Kuinka moni ollut sairaslomalla ennen äippälomaa?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja mii
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

mii

Vieras
Siis kuinka moni joutunut jäämään saikulle ennen äippälomaa, mistä syystä ja kuinka aikaisin?

Toivoisin voivani olla loppuun asti töissä mutta nyt jo arveluttaa kuin jalat ja selkä...

Ekasta jouduin sairaslomalle ainakin kuukautta ennen äippälomaa selän kipujen ja ennenaikaisten supistusten takia...
Muut odotukset meni kotiäitinä... Eli ei sairaslomaa, vaikka mitä olisi ollut (ja olikin)... =)

Mun selkä sanoi sopimuksensa irti jo rv 20, ja rv 24 jäin saikulle enkä enää takaisin töihin päässyt :( Kävin aina kokeilemassa työntekoa saikkujen välissä mut ei siitä mitään tullut. Sentään olin myös niin kesä-kun talvilomallakin, ennen äitiysvapaan alkua, eli ei ollut pelkkää saikkua.

Se oli siis se SI-nivel, joka mulla vihoitteli. Lääkäri sanoi ettei vaiva mene ohi kun synnyttämällä mutta silti yhä edelleen mulla on sama kohta aivan jumissa ja pirun kipeä. Ja synnytyksestä on 1v 7kk.

Jäin ensin pariksi viikoksi saikulle, sitten oli 4 viikkoa kesälomaa ja sen jälkeen vielä 4 päivää saikkua ennen kuin alkoi äippäloma. Mulla ei enää kroppa jaksanut sitä joka öistä pyörällä ajoa ja ne lehtiniputkin ovat aika painavia, että sen takia jäin saikulle.

2 1/2 kk:tta aiemmin. Nyt on just puoltoista kuukautta vielä saikkua jälellä.
Mulla oli ja on lanneselän kipua. Hoitoalalla työskentelin, potilaita
käännellessä ja nostellessa, siitä ei selkä tykännyt.

Esikkoa odottelen, nyt rv 31 ja jäin saikulle rv 26. Työvuorot 12tuntisia ja tuntui että nukahtaa jo puolen päivän aikaan, aika vaarallista kun on auton ratissa. Lisäks työ raskasta ja syöminen ja vessassa käyminen todella epäsäännöllistä.

Esikolta olin melkein koko raskausajan sairaalassa ja sairaslomalla supistusten ja ennenaikaisuuden vaaran vuoksi, toiselta tuolta 20 vkolta lähtien jouduin sairaslomalle jälleen ennenaikaisuuden riskin vuoksi. Nyt tältä kolmannelta olin ensin 24 vkolta 2 viikkoa sairaslomalla, koska supisteli niin paljon ja sairaalassa olin estolääkityksessä, palasin töihin ja nyt 28 vkolta paikat on auki ja supistelee töissä rehkiessä, joten loppuaika on sairaslomaa ennen kun äitiysloma alkaa.

Olin selän takia katkonaisella saikulla jo kauan ennen ä-loman alkua. Duunin lekuri kirjoitti aina loppuviikon. Seuraavalla viikolla maanantai meni hammasta purren ja tiistaina taas kesken päivän lääkäriin -> loppuviikko :|

Kuukautta ennen ä-lomaa kirjoitti sitten lopulta koko loppuajan.

Mitä töissä ja lähipiiriä olen seurannut niin todella iso osa jää ainakin muutamia päiviä/viikkoja ennen la saikulle. Kaippa se työelämä on nykyisin niin raskas, että moni ehkä pystyisi tekemään jotain osittaista työtä mutta 8h/pv, 5*vk taitaa olla monella lopussa liian raskasta.

Itse suosittelisin ottamaan tarvittaessa yhden/kaksi saikkupäivää jos on tukalaa, ja katsoa tilannetta sitten taas uudelleen. Vauvaa ei saa koskaan riskeerata, mutta hyvä asenne on pyrkiä mahdollisuuksien mukaan olemaan töissä loppuun asti.

Yhteistyössä