paremmat tulot mutta ei osata käyttää sitä.. :D :flower:

kuu
Kuinkakohan monelle 3-kymppiselle äidille kustannetaan lähes kaikki lapsensa tavarat?Kuinkakohan moni kehtaisi sillä kehuskella?Isovanhemmat kustantavat siksi tavaroita, etteivät usko teidän pärjäävän!Näin se valitettavasti on.Selkä suoraksi ja kieltäydytte almuista.Näyttäkää, että pystytte elämään itsenäisesti.

Babybom
\
Alkuperäinen kirjoittaja 29.03.2006 klo 21:24 kuu kirjoitti:
Kuinkakohan monelle 3-kymppiselle äidille kustannetaan lähes kaikki lapsensa tavarat?Kuinkakohan moni kehtaisi sillä kehuskella?Isovanhemmat kustantavat siksi tavaroita, etteivät usko teidän pärjäävän!Näin se valitettavasti on.Selkä suoraksi ja kieltäydytte almuista.Näyttäkää, että pystytte elämään itsenäisesti.
Voi voi! Kateus paistaa tänne asti! Jos sä ite oisit tyytyväinen, ni tuskinpa tulisit tänne kommentoimaan,ja mitähän ne 30-kymppiset sitte pyytää vanhemmiltaan?ne kasvattaa lapsenlapsensa ku ei vanhemmilla oo raukoilla aikaa edes olla lapsiensa kanssa,pitää tehdä niin #&%£$!* töitä että pääsee kehuskeleen miten on ite kovalla työllä ja tuskalla kaikki ansaittu..just :LOL:

ei se tyhmä ole joka pyytää vaan se joka antaa...on se kyl jos kolmekymmpinen on ja lapsi on tullossa niin luulis sitä pärjäävän omillaan koska on ollu yli kymmenen vuotta aikaa opiskella ja olla työelämässä omaa tyhmyyttään on jos ei ole käyttänyt hyväksi sitä aikaa... :whistle:

\
meidän äippä on 41 ja kyllä pappa sille vieläkin vaatteita ostelee :LOL: vaikka kyllä sillä on ihan hyvä tulot. jos isi haluaa tyttärelleen ostaa jotain niin miksi se ei saisi ostaa..
en ole koskaan kieltänyt vanhempiani ostamasta minulle tai lapsille jotain. itse kävin eilen tilaamassa äitille paidan että onko sekin väärin? onko se joku almu äitiäni kohtaan?

kuu
Niinpä niin.Täällä kun esittää muiden mielipiteistä eroavan kommentin, niin johan saa kasan vihaisia äitejä kimppuunsa. :headwall: No itse kukin tietää mitä tekee.Jos haluaa elää vanhempiensa rahoilla niin omapa on silloin häpeänsä.Siirynkin tästä tuonne aikuisten palstalle. \|O

aikuinennainen
minä olen yli 30v., ja mun äiti HALUAA ostaa kaikenlaista lapsenlapsilleen.Väliin olen koettanut kieltää tuhlaamasta heihin niin paljon, mutta ei auta! Joten omiaanhan tuhlaa.Olen töissä jne..Joten kyllä ne vanhemmat tuppaavat auttelemaan meitä "vanhojakin" lapsia,kaippa se äippä sit luulee etten vielä pärjää omillani ;) Ja enpä ole ainut 30v. jota vanhemmat auttelevat..No, ilmeiseti sitten ollaan vastuuntunnottomia ja kypsymättömiä, voi meidän lapsi parkoja, mutta tavataan kuu sit siellä "aikuisten" palstalla, eikös juu...
:flower: kaikille ja kaikenikäisille äipille!

taustalta
\
Alkuperäinen kirjoittaja 30.03.2006 klo 22:14 kuu kirjoitti:
Niinpä niin.Täällä kun esittää muiden mielipiteistä eroavan kommentin, niin johan saa kasan vihaisia äitejä kimppuunsa. :headwall: No itse kukin tietää mitä tekee.Jos haluaa elää vanhempiensa rahoilla niin omapa on silloin häpeänsä.Siirynkin tästä tuonne aikuisten palstalle. \|O
Et ois yleistänyt.

mun äiti tuo vaippapaketin tai jotain vaatteita pojalle ku tulee kylään (usein vaatteet ovat käytettyjä nii niihin ei ole kyl mennyt nii paljon rahaa), ja pari kertaa on käyny nii et meillä on ollut tili tyhjä pari päivää ennen mun miehen palkkapäivää nii silloin se on vienyt meidät ruoka-ostoksille. Ja sit meillä on sellanen tapa et jos käydään mummin luona nii me ei oteta mukaan ruokaa pojalle vaan se on ostanu valmiiks jotain soseita ja tuttelia sinne.
Se kyselee kyl koko ajan et miten meillä menee rahallisesti mut sanon kyl aina hyvin vaikka tili olisi tyhjänä, jotenkin se vaan aina huomaa ;)

nimetön
En kuulu enää tähän ikäryhmään vaan tuohon 30 ikään joka tulee toimeen omillaan. ;)
Me emme saa rahallista apua kummankaan vanhemmilta, johtuen ettei kummatkaan ole mitään hyvätuloisia. En ole koskaan apua odottanutkaan ja nykyään tullaan hyvin toimeen. Olen lapsuudesta asti oppinut olemaan nuuka, joten raha-asiat on hyvin hallinnassa. Nykyään jo saamme nauttia elämästä "vähän leveämmin". Pojille isovanhemmat voivat joskus ostaa jonkin pienen jutun, mutta yleensä kyllä vaan synttäri/joululahja.
Itse olen avustanut aika ajoin omia vanhempiani, kun äitini on sairastellut paljon ja raha on aika ajoin tiukilla. Eli ostanut ruokaa, lääkkeet, vaatteita ja lainannut rahaa. Äitini haluaisi kovin ostaa ja hemmotella lapsen lapsiaan, mutta olen sanonut että käyttää mieluummin rahat omaksi ilokseen.

mun miehen porukat antoi autoon rahaa monta tonnia ja nyt anto tulevalle lapselle huikeen summan rahaa ja ne antaa vaan sen takia koska niillä ei ole muutakan kohdetta rahoille(mieheni niiden ainoa lapsi, toinen kuoli juuri).hyvin selväksi ollaan tehty että niiden rahoja ei tarvita, mutta kyllähän raha aina kelpaa.
mun vanhemmilta saadaan arvokasta lapsen hoito apua.
kyllä mulle kelpaa rahat, koska kun itse ollu pieni niin aina kulkenu serkkujen vanhoissa lumpuissa eikä koskaan saanut mitään uutta.

meillä omat vanhemmat ovat juuri vaippapaketti+sapuskaa-vanhempia, jotka tuovat AINA tullessaan jotakin mukanaan. Miehen vanhemmat ovat ostaneet automme pojalleen 18-vuotislahjaksi, ei ole mikään uusi ja hieno mutta toimii ja on turvallinen : >

meillä taisi olla niin että muksu ei vauvana saanut muita uusia juttuja kun tutit, tuttipullot, vaipat ja äitiyspakkauksen kamat. kaikki muu löytyi sukulaisten nurkista tai kirppikseltä :)

meilläkin olisi kyllä varaa ostaa kaikki uutena, mutta jos löytyy hyvä tuote käytettynä niin turha sellaista on uutta mennä ostamaan.

ai niin, saatiinhan mekin lomamatka vanhemmiltani: Silja Linen risteily jonka iskä oli voittanut arvonnasta :D

me saadaan rahaa molempien vanhemmilta jos on tarvis... mut sitä en ymmärrä että miehen vanhemmat ostaa miehelle uusia vaatteita, just anoppi osti miehelle 60e kengät ja anto 100e uusii farkkuihin.. mä en saa uusiin vaatteisiin rahaa mistään.. mun vanhemmat ei ostanu mul uusii vaatteit enää sillonkaa ku asuin viimisen vuoden kotona...

\
otappa ny hyvä ihminen se silmä kätteen ja kahoppa tarkasti......

MIE OTAN JOKAIKISEN ALMUN VASTAAN jos sitä miulle tarjotaan.... kun pyydetty ei ole niin kyllä varmasti vastaan otetaan.... jahhhh..... meillä kyllä olisi nyt sen verran rahhoo (vaikka osamaksulla onneen) että oltas mukelolle saatu nuo vermeet.... ja tietty... onhan se aina meille säästöä ja mitäpä sitä kieltämään.... tää mami pääsee vaikka bisselle... heheheh ai kauhee... :LOL:

höhö
kyllä kuulkaas KUU kirjottelee ihan täyttä asiaa ja toiseksi vanhemmat siinä on tosi typeriä ku ostaa kaiken!varmaan aina ostanukki niin mitäs muuta voi odottaakkaan ku et vanhemmat tyhmyyttänsä elättää lapsukaisensa niin kauan ku henki pihisee ja nämä lapsukaiset ei ikinä opi tulemaan toimeen omillaan koska vanhemmiltahan sitä rahaa saa ja kaikki mitä tarvitsee! :headwall: ihan järjetöntä touhua!! sen ymmärrän että isovanhemmat ostaa lapsenlapselleen jotakin ja sillon tällön,mutta se ei kyl mene jakeluun että KAIKKI mitä vauva/lapsi tartvitsee niin isovanhemmat ostaa...ei hyvänen aika sentään on kyllä todella typerää käytöstä isovanhemmiltaki!! varmaan ruuatki tuodaan tarjottimella uusavuttomien kakaroiden perheisiin :LOL:

Yhteistyössä