Kuinka moni nukuttaa vielä yli 3-vuotiaitaan?

  • Viestiketjun aloittaja NukkuMattitar
  • Ensimmäinen viesti
NukkuMattitar
MINÄ!

Kuinka voisi hellästi opettaa 3-vuotiaalle, että äiti lukee iltasadun, peittelee ja antaa suukon, jonka jälkeen lähtee huoneesta? Ei toimi meillä. Hirveä huuto alkaa.
 
liina
Minä nukutin. Neljän vanhana nukahti itsekseen.

Tei niin, että luin sadun ja laitoin yövalon päälle. Sitten sanoin, että menen laittamaan pyykkejä tai muuta vastaavaa ja tulen sitten takaisin. Ensin tulinkin. Sitten tein niin, että kävin välillä ovella kuiskaamassa, että teen vielä sen ja tulen sitten. Lopulta nukahti itsekseen hetkessä, kun lähdin "hommiin".
 
Miss Peesi
No tavallaan. Meillä nuo 2v ja n. 5v nukkuvat samassa huoneessa ja menevät yhtä aikaa nukkumaan. 2-vuotiaan takia joku on huoneessa kunnes hän nukahtaa. Monesti n. 5v nukahtaa siinä samalla. Mutta kyllä joskus tehdään niinkin, että jos 5v ei meinaa millään nukahtaa niin on sitten jäänyt unta hakemaan itsekseen.
 
joo
eiköhän se sen huudon vaadi, oli lapsi minkäikäien vaan... meillä huudettiin 2 iltaa, kunnes sitten riittikin se, että kävi tarkistamassa kertaalleen et kaikki oli hyvin siellä...
 
Sanna
Minä ja sen tähden, että olen mukavuudenhaluinen.

En jaksa juosta lapsen ovella hyssyttämässä ja hermoilla, että miksi ei se nuku ja mitä se huutaa sängyssä.
Menee oma ilta ja lapsen yö ihan pilalle.

Nyt minulla on lapsen huoneessa mukava tuoli.
Luen lapselle iltasadun, annan halin ja jutellaan hetki.
Sitten istuudun tuoliini lapsen lähelle. Laitan silmät kiinni ja hengitän raskaasti, eli leikin nukkuvaa.
Lapsi kääntyilee ja etsii asentoa hetken aikaa, keskustelee unipupun kanssa ja sitten lyö luukut kiinni ja nukahtaa ja minä pääsen illanviettoon omiin hommiin.

Yritin tuota, että lähtisin huoneesta iltasadun jälkeen, mutta sitten lapsi huuteli sängystä ja juoksin hyssyttämässä vähän väliä.
Nukahtaminen kesti kauan ja olin ihan stressaantunut kun hän viimein nukahti.

Näin homma toimii
 
Miss Peesi
Ja hei ap, uskon, että kyllä lapsi sinne yksin jää kun on valmis siihen. Niin se meni meilläkin esikoisella. Ikinä en huudattaisi lasta. Mutta jokainen tavallaan.
 
Alkuperäinen kirjoittaja joo:
eiköhän se sen huudon vaadi, oli lapsi minkäikäien vaan... meillä huudettiin 2 iltaa, kunnes sitten riittikin se, että kävi tarkistamassa kertaalleen et kaikki oli hyvin siellä...
Meillä ei kyllä kumpikaan huutanut. Esikoinen oli 2½ v ja kuopus 2 v 4 kk kun siirtyivät perhepedistä omaan sänkyyn, ja alkoivat samantien nukahtaa itse (siihen asti olin ollut vierellä sen pari minsaa mitä nukahtamiseen meni).

3-vuotiaan kanssa neuvottelisin, selittäisin asian, ja käyttäisin jotain kivaa palkintoa porkkanana.
 
niin
meillä piti 3 vuotiaana vielä nukuttaa, mutta sitten yksi kaunis päivä halusikin ihan itse mennä omaan sänkyyn nukkumaan.. :) aluksi vanhempi oli patjalla vieressä, mutta nopeasti loppui sekin. nyt 4v ja itse jää sänkyyn satujen jälkeen
 
on helpompiakin tapoja
Me erehdyttiin nukuttamaan esikoista ja aluksi olikin ihan ok olla sängyn vieressä 10 min joka ilta. Vähän alle 2-v aika alkoi koko ajan pidentyä. Vartista puoleen tuntiin ja lopulta siihen pelleilyyn meni melkein tunti. Jos taputteli väärästä paikasta tai ei koskenut ollenkaan, lapsi ei nukahtanut, vaan oli levoton. Teimme aika lailla hommia, että saatiin lapsi nukahtamaan itsekseen omaan sänkyynsä. Kuopuksen kanssa ei lähdetty siihen rumbaan ollenkaan. Hän tottui jo vauvana siihen, että kannoimme sänkyyn ja sanoimme hyvää yötä ja se oli siinä. Hän ei ole koskaan hypyttänyt meitä nukkumaan mennessä tai temppuillut mitenkään. Lapset ovat nyt 3 ja 5 ja todellakaan en nukuta kumpaakaan. Vien omiin huoneisiinsa illalla ja sanon hyvää yötä ja se on siinä.
 
Ap
Me emme voi huudattaa, sillä samassa huoneessa nukkuu 10-kuukautta vanha vauveli (käyvät samaan aikaan nukkumaan).

Kyllä hän osasi jo ennen vauvan syntymää nukahtaa itsestään. Isänsä vei nukkumaan, sanoi hyvät yöt ja lapsonen jäi pulisemaan itsekseen huoneeseensa, kunnes nukahti. Sitten tuli vauva ja ei isomman voi antaa pulista huoneessa, jossa vauva yrittää koisata (aika herkkäuninenkin tämä pienempi).

Neuvotella olen yrittänyt, mutta erittäin huonoin tuloksin... Ja jos jonain iltana tulosta tuottaisikin, seuraavana iltana asia on unohdettu. Hieman lyhyt muisti, äitinsä tyttö ;)
 
vv
Mä sain 3v:n jäämään omaan sänkyynsä, kun sanoin että äiti käy laittamassa pyykit koneeseen ja tulee sit kattomaan, sitten taas joku muu pikkuhomma, jne. Viikon päästä riitti että sanoin että tuun kohta taas kattomaan, yleensä sillon jo nukkuu.
 
Ap
Alkuperäinen kirjoittaja on helpompiakin tapoja:
Me erehdyttiin nukuttamaan esikoista ja aluksi olikin ihan ok olla sängyn vieressä 10 min joka ilta. Vähän alle 2-v aika alkoi koko ajan pidentyä. Vartista puoleen tuntiin ja lopulta siihen pelleilyyn meni melkein tunti. Jos taputteli väärästä paikasta tai ei koskenut ollenkaan, lapsi ei nukahtanut, vaan oli levoton. Teimme aika lailla hommia, että saatiin lapsi nukahtamaan itsekseen omaan sänkyynsä. Kuopuksen kanssa ei lähdetty siihen rumbaan ollenkaan. Hän tottui jo vauvana siihen, että kannoimme sänkyyn ja sanoimme hyvää yötä ja se oli siinä. Hän ei ole koskaan hypyttänyt meitä nukkumaan mennessä tai temppuillut mitenkään. Lapset ovat nyt 3 ja 5 ja todellakaan en nukuta kumpaakaan. Vien omiin huoneisiinsa illalla ja sanon hyvää yötä ja se on siinä.
Minä nukutin yhdessä vaiheessa pahimmillaan KAKSI tuntia. Silloin sitten jätettiinkin päikkärit pois, joka onneksi helpotti tilannetta. Nukuttaminen kestää tätä nykyä ehkä vartin.
 
Tunnustan ja lapseni on 8-v, kohta yhdeksän... Hän on ainokainen ja molemmat mieheni kanssa "harrastamme" vieläkin ilta nukuttelua. Meillä on aikaa ja halua pötkötellä poitsun vieressä, joten miksi ei? Usein ilta on se ainut aika jolloin on aikaa todella rauhoittua lapsen kanssa ja olla aidosti läsnä. Vasta vuosi sitten poikamme sai edes oman huoneen, kun muutimme isompaan taloon. Ei siis aiemmin nukkunut samassa pedissä kanssamme, mutta sänky oli ihan meidän sängyn lähellä (tilanpuutten takia). Osittain tästäkin syytä, on ihan luonnollista iltaisin lueskella pojan kanssa ja puhua päivän tapahtumista.

Työssänikin nuorten kanssa vietän yövuorossa hetken lasten sängyn vierellä jutustellen. Välillä (minä kuten muutkin työntekijät) luemme jollekkin, tai jopa kainalo aikaa jaetaan 15-v teinin kanssa. Se tuo turvallisuutta ja saa hetken olla "lapsi" siinä murrosiän kriiseilyssäkin :heart:

Joten aloittaja, jos siltä tuntuu ja itse jaksat/haluat vietä vain aikaa lapsesi sängyn vierellä tai kainaloiden! Kyllä ne pian kasvavat tästäkin vaiheesta ohi ja äiti tai isä ei kelpaa enää hellittelemään!
 
Ap
Alkuperäinen kirjoittaja Kylmät kyyneleet:
Eiköhän 3-vuotiaan kanssa selviä tuostakin asiasta puhumalla/lahjomisella :)
Kyllä PITÄISI selvitä. Mutta yhtenä iltana perille mennyt puhe on seuraavana iltana historiaa ja makuuhuoneessa alkaa hurja itku ja parku, jos yritän livahtaa. Ja sitten herää vauva.
 
Miss Peesi
Alkuperäinen kirjoittaja Ap:
Me emme voi huudattaa, sillä samassa huoneessa nukkuu 10-kuukautta vanha vauveli (käyvät samaan aikaan nukkumaan).

Kyllä hän osasi jo ennen vauvan syntymää nukahtaa itsestään. Isänsä vei nukkumaan, sanoi hyvät yöt ja lapsonen jäi pulisemaan itsekseen huoneeseensa, kunnes nukahti. Sitten tuli vauva ja ei isomman voi antaa pulista huoneessa, jossa vauva yrittää koisata (aika herkkäuninenkin tämä pienempi).

Neuvotella olen yrittänyt, mutta erittäin huonoin tuloksin... Ja jos jonain iltana tulosta tuottaisikin, seuraavana iltana asia on unohdettu. Hieman lyhyt muisti, äitinsä tyttö ;)
Auttaisko joku palkitseminen, esim tarrataulu? Sais laittaa tarran kun on jäänyt nukahtamaan itse ja kun tarpeeksi tarroja niin joku palkinto. Vois aloittaa niin, että ei tarvitse heti nukahtaa itse vaan lähdet vaikka viideksi minuutiksi ulos huoneesta ja lupaat palata jos ei vielä nuku. Ja sitten myös palaat ja saa aamulla tarran jos oli nätisti. Siitä sitten 10 min, 15 min jne..
 
hype
Ei vaadi huutoa ei, mutta jos kolme vuotta on opetettu siihen että aina joku nukuttaa niin saakin sitten opettaa siitä pois. Meillä vauvasta asti jätetty nukahtamaan itsekseen ja koskaan ei ole ketään noista tarvinnut huudattaa.
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja hype:
Ei vaadi huutoa ei, mutta jos kolme vuotta on opetettu siihen että aina joku nukuttaa niin saakin sitten opettaa siitä pois. Meillä vauvasta asti jätetty nukahtamaan itsekseen ja koskaan ei ole ketään noista tarvinnut huudattaa.
Jep, täys peesi
 
Alkuperäinen kirjoittaja hype:
Ei vaadi huutoa ei, mutta jos kolme vuotta on opetettu siihen että aina joku nukuttaa niin saakin sitten opettaa siitä pois. Meillä vauvasta asti jätetty nukahtamaan itsekseen ja koskaan ei ole ketään noista tarvinnut huudattaa.
Meillä taas ei jätetty vauvasta asti nukahtamaan itsekseen. Vauvat ja taaperot saivat nukahtaa rinnalle tai kainaloon & nukkua perhepedissä.

Eikä koskaan oo tarvinnut kumpaakaan huudattaa siltikään... :)
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja joo:
eiköhän se sen huudon vaadi, oli lapsi minkäikäien vaan... meillä huudettiin 2 iltaa, kunnes sitten riittikin se, että kävi tarkistamassa kertaalleen et kaikki oli hyvin siellä...
Ei vaadi, meillä ei ole koskaan huutanut.
 

Yhteistyössä