Kuinka MONI rehellisesti tunnustaa tietävänsä tai ei-tietävänsä tämän:

  • Viestiketjun aloittaja Mystiq
  • Ensimmäinen viesti
Mystiq
ONKO lapsesi PK:ssa tarpeeksi koulutettuja ihmisiä?

Ja lapsen IP:ssä onko koulutettuja vai vain jotain harjottelijoita tukea saamassa?

Meillä siis juuri noin, pk:n tätit on koulutettuja ja IP:n YKSI ihminen ei ole koulutettu ja sen kyllä huomaa.
(Kiitti vaan 4H, jolla näköjään ei ole mitään vastuuta lapsista)

TIEDÄTKÖ SINÄ?
 
Meilläkään ei lapsi vielä ole pk tai ip, mutta kun poika syksyllä aloittaa pk, toivon siellä olevan pääasiassa koulutettuja hoitajia. Vanhempien tulisi mielestäni painottaa ja vaatia koulutettuja hoitajia lapsilleen.
 
Mä tiedän, että kaikki pk:n tädit ja sedät ovat koulutettuja. Lisäksi on toki opiskelijoita, mutta heillähän ei varsinaista vastuuta olekaan. Mä oon kysynyt johtajalta tätä asiaa :D. Poikani lastentarhanopettajan koulutuksen sekä tyttäreni eskariopen koulutuksen tiedän myös.

Iltapäiväkerhoista ei aavistustakaan, pyritään pärjäämään ilman sitä.
 
Uskon pk-tätien olleen koulutettuja. Mutta tiedän, ettei ip-vetäjät läheskään aina ole. Syynä se, ettei sitä lailla ( ainakaan vielä ) säädetä, toisin kuin laissa lasten päivähoidosta. Ip-vetäjiksi on myös erittäin vaikeaa saada koulutettua väkeä. Olen joskus ollut ip-vetäjiä palkkaamassa järjestöihmisenä ja -työnantajana, joten siihen perustuu tietoni.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Ränttis:
Kuinka moni teistä äideistä on koulutettu? Kysynpähän vaan.. Kun mun mielestä pelkkä paperi ei ihmisestä hyvää hoitajaa tee..
Ei tietenkään pelkkä paperi riitä, pitää olla myös sydäntä ja kiinnostusta. Mutta koulutus on ehdottomasti etu tässä asiassa.
 
Mystiq
Alkuperäinen kirjoittaja Tallu -:
Uskon pk-tätien olleen koulutettuja. Mutta tiedän, ettei ip-vetäjät läheskään aina ole. Syynä se, ettei sitä lailla ( ainakaan vielä ) säädetä, toisin kuin laissa lasten päivähoidosta. Ip-vetäjiksi on myös erittäin vaikeaa saada koulutettua väkeä. Olen joskus ollut ip-vetäjiä palkkaamassa järjestöihmisenä ja -työnantajana, joten siihen perustuu tietoni.
Itse asiassa se ON laissa määritelty, MUTTA kaikki kunnat eivät sitä noudata...

Keskustelin nimittäin vasta ip-koordinaattorin kanssa asiasta.
 
vieras
Niin no koulutus on varmasti hyvä =).. Varmasti myös ilman paperia voi olla pätevä =). Ja kysynkin kuinka moni on tietoinen esm. lähihoitajien ammattiosaamisen näyttöjen arvioinnista? Käykääpä lukemassa, jos kiinnostaa ja miettikää onko esm. Tyydyttävä 1 tasolla näytöt suorittanut lapsellesi riittävän hyvä hoitaja? Vaikka ei numero tosiaan kaikkea kerro, ihmisiä me kaikki ollaan...
 
Ap
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Niin no koulutus on varmasti hyvä =).. Varmasti myös ilman paperia voi olla pätevä =). Ja kysynkin kuinka moni on tietoinen esm. lähihoitajien ammattiosaamisen näyttöjen arvioinnista? Käykääpä lukemassa, jos kiinnostaa ja miettikää onko esm. Tyydyttävä 1 tasolla näytöt suorittanut lapsellesi riittävän hyvä hoitaja? Vaikka ei numero tosiaan kaikkea kerro, ihmisiä me kaikki ollaan...
No tottakai, mutta on eri asia, onko paikalla ihminen, joka on edes YRITTÄNYT ja päässyt läpi, kuin ihminen, joka on vaan palkattu halvimmalla...
 
vieras
Tällä kommentilla hain sitä että, kun myös päteviä olisi varmasti tarjolla ja heillekin lisä kokemus olisi varmasti kivaa =). Miksi ei myös epäpäteville, mutta heille ennemmin harjoittelun kautta sitten..
 
iii
Alkuperäinen kirjoittaja vakava sosiaalitapaus:
Mä en tiedä. Poika ollut ryhmiksessä puoli vuotta, ja kaikki hoitajat on vaihtuneet ainakin kertaalleen. Tänä aamuna viimeksi oli ihan vieras tyttö paikalla :|
kertoo työpaikastakin jotain. Mun kokemuksella työpaikassa on jotain inhottavaa jos työntekijät vaihtuu usein.
 
dd
En tiedä. Lapsni on iltapäiväkerhossa.
Tutustuin ensimmäisinä kerhopäivinä henkilökuntaan. Koulutuksesta ei ollut puhetta. Kaikki vaikuttivat erittäin mukavilta tyypeiltä. Lapsi viihtyy kerhossa erinomaisesti. Siellä käydään luistelemassa ja leivotaan ja askarrellaan. Kivaa kuulema on.
 
poikia3
Alkuperäinen kirjoittaja åboriginaali:
Alkuperäinen kirjoittaja Ränttis:
Kuinka moni teistä äideistä on koulutettu? Kysynpähän vaan.. Kun mun mielestä pelkkä paperi ei ihmisestä hyvää hoitajaa tee..
Ei tietenkään pelkkä paperi riitä, pitää olla myös sydäntä ja kiinnostusta. Mutta koulutus on ehdottomasti etu tässä asiassa.
Meidän päiväkodin ehdottomasti paras hoitaja oli kouluttamaton, nuori mutta todella innokas. Opiskeli sitten lähihoitajan tutkinnon oppisopimuskoulutuksena. Koulutuksesta on toki etua, mutta aina asia ei ole niin.

Omassa päiväkodissani, en tällä hetkellä tiedä hoitajien koulutustilannetta. Sen kuitenkin tiedän, että lapseni on hyvässä hoidossa ja hoitajat todella hyviä. Se ei ole itsestään selvää pääkaupunkiseudulla - sillä täällä on vaikea saada ruotsinkielistä henkilökuntaa päiväkoteihin. Yhden hoitajan tiedän virallisesti olevan päiväkotiavustaja, mutta loistava työntekijä hänkin.
 

Yhteistyössä