Olen itse siis aika pitkälti syyllinen tähän tilanteeseen?
Tuntuu pahalta kuulla tämä ja viellä vaikeampaa se on hyväksyä, mutta "älä valita kun joku seisoo päälläsi, jos makaat kynnyksellä". Miehen väkivaltaisuudesta et ole vastuussa, mutta omasta hyvinvoinnistasi olet. Sinä kynnyksellä ei ole pakko maata. Olet ihan yksin vastuussa siitä, että et tee asialle mitään.
Huomasin aika monta läheisriippuvaista piirrettä sinussa; Jos et tiedä, oletat ja arvaat mitä miehen päässä liikkuu (eli ette juuri puhu ja sinä koitat olla ärsyttämättä, eli toimit jotenkin, vaikka et tiedä mitä mies ajattelee asiasta). Pidät huolta siitä, ettei ketään muuta kuin sinua loukata. Koet että joku muu on vastussa tunteistasi ja varsinkin koet itse olevasi vastuussa miehesi tunteista. Voi olla, että sinun kannattaisi tutustua läheisriippuvuuteen
L
Huolehtiminen ja välittäminen
Kun huolehdin, otan vastuun muiden ihmisten tarpeiden täyttämisestä - myös sellaisten tarpeiden, jotka heidän tulisi täyttää ilman minua.
Kun välitän, en tee sitä mitä muut ihmiset voivat tehdä ja mitä heidän tulisi itse tehdä. Teen muiden puolesta sen, minkä tekemistä he todella tarvitsevat.
Kun huolehdin, tunnen olevani vastuussa muiden tunteista. Jos he ovat onnellisia, se on minun ansiotani; jos he ovat surullisia, se on minun vikani.
Kun välitän, myönnän että käyttäytymiseni vaikuttaa muihin. Kuitenkin tiedän, että heidän reaktionsa minun käyttäytymiseeni saavat aikaan heidän tunteensa. Siksi en ota vastuuta muiden emotionaalisesta tilasta.
Kun huolehdin, odotan muiden elävän minun odotusteni mukaan "heidän omaksi parhaakseen." Jos he eivät toimi tavallani, järkytyn.
Kun välitän, en vaadi muilta. Jos he käyttäytyvät toisin kuin neuvoin, en järkyty.
Kun huolehdin, yritän usein kontrolloida ja manipuloida muita toimimaan "minun tavallani." Jos se osoittautuu oikeaksi, voin ottaa siitä kunnian; mutta jos se osoittautuu vääräksi, tunnen syyllisyyttä tai syytän muita.
Kun välitän, en kontrolloi. Annan muille vapauden tehdä omia virheitä enkä koe syyllisyyttä enkä syytä heitä niistä.
Kun huolehdin, keskityn niin paljon toisten tarpeisiin että laiminlyön omiani - saatan jopa kadottaa ymmärrykseni siitä mitä tarpeeni ovat.
Kun välitän, olen herkkä omille tarpeilleni ja pidän niiden täyttämistä yhtä tärkeänä kuin muiden tarpeiden täyttymistä.
Kun huolehdin, näen muut oman itseni laajentumina. Siksi en osaa kohdella heitä heidän itsensä tähden; kohtelen heitä itseni tähden. Olen kadottanut itseni ja heidän väliset rajat.
Kun välitän, olen tietoinen omista rajoistani. Kykenen näkemään muut ihmiset niinä joita he ovat.
.Kun huolehdin, koen usein olevani väsynyt, taakoitettu ja katkera, koska niin suuri osa energiaani on sidottu toisten hyvinvointiin.
Kun välitän, koen olevani rentoutunut, vapaa ja rauhallinen koska oma energiani pysyy kanssani.
Kun huolehdin, en rakasta muita.
Kun välitän, rakastan muita.