Kuinka moni on luovuttanut verta tai saanut verensiirron?

• Viestiketjun aloittaja bloodie
  • Ensimmäinen viesti
bloodie
Itse en ole luovuttanut verta muuten kuin lääketieteelliseen tutkimuskäyttöön mutta ilman luovutettua verta olisin kuollut kun menetin verta todella paljon valtimon revetessä vatsassa.

Olen leikkauksen yhteydessä saanut pari pussia verta.
En ole luovuttanut, eivät huoli kun hemoglobiinini on niin matala. Ja totta puhuen en tiedä luovuttaisinko muutenkaan, ajatuskin saa huonovointiseksi.

....
Olen luovuttanut, vissiin tasan 10 kertaa. Tosin ei oikein enää jaksa käydä, ku hemoglobiini on lähes aina rajoilla tai liian matalalla.
Pari perheenjäsentä on saanut sairaalassa verta, minä en.

Voiko muka luovuttaa noin usein? Muistelen, että verenluovutuksessa pitäisi olla pidempi aika luovutusten välillä.
SPR:n sivulla lukee että nainen saa luovuttaa vain 3-4 kertaa vuodessa. Minä olen saanut luovuttaa useammin. Ei ole kukaan sanonut että nyt et voi osallistua. Edellisen kerran luovutin marraskuun alussa ja heti tammikuussa ajattelin taas mennä kun työvuorot sallivat. Ehkä keran kuussa oli vähän liioiteltu, mutta jokatoinen kuukausi olen käynyt ainakin, eli enemmän kuin tuo "sääntö" on. Täytyykin ensikerralla siitä kysyä.

mun mies käy luovuttamassa ja sille sanottu et miehet saa luovuttaa 3-4 kertaa vuodessa ja naisilla se näytti olevan 1-3 kertaa vuodessa. aika erikoista jos joku saa luovuttaa kerran kuussa :eek:

Kuka voi luovuttaa verta?

Luovutetun veren on oltava turvallista potilaalle. Toisaalta verenluovutuksesta ei saa olla haittaa myöskään luovuttajalle itselleen. Siksi luovuttajan on oltava terve. Verenluovuttajalla ei saa olla sairautta, joka voisi aiheuttaa hänelle terveydellistä haittaa verenluovutuksen yhteydessä tai sen jälkeen.

TESTAA sopivuutesi verenluovuttajaksi osoitteessa:
Sovinko luovuttajaksi?

Verenluovuttajan perusedellytykset

Luovuttajan tulee olla terve.
Luovuttajan tulee olla 18–65-vuotias. Verta voi luovuttaa, kunnes täyttää 66 vuotta.
Uusi luovuttaja voi olla korkeintaan 59-vuotias. Uudeksi luovuttajaksi katsotaan myös ne henkilöt, jotka ovat luovuttaneet verta edellisen kerran ennen vuotta 1995.
Veren hemoglobiini tulee olla miehillä 135–195 g/l ja naisilla
125–175 g/l.
Verenluovuttajan tulee painaa vähintään 50 kg.
Luovuttajan tulee olla asunut Pohjoismaissa viimeisen kolmen kuukauden ajan.
Luovuttajan tulee todistaa henkilöllisyytensä Suomen viranomaisen myöntämällä, kuvallisella henkilötodistuksella: passilla, ajokortilla, kuvallisella Kela-kortilla tai poliisin myöntämällä kuvallisella henkilökortilla. Verenluovuttajalla tulee olla suomalainen henkilötunnus luotettavan tunnistuksen ja jäljitettävyyden vuoksi. Verenluovuttajakortti ei käy henkilöllisyyden todentamiseen.
Kahden luovutuksen välillä tulee naisilla olla vähintään 91 vuorokautta ja miehillä vähintään 61 vuorokautta. Naiset voivat luovuttaa verta enintään neljä kertaa vuodessa ja miehet enintään kuusi kertaa vuodessa. Säännöllinen verenluovutus pari kolme kertaa vuodessa auttaa turvaamaan veren riittävyyden potilaille joka päivä.

Faktaa
SPR:n sivulla lukee että nainen saa luovuttaa vain 3-4 kertaa vuodessa. Minä olen saanut luovuttaa useammin. Ei ole kukaan sanonut että nyt et voi osallistua. Edellisen kerran luovutin marraskuun alussa ja heti tammikuussa ajattelin taas mennä kun työvuorot sallivat. Ehkä keran kuussa oli vähän liioiteltu, mutta jokatoinen kuukausi olen käynyt ainakin, eli enemmän kuin tuo "sääntö" on. Täytyykin ensikerralla siitä kysyä.
Naisilla minimiväli luovutuksessa 91vrk. Järjestelmä ei päästä sua läpi jos tarpeeksi aikaa ei ole kulunut. Ainoat mahdollisuudet miksi olet voinut luovuttaa useammin on jos olet luovuttanu plasmaa tai tiedoissasi on virheellisesti että olet mies.

Kuka voi luovuttaa verta?

Luovutetun veren on oltava turvallista potilaalle. Toisaalta verenluovutuksesta ei saa olla haittaa myöskään luovuttajalle itselleen. Siksi luovuttajan on oltava terve. Verenluovuttajalla ei saa olla sairautta, joka voisi aiheuttaa hänelle terveydellistä haittaa verenluovutuksen yhteydessä tai sen jälkeen.

TESTAA sopivuutesi verenluovuttajaksi osoitteessa:
Sovinko luovuttajaksi?

Verenluovuttajan perusedellytykset

Luovuttajan tulee olla terve.
Luovuttajan tulee olla 18–65-vuotias. Verta voi luovuttaa, kunnes täyttää 66 vuotta.
Uusi luovuttaja voi olla korkeintaan 59-vuotias. Uudeksi luovuttajaksi katsotaan myös ne henkilöt, jotka ovat luovuttaneet verta edellisen kerran ennen vuotta 1995.
Veren hemoglobiini tulee olla miehillä 135–195 g/l ja naisilla
125–175 g/l.
Verenluovuttajan tulee painaa vähintään 50 kg.
Luovuttajan tulee olla asunut Pohjoismaissa viimeisen kolmen kuukauden ajan.
Luovuttajan tulee todistaa henkilöllisyytensä Suomen viranomaisen myöntämällä, kuvallisella henkilötodistuksella: passilla, ajokortilla, kuvallisella Kela-kortilla tai poliisin myöntämällä kuvallisella henkilökortilla. Verenluovuttajalla tulee olla suomalainen henkilötunnus luotettavan tunnistuksen ja jäljitettävyyden vuoksi. Verenluovuttajakortti ei käy henkilöllisyyden todentamiseen.
Kahden luovutuksen välillä tulee naisilla olla vähintään 91 vuorokautta ja miehillä vähintään 61 vuorokautta. Naiset voivat luovuttaa verta enintään neljä kertaa vuodessa ja miehet enintään kuusi kertaa vuodessa. Säännöllinen verenluovutus pari kolme kertaa vuodessa auttaa turvaamaan veren riittävyyden potilaille joka päivä.
joo mä löysin erilaisen tekstin ni näköjään siinäkin on sit vähän eroja

ssssss
Olen luovuttanut kerran hb rajoilla. Olen saanut 5 pussia verta, kun synnytyksessä istukka jäi kiinni ja jouduin leikkaukseen. Menetin 1 kg verta. Ilman luovuttajia kolme lasta olisi ilman äitiä. Kiitos luovuttajille ! :)

Kiiitos
Olen luovuttanut kerran hb rajoilla. Olen saanut 5 pussia verta, kun synnytyksessä istukka jäi kiinni ja jouduin leikkaukseen. Menetin 1 kg verta. Ilman luovuttajia kolme lasta olisi ilman äitiä. Kiitos luovuttajille ! :)
Täällä sama homma! Reippaasti yli 2litraa menetin tuon vuoksi ja hb oli heräämössä 46, onneksi sain 4 pussia verta niin alkoi elämä voittamaan :)
Kiitos luovuttajille!! Itse menen taas kun pääsen.

Olen luovuttanut pari kertaa, saanut kerran ja antanut ainakin kymmeniä kertoja (satoja varmaan jo) punasoluja , trombosyyttejä, kokoverta, jääplasmaa ja valkosoluja (sekä ollut veren kantasoluja ja luuydintä).
Eli enemmän kuluttanut kuin luovuttanut :D

"Lissu"
Olen saanut verta sektion yhteydessä, luovuttanut en ole koskaan. Hb on aina pyörinyt juuri niillä rajoilla että voisinko luovuttaa vai en, niin ei ole tullut lähdettyä kokeilemaan.

Yhteistyössä