Kuinka moni pakottaa isommat sisarukset vahtimaan pienempiä?

  • Viestiketjun aloittaja vieras
  • Ensimmäinen viesti
vieras
Minkä ikäisiä lapset on? Mun mielestä jotenkin järkkyä että 6v pitää olla vastuussa pienemmistä koko ajan, 4v ja 1v5kk..niin pihalla kun sisällä..ja eräs kaverini toimii siis näin.
 
ira
No kuulostaa sun juttu kyllä aika liioitellulta, että koko ajan pitäisi olla "vastuussa", taidat kyllä pistää omiasi. Pieni perään katsominen on eri asia.

Mutta kyllä mä nyt käsken pentuja pienempiään vahtimaan välillä, ilman muuta.
 
Kyllä mie käsken isompien katsoa pienempien perään pihalla ja sisällä, mutta en kokoaikaa tietenkään.
Ja varsinaisesti vastuussa he ovat vaan harvoin, jos mie oon äkkiä piipahtamassa kaupassa tai jossain - ja silloinkin mulla on yleensä ne "pahimmat vahdittavat" mukana itselläni.
 
ap
no enpä juuri liioitellut,etenkin näin kesällä lapset työnnetään ovesta ulos ja se 6v on vastuussa siinä pihalla,äiti on sisällä. ja kun lapset on sisällä niin se on sen 6v vika jos tämä 1v5kk hajottaa jotain koska ei vahtinut hyvin.
 
ira
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
no enpä juuri liioitellut,etenkin näin kesällä lapset työnnetään ovesta ulos ja se 6v on vastuussa siinä pihalla,äiti on sisällä. ja kun lapset on sisällä niin se on sen 6v vika jos tämä 1v5kk hajottaa jotain koska ei vahtinut hyvin.
Ehkä toi 6-vuotiaan syyttäminen menee liian pitkälle, mutta noin meilläkin on toimittu aina että pennut ulos ja vanhin vahtii, ja mä teen sisällä kotitöitä ja välillä vilkaisen ikkunasta.
 
tiiu
Minä olen jopa niin hurja, että pyydän 3½ vuotiasta katsomaan, ettei pienempi (2 v.) mene tielle sillä aikaa jos haen esim. hatun sisältä (eli siis muutaman sekunnin kestäviä juttuja) . Peräti kahdesti olen näin tehnyt :)
 
vieras
No ei päivittäin mutta kyllä isommat voi joinakin päiviänä pieniä hetkiä ainakin kattoa pienten perään esim ulkona,mutta ei vastuu niille kuulu. ja ite ainakin haluan että tolla vanhimmallakin on omaa aikaa siellä pihalla ettei tarvi pieniä komennella ja vahtia.
 
Boogy
Omasta tahdostaan molemmat ottavat oman paikkansa veljen elämästä....isompi jo auttaa enemmän (vaihtaa vaippoja ja vaatteita yms.) pienempi syöttää ja laulelee, juttelee yms. Niin ja tuo isompi on vahtinut tuota keskimmäistä kun odottelivat hoitajaa kun menin synnärille ja on hoitanut silloin kun ollaan menty elokuviin katsomaan jotain mitä tuo apina ei voi katsoa.
 
Kyllä meillä esikko kahtoo välillä just jos vien roskapussia tai käyn pyykkituvalla...katson että tilanne on rauhallinen, katsovat vaikka telkkaria ja tuvalle otan itkuhälyn mukaan ja esikko kertoilee siihen aina väliaika tietoja :LOL:
 
Vaikka moneen asiaan luotankin meidän 9v pojassa ja 7v tytössä, niin en kuitenkaan siihen, että koko ajan silmä kovana pystyisivät/muistaisivat vahtia meidän 2 vuotiasta poikaa etenkään pihalla. Eli en anna missään tapauksessa heidän vastuulleen pikkuveljeä. Jos 2v katoaisi ja jotain tapahtuisi, täysin itseäni saisin syyttää, en isompia lapsia, joten riskiä en ota. Sisätiloissa saatan sanoa et katsokaas tota pikkuveljee jos haen postin, käyn pikaseen suihkussa jne. Mutta pihalle ei sillä kokoonpanolla ole asiaa. Kamala vastuu kuitenkin noinkin nuorille lapsille, ja jos jotain tosiaan tapahtuis tai pikkuveli katoais, niin kamalaa se ois niille isommillekin, puhumattakaan mulle itselle.

 
äiti
en pakota. vanhin kyllä leikittää mielellään, on 9v tyttö, ja kysyy esim että voidaanko mennä samin kaa pihalle, pikkuveli on 1.5v. keskellä on myös pian 7v täyttävä poika, joka myös leikittää,omasta halustaan. mut ei tuo vanhinkaan ikinä ole vastuussa pienimmästä! vastuu on aina minun.
 
No en pakota, mutta mielellään tuo 8 vee viihdyttää vauvaa 5kk vaikka sen aikaa kun käyn viemässä roskat, vessassa, kastelemassa kukat tms. Joskus se kyllä kysyy että "onko pakko", mutta tulee kuitenkin esittelemään pellen taitojaan paikalle :D
 
:-:
Kyllä sanon joskus joko esikoiselle tai toiselle että tuu vahtii pieniä siksi aikaa kun teen jotain, mihin en näitä voi mukaan ottaa. Esim. toissapäivänä esikoinen vahti sen aikaa kun leikkasin nurmikon sellaisista paikoista mistä en näe pihaa.
 
Ei pakoteta. Kysyn joskus että vahtisko kuopusta hetken, jos käyn vaikka kaupassa pikaisesti tai tulen kaupasta ja pienin jää pihalle leikkimään ja tarviin tyhjentää kauppakassit (asutaan järven rannalla). Yleensä menee niin päin (kuten tänään) että esikoinen (14v) itse kysyi että saako mennä kuopuksen (vajaa 4v) kanssa kirjastoon. Jonkun ajan päästä ilmoitti että käyvät kaupasta ostamassa jäätelöt ja pillimehut ja menevät sitten urheilukentälle =)
 
erppa
Kyllä meillä isommat 8v ja 10v katsovat pienempiensä 3,5v ja 1,5v, perään mutta kyllä siinä itse saa olla "takapiruna" koko ajan,ihan päineen ei voi jättää, mutta kyllä ne tuossa pihassa hyvin porukassa leikkivät ja touhuavat.
Toisinaan käsken vahtia mutta yleensä leikkivät porukassa muuten vaan ja isommat tietävät, että pienempiä ei voi päästää silmistä.

 

Yhteistyössä