Kuinka moni olisi jälkikäteen valinnut sektion

• Viestiketjun aloittaja Alatiesynnyttäjä
  • Ensimmäinen viesti
Muutama päivä ennen synnytystä lapsi arvioitiin ultrassa 4.5 kiloiseksi, halusin kuitenkin synnyttää alakautta. Lapsi syntyi 4.980 kiloisena ja synnytys oli rankka: ensisynnytys ja ponnistusvaihe 1.35 tuntia. Lopuilta avitettiin imukupilla pihalla, oli myös harteistaan pahasti kiinni. Synnytyksen jälkeen pari päivää meni pedissä. Ehkäpä olen unohtanut jo tuskan, mutta kaikesta huolimatta tyytyväinen kun sain synnyttää alakautta.

Mulla autettiin tyttö imukupilla ulos ja sain pahat repeämät. Silti sanoin kätilölle heti synnytyksen jälkeen:" Ei se ollukkaan niin kamalaa kun ajattelin. Ens vuonna sit uudestaan!" Eli kaikesta huolimatta synnyttäisin uudestaankin alakautta. :)

Alakautta kannatetaan. Ihan vaan sillä, että viereisessä pedissä oli sektiolla otettu ja huh-huh kun oli kipeä. Ekan vuorokauden oli vain ihan tuskissaan ja kärsi...

Alakautta kumminkin palautuu nopeammin.

\
Alkuperäinen kirjoittaja 10.02.2006 klo 01:22 chantilly kirjoitti:
Mulla autettiin tyttö imukupilla ulos ja sain pahat repeämät. Silti sanoin kätilölle heti synnytyksen jälkeen:" Ei se ollukkaan niin kamalaa kun ajattelin.
Näin mullakin. Mulle osui kohdalle suunnilleen kaikki mitä olin pelännyt etukäteen ja heti synnytyksen jälkeen kaikille sanoin, että ei paha.

Totuus alkoi sitten selvitä siitä päivien, viikkojen, kuukausien päästä kun paraneminen kesti ja kesti. Eli ei alatiesynnytyksestäkään aina välttämättä nopeasti parane.

Nyt rv27 ja olen mä tota sektiotakin miettinyt, mutta kyllä mä tavallaan haluan alakautta silti synnyttää.

tintti84 harmaana
Mulla kesti synnytys 18h 15min josta ponnistusta yli tunti ja olihan se rankkaa mut en missään nimes haluais sektiota. Seuraavana päivänä jo pystyin suhtkoht hyvin istumaan ja käveleen. Mulla ei laitettu kylläkään ku 4 tikkiä. Ainut mistä kieltäydyn seuraavalla kerralla jos vaan jaksan niin on oksitosiini-tippa...ne supparit oli niin kauheita ettei ees epiduraali auttanu! syyskuussa ois toinen nyt tulossa ja ajattelin alateitse synnyttää, mut ajattelin kyllä myös käyä kätilön kaa juttelee ja suunnittelee synnytystä ja kipulääkkeitä jne. vähän etukäteen ja paremmin.

koiraharrastaja
Vaikka esikoisen synnytys oli ihan kamalaa ja toipuminen hidasta, silti synnytyän mieluummin alakautta. Kolme seuraavaa alatiesynnytystä olivat suht helppoja ja toipuminen tosi nopeaa, olisin ollut valmis lähtemään kotiin suoraan synnytyssalista...Mulle tehtiin vatsan aluelle tähystysleikkaus -03 ja en olisi ikinä uskonut, että ihminen voi olla niin kipeä leikkauksen jälkeen...Pyörryin kivusta jo heräämössä, seuraavan vuorokauden oksensin ja tärisin, mikään lääke ei vienyt kipuja. Selkä suorassa pystyin kävelemään vasta kaksi viikkoa leikkauksen jälkeen ja särkylääkkeitä kului purkkitolkulla...Eli mua ei leikata enää ikinä, ellei ole ihan pakko!!!

mammammaa
\
Alkuperäinen kirjoittaja 10.02.2006 klo 12:47 höh kirjoitti:
Jännää/tyhmää,että täällä ihmiset vastailee,vaikka eivät sektiota halua.Eivät ap:tä siis auta paljoa nuo teidän vastaukset tuohon hänen kysymykseensä :/ :/
Nämä vastaukset kertovat, että ei ainakaan tähän mennessä ole sellaisia, jotka olisivat jälkikäteen halunneetkin sektion...

\
Jännää/tyhmää,että täällä ihmiset vastailee,vaikka eivät sektiota halua.Eivät ap:tä siis auta paljoa nuo teidän vastaukset tuohon hänen kysymykseensä :/ :/
Niin siis ap kysyi onko hän ainoa? Tähän mennessä vastanneista hän siis on ainoa.
Mitään apua ap ei mielestäni pyytänytkään... :whistle:

Mari ja Viivi
Meillä ultrassa nähtiin pari päivää aikasemmin että vauvan pää oli poikkeevassa asennossa(avosuinen)mutta silti joku ääliö teki päätöksen että yritettään alakautta.Se oli kamalaa,Kolmella eri imukupilla yritettiin,välilihat leikattiin ja 40min ponnistelun jälkeen tehtiin hätäsektio.Jos olisin saanu ite päättää olisin vaatinu sektioo,ei varmaan toivu ikinä tästä kamalasta kokemuksesta!Vauvan päästä oli nahkat lähteny,pää oli ihan vereslihalla!(vauvalla oli kovat kivut jonkun 'piip' lääkärin takia.

77mm harmaana
Samaa mieltä toukan kanssa. Minullakin oli huonekaverina sektiolla synnyttänyt ja vaikka synnytykseni oli pitkä niin en hänen tuskiaan katsellessani/kuunnellessani todellakaan olisi toivonut itse kokeneeni sektiota.

höh edelleen
\
Alkuperäinen kirjoittaja 10.02.2006 klo 14:51 Eeelf kirjoitti:
\
Niin siis ap kysyi onko hän ainoa? Tähän mennessä vastanneista hän siis on ainoa.
Piti sitten alkaa pilkkua #&%£$!*?? :headwall:

\
Alkuperäinen kirjoittaja 10.02.2006 klo 22:54 höh edelleen kirjoitti:
\
Alkuperäinen kirjoittaja 10.02.2006 klo 14:51 Eeelf kirjoitti:
\
Piti sitten alkaa pilkkua #&%£$!*?? :headwall:
Ei, vaan piti selitellä moukkamaista vastaustani... :headwall:

Munkaan vastaus ei kuulu kyllä oikeestaan tänne, koska ei vastaa kysyjän kysymykseen mutta pakko laittaa silti pikku puolustus sektiolle =)

Meinaan vaan että se toipuminen on tosi yksilöllistä. Mulle tehtiin suunnteltu sektio ja olin seuraavana päivänä ihan vedossa. Toipuminen tosi nopeaa. Eikä tullut sellaista väsymystä minkä alatiesynnytys helposti aiheuttaa kun on kuitenkin melko raskasta puuhaa.

Kyllä ne hoitajatkin tosin vähän ihmetteli kun menin suihkusta vauvalaan juoksujalkaa kun siellä joku vauveli huusi, eikä edes ollut oma :heart:

\
Alkuperäinen kirjoittaja 11.02.2006 klo 00:16 Elina kirjoitti:
Munkaan vastaus ei kuulu kyllä oikeestaan tänne, koska ei vastaa kysyjän kysymykseen mutta pakko laittaa silti pikku puolustus sektiolle =)

Meinaan vaan että se toipuminen on tosi yksilöllistä. Mulle tehtiin suunnteltu sektio ja olin seuraavana päivänä ihan vedossa. Toipuminen tosi nopeaa. Eikä tullut sellaista väsymystä minkä alatiesynnytys helposti aiheuttaa kun on kuitenkin melko raskasta puuhaa.

Kyllä ne hoitajatkin tosin vähän ihmetteli kun menin suihkusta vauvalaan juoksujalkaa kun siellä joku vauveli huusi, eikä edes ollut oma :heart:
Niinpä! Itsekkään en kärsinyt kovista kivuista sektion jälkeen. Sektio tehtiin keskiviikko aamupäivänä ja iltasella nousin ylös joka oli hieman kivuliasta. Sen jälkeen en juurikaan ole kivuista kärsinyt. Kolmen vuorokauden päästä leikkauksesta päästiin kotiin ja en ole edes panadolia joutunut syömään. Eli erittäin hyvä kokemus sektiosta ja kyllä seuraava saa tulla samaa reittiä..

Toinen pelokas
\
Alkuperäinen kirjoittaja 11.02.2006 klo 08:33 pelokas kirjoitti:
Eli erittäin hyvä kokemus sektiosta ja kyllä seuraava saa tulla samaa reittiä..
Asiasta kahdeksanteen, ja sori aloittajalle ketjuun kuulumattomuus, mutta on pakko kysästä "pelokkaalta", että kysyitkö synnärillä lääkäriltä, saatko yhtään helpommin mahd. seuraavan sektion??
Itse en halua toista ajatellakaan juuri sen takia, että joudun taas samat perustelut sanomaan, ja jos sektion saaminen olisi kenties vaikeampaa nyt. Olenkin miestäni kovasti yrittänyt valmistella siihen että tämä oli ehkä ensimmäinen ja viimeinen... :whistle:
Jotenkin jäi toi asia ottamatta esille lääkärin lähtötarkastuksessa kun oli huoli keltasesta vauvasta, mutta nyt on alkanu mietityttämään välillä, varsinkin kun miehellä on armoton vauvakuume, vaikka esikko on 2kk ;)

Ja vielä ihan yleisesti aiheen teemaan liittyen, ei kyllä pätkääkään ole harmittanut missään vaiheessa, etten alkanut lasta alakautta väsäämään. =)

\
Alkuperäinen kirjoittaja 11.02.2006 klo 16:19 Toinen pelokas kirjoitti:
\
Alkuperäinen kirjoittaja 11.02.2006 klo 08:33 pelokas kirjoitti:
Eli erittäin hyvä kokemus sektiosta ja kyllä seuraava saa tulla samaa reittiä..
Asiasta kahdeksanteen, ja sori aloittajalle ketjuun kuulumattomuus, mutta on pakko kysästä "pelokkaalta", että kysyitkö synnärillä lääkäriltä, saatko yhtään helpommin mahd. seuraavan sektion??
Itse en halua toista ajatellakaan juuri sen takia, että joudun taas samat perustelut sanomaan, ja jos sektion saaminen olisi kenties vaikeampaa nyt. Olenkin miestäni kovasti yrittänyt valmistella siihen että tämä oli ehkä ensimmäinen ja viimeinen... :whistle:
Jotenkin jäi toi asia ottamatta esille lääkärin lähtötarkastuksessa kun oli huoli keltasesta vauvasta, mutta nyt on alkanu mietityttämään välillä, varsinkin kun miehellä on armoton vauvakuume, vaikka esikko on 2kk ;)

Ja vielä ihan yleisesti aiheen teemaan liittyen, ei kyllä pätkääkään ole harmittanut missään vaiheessa, etten alkanut lasta alakautta väsäämään. =)
En kyllä sattunut kysymään. Asia tuli itsellekin tuossa päivänä eräänä mieleen... Luulisi että seuraavan saisi helposti kun yksi jo takana, tosin sain tämän ensimmäisenkin todella vähin taisteluin (vain kaksi tapaamista lääkärin kanssa, joista jälkimmäisessä sovittiin sektiosta).

Vai että teillä jo vauvakuume päällä =) Täälä ei, vielä ainakaan. Katotaan milloin iskee, esikko vajaa 3 viikkoa.. :)

Toinen pelokas
\
Alkuperäinen kirjoittaja 11.02.2006 klo 17:49 pelokas kirjoitti:
tosin sain tämän ensimmäisenkin todella vähin taisteluin (vain kaksi tapaamista lääkärin kanssa, joista jälkimmäisessä sovittiin sektiosta).

Vai että teillä jo vauvakuume päällä =) Täälä ei, vielä ainakaan. Katotaan milloin iskee, esikko vajaa 3 viikkoa.. :)
Siis eihän mullakaan varsinaista taistelua ollu, 2 käyntiä lääkärillä ja yksi kätilöllä, mutta kuitenkin tuntuu typerältä, jos ne samat joutuu jauhaan uudestaan. Ja pois se vauvakuume minusta, isäntä täällä vaan kuumeilee =) =)
Pelottaa mitä lukemia se kuume näyttää vuoden päästä kun on pikkusisarus puheissa jo nyt päivittäin :eek:

\
Alkuperäinen kirjoittaja 11.02.2006 klo 18:20 Toinen pelokas kirjoitti:
\
Alkuperäinen kirjoittaja 11.02.2006 klo 17:49 pelokas kirjoitti:
tosin sain tämän ensimmäisenkin todella vähin taisteluin (vain kaksi tapaamista lääkärin kanssa, joista jälkimmäisessä sovittiin sektiosta).

Siis eihän mullakaan varsinaista taistelua ollu, 2 käyntiä lääkärillä ja yksi kätilöllä, mutta kuitenkin tuntuu typerältä, jos ne samat joutuu jauhaan uudestaan. Ja pois se vauvakuume minusta, isäntä täällä vaan kuumeilee =) =)
Pelottaa mitä lukemia se kuume näyttää vuoden päästä kun on pikkusisarus puheissa jo nyt päivittäin :eek:
Miehet ne vaan höpöttää. Onko miehesi kotona vauvan kanssa? Jääkö isyyslomalle tai hoitovapaalle? Edes vuorotteluvapaalle hoitamaan?
Meillä ei miehellä ole sanavaltaa kun ei ole koskaan kotona. On aina töissä, tuskin 1v lapsi tuntee isäänsä. Se siitäl

Toinen pelokas
\
Alkuperäinen kirjoittaja 11.02.2006 klo 22:22 Tutti kirjoitti:
Miehet ne vaan höpöttää. Onko miehesi kotona vauvan kanssa? Jääkö isyyslomalle tai hoitovapaalle? Edes vuorotteluvapaalle hoitamaan?
Meillä ei miehellä ole sanavaltaa kun ei ole koskaan kotona. On aina töissä, tuskin 1v lapsi tuntee isäänsä. Se siitäl
Oon kyllä siinä onnellisessa asemassa, että mies osallistuu lapsen hoitoon VÄHINTÄÄN yhtä paljon kuin minä. Ottaen huomioon tietty sen että on 5 päivänä viikossa töissä.
Piti isyysloman 3vk heti putkeen, ja on ehdottanut mulle että jäisi mielellään kotiin hoitamaan, jos haluaisin töihin ennenkuin äippäloma loppuu. Ja jos en imettäisi, isä varmaan olisi tytön kanssa enemmän kuin minä... Eli siitä ei ole tässä sisarusasiassa lainkaan kyse, että lapset jäisivät pelkästään minun kontolleni! :)

Kun nyt meni vauvakuumeeseen tää ketju ,niin minä kans ilmottaudun. Meillä esikko reilu kaks kuukautta ja toiselle taidetaan antaa pian lupa.Vähän vaan mietityttää tuo arven kestävyys...kun on noista repeämisistäkin saanut lukea :\|

Kyllä valitsisin alatiesynnytyksen jos olisi mahdollista ja turvallista molemmille, mutta kun lantionmitat vaan eivät anna myöden. Minulla on takana kolme sektiota ja yksi väkisinpunnerrus, josta ilmeisesti jäi pieni kuulonalenema tuolle toiselle tytölle(7v.). Eli oli lievä/kohtalainen hapenpuute synnytyksessä, joka kaikenkaikkiaan kesti noin 20 tuntia ja ponnistuskin yli tunnin.

Sektioista olen kyllä parantunut siedettävästi, mutta leikkaus on kuitenkin leikkaus omine riskeineen. Ja on tosiaan ainoa tapa jolla voin synnyttää, vielä muuten sain luvan lapsia hankkia, vähän yli viikon vanhan nyytin ja kolmannen sektion jälkeen :)

Yhteistyössä