Kuinka moni imettää yli vuoden ikäistä lasta?

  • Viestiketjun aloittaja Muita?
  • Ensimmäinen viesti
Muita?
Lapseni on 1 vuotta ja imetän edelleen. Hauskinta on, että se häiritsee esim. sukulaisiamme. :D Mikähän kumma siinä on että jotkut katsovat oikeudekseen kommentoida toisen imetystä? En käsitä! En minäkään ole mitään mieltä siitä, ettei joku imetä. Kummastuttaa moinen! Olenko ainut "friikki", joka imettää yli vuosikasta?
 
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
No kiva, että muitakin löytyy! :) Onkos teille kommentoitu asiasta?
Mä oon pitäny niin kovaa meteliä mun filosofioista jo etukäteen, ettei kukaan tuttu tai perheenjäsen ole ainakaan kommentoinu mitenkään, ne keskustelut käytiin jo lähes vuos sitten =)

Aion siis imettää lapsentahtisesti, ja antaa lapsen itse vieroittaa itsensä. Että suattapi tuo olla vielä 3-4 vuotiaanakin tissillä. Halusin käydä ne "MITÄ?Hyiiii...." jutut läpi ennen ku lapsi niitä itse ymmärtää, ettei hänelle tule niistä paha mieli.

Joten ku 1v synttäreillä tyttö vaikutti levottomalta ja tarjosin tissiä, niin eipä sitä kukaan ihmetelly =) Neuvola on tulossa kohta ja hammastarkastukin, mitäköhän ne siellä sanoo. Meidän nla täti on kyllä ollu ihan asiallinen, tukenu meidän muitakin valintoja, joten siltä tuskin tulee mitään negatiivista.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Horuksen silmä:
:wave:
Kyllähän sitä kuulee kaikenlaista kommenttia, mutta olen oppinut sulkemaan korvani siltä.
ja imetän ihan julkisesti isoa lastani, vaikka kuinka ihmiset nyrpistäisivät nenäänsä.
Kuinka isoa oikein imetät?

Niin ja ap:lle... Ekaa imetin 10kk, tokaa 1v 2kk ja kaksosia 2v 1kk. Jo ekasta olen saanu kuulla että pitkä imetys (pyh) ja tokan kohdalla jo sain kuulla vihjailuja, että miten niiiiiiiin pitkään imetin. Pöh. Kaksosten kohdalla sain kuulla kanssa, että olis jo aika lopettaa jne. Ja kun lopulta loppuikin, kuulin niitä "no jo oli aikakin"-juttuja.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Horuksen silmä:
:wave:
Kyllähän sitä kuulee kaikenlaista kommenttia, mutta olen oppinut sulkemaan korvani siltä.
ja imetän ihan julkisesti isoa lastani, vaikka kuinka ihmiset nyrpistäisivät nenäänsä.

Mäkään en ole keksinyt miten mä lapselleni muotoilisin, nyt tai tulevaisuudessa, että täällä julkisella paikalla muut pitää meitä seksuaalisesti vinoutuneina jos mä häntä imetän, ja että mä välittäisin niin paljon muitten mielipiteistä, etten enää voi vastata tähän tarpeeseen julkisesti :D
 
Wursti Makkaravarvas
Mä aion imettää yli vuoden ikäistä, on nyt 7,5kk. Jo pari viikkoa sitten kuulin ekaa kertaa "sehän on jo iso mies" :headwall:
Tarkoitus olisi imettää ainakin 2-vuotiaaksi vauvan maitoallergian takia.
 
Mie
Imetin kahta lapsistamme 1v 6kk ikäiseksi. Eipä kummoisia kommentteja tullut. Se kyllä tuli todistetuksi, että imettämistä ei kannattais jatkaa yli vuoden ikäiselle, koska äidinmaidon koostumus muuttuu niin sokeripitoiseksi, että on lapsen hampaille vahingollista. Eipä ole sisarruksilla ollut hampaissa reikiä, kun ovat olleet vuoden ikäisenä jo täysin muki-linjalla. Vasta tapasin liki 2v ikäisen pojan, joka kävi välillä "lohtu-mammalla" äitin tisulla ja pojalla oli etuhampaat sellaset ruskeat tyngät vaan. Oli äidinmaito tehnyt tehtävänsä.
 
Wursti Makkaravarvas
Alkuperäinen kirjoittaja ninaTT:
Mä oon pitäny niin kovaa meteliä mun filosofioista jo etukäteen, ettei kukaan tuttu tai perheenjäsen ole ainakaan kommentoinu mitenkään, ne keskustelut käytiin jo lähes vuos sitten =)

Aion siis imettää lapsentahtisesti, ja antaa lapsen itse vieroittaa itsensä. Että suattapi tuo olla vielä 3-4 vuotiaanakin tissillä. Halusin käydä ne "MITÄ?Hyiiii...." jutut läpi ennen ku lapsi niitä itse ymmärtää, ettei hänelle tule niistä paha mieli.

Joten ku 1v synttäreillä tyttö vaikutti levottomalta ja tarjosin tissiä, niin eipä sitä kukaan ihmetelly =) Neuvola on tulossa kohta ja hammastarkastukin, mitäköhän ne siellä sanoo. Meidän nla täti on kyllä ollu ihan asiallinen, tukenu meidän muitakin valintoja, joten siltä tuskin tulee mitään negatiivista.
Meille hammastarkastuksessa juuri viime viikolla sanottiin että kun se imemisen tarve vähenee niin paljon 1-vuotiaana niin maito sitten mukista siitä eteenpäin.

 
Alkuperäinen kirjoittaja Mie:
Imetin kahta lapsistamme 1v 6kk ikäiseksi. Eipä kummoisia kommentteja tullut. Se kyllä tuli todistetuksi, että imettämistä ei kannattais jatkaa yli vuoden ikäiselle, koska äidinmaidon koostumus muuttuu niin sokeripitoiseksi, että on lapsen hampaille vahingollista. Eipä ole sisarruksilla ollut hampaissa reikiä, kun ovat olleet vuoden ikäisenä jo täysin muki-linjalla. Vasta tapasin liki 2v ikäisen pojan, joka kävi välillä "lohtu-mammalla" äitin tisulla ja pojalla oli etuhampaat sellaset ruskeat tyngät vaan. Oli äidinmaito tehnyt tehtävänsä.
Ihan tiedoksi sulle vaa ;) Että äidinmaidon sokeripitoisuus ei muutu mihinkään vaikka imettää pitkään. Ihan samaa maitoa se on. Tiedän 3-5 vuotiaiksi imetettyjä lapsia joilla ei ole yhtäkään reikää :eek: Aattele.

Tiuha yöimetys yhdistettynä huonoon suuhygieniaan sen sijaan voi reikiinnyttää hampaita.
 
Wursti Makkaravarvas
Alkuperäinen kirjoittaja Mie:
Imetin kahta lapsistamme 1v 6kk ikäiseksi. Eipä kummoisia kommentteja tullut. Se kyllä tuli todistetuksi, että imettämistä ei kannattais jatkaa yli vuoden ikäiselle, koska äidinmaidon koostumus muuttuu niin sokeripitoiseksi, että on lapsen hampaille vahingollista. Eipä ole sisarruksilla ollut hampaissa reikiä, kun ovat olleet vuoden ikäisenä jo täysin muki-linjalla. Vasta tapasin liki 2v ikäisen pojan, joka kävi välillä "lohtu-mammalla" äitin tisulla ja pojalla oli etuhampaat sellaset ruskeat tyngät vaan. Oli äidinmaito tehnyt tehtävänsä.
Ei muutu, viime viikolla kuulin senkin että 2-vuotias saa äidinmaidosta suurimman osan rautatarpeestaan. Oli tuttu th ollut juuri koulutuksessa.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Mie:
Imetin kahta lapsistamme 1v 6kk ikäiseksi. Eipä kummoisia kommentteja tullut. Se kyllä tuli todistetuksi, että imettämistä ei kannattais jatkaa yli vuoden ikäiselle, koska äidinmaidon koostumus muuttuu niin sokeripitoiseksi, että on lapsen hampaille vahingollista. Eipä ole sisarruksilla ollut hampaissa reikiä, kun ovat olleet vuoden ikäisenä jo täysin muki-linjalla. Vasta tapasin liki 2v ikäisen pojan, joka kävi välillä "lohtu-mammalla" äitin tisulla ja pojalla oli etuhampaat sellaset ruskeat tyngät vaan. Oli äidinmaito tehnyt tehtävänsä.
Tää ei välttämättä johdu kyllä maidosta, joka ei muuten muutu sokerilitkuksi. Meil kaksosista pojalla oli syntymähampaat ja ne rusehtavat ja ovat vieläkin.
 
vieras
Oon itsekin imetänyt reilusti yli vuosikasta mutta sitä mietin et eikö teitä taaperoimettäjiä häiritse se, et lapsi on "vauvamainen" senkin jälkeen kun vauvaikä on ohi?
Lähinnä huomasin et meillä lapsi haki aina lohtua tissiltä, kaverin taapero hamusi tissiä ihan kuin pieni vauva eikä oikein osannu kohdata asioita muuten kuin tissin turvin.
Kun itse lopetin imetyksen ennen puolentoista vuoden ikää (ihan omasta halustani ja koska lapsi ei musta enää sitä tarvinnut) ei se ollut lapselle ongelma, ja sen jälkeen lapsi alkoi enemmän ilmaista harmiaan/sylin kaipuutaan ja lohdutuksen tarvettaan ilmeillä, eleillä, sylissä olemisella ym, eikä aina sillä paidan ylös riuhtomisella.
Olin ajatellut et imetän sinne kaksi vuotiaaksi, mut jotenkin alkoi tuntua et se olis lapsen pitämistä vauvana väkisin, eikä siinä kunnioittaisi lapsen kasvua ja vähitellen kehittyvää kästystä omasta minuudesta.
Ja tää ei ihan oikeasti ollut pahalla, aion imettää seuraavaakin lasta suht pitkään, tää edellinen söi yli vuoden ikäisenäkin öisin, ja en ole päättänyt seuraavan imetyksen kestoa.
Mutta ihan uteliaisuuttani kysyn, eikö muilla ole tällaisia kokemuksia pitkästä imetyksestä?
 
Alkuperäinen kirjoittaja Viblsp-:
Alkuperäinen kirjoittaja Horuksen silmä:
:wave:
Kyllähän sitä kuulee kaikenlaista kommenttia, mutta olen oppinut sulkemaan korvani siltä.
ja imetän ihan julkisesti isoa lastani, vaikka kuinka ihmiset nyrpistäisivät nenäänsä.
Kuinka isoa oikein imetät?

Niin ja ap:lle... Ekaa imetin 10kk, tokaa 1v 2kk ja kaksosia 2v 1kk. Jo ekasta olen saanu kuulla että pitkä imetys (pyh) ja tokan kohdalla jo sain kuulla vihjailuja, että miten niiiiiiiin pitkään imetin. Pöh. Kaksosten kohdalla sain kuulla kanssa, että olis jo aika lopettaa jne. Ja kun lopulta loppuikin, kuulin niitä "no jo oli aikakin"-juttuja.
Kohta 1v 8 kk ikäistä, ei siis omasta mielestäni isoa, mutta yleinen näkemyshän on että niin ison imettäminen on jo perverssiä :snotty:
Kuulin jopa 1,5 v neuvolassa kommentin että "sinähän olet jo iso poika" kun lapsi koitti kaivaa mun tissiä esille.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Wursti Makkaravarvas:
Alkuperäinen kirjoittaja ninaTT:
Mä oon pitäny niin kovaa meteliä mun filosofioista jo etukäteen, ettei kukaan tuttu tai perheenjäsen ole ainakaan kommentoinu mitenkään, ne keskustelut käytiin jo lähes vuos sitten =)

Aion siis imettää lapsentahtisesti, ja antaa lapsen itse vieroittaa itsensä. Että suattapi tuo olla vielä 3-4 vuotiaanakin tissillä. Halusin käydä ne "MITÄ?Hyiiii...." jutut läpi ennen ku lapsi niitä itse ymmärtää, ettei hänelle tule niistä paha mieli.

Joten ku 1v synttäreillä tyttö vaikutti levottomalta ja tarjosin tissiä, niin eipä sitä kukaan ihmetelly =) Neuvola on tulossa kohta ja hammastarkastukin, mitäköhän ne siellä sanoo. Meidän nla täti on kyllä ollu ihan asiallinen, tukenu meidän muitakin valintoja, joten siltä tuskin tulee mitään negatiivista.
Meille hammastarkastuksessa juuri viime viikolla sanottiin että kun se imemisen tarve vähenee niin paljon 1-vuotiaana niin maito sitten mukista siitä eteenpäin.
Sellasta olen kuullu muiltakin =) Yks imetystukilistalainen sai kuulla niinkin radikaalin vertauksen, että ÄM on sama ku sokerilimsa lapselle, että ei mitään niin epäterveellistä tulis antaa :eek:

Mut aika hiljasta on että lähtisin vierottaa
:xmas:
 
tr
minä imetin 6kk koska en oppinut istuvaltaan imettämään kun oli se rintakumi koko ajan käytössä,ni aina ois pitäny löytää joku paikka jos johonkin menin että pääsis maate.ni eihä se sit onnistunu ton kauempaa.
 
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Oon itsekin imetänyt reilusti yli vuosikasta mutta sitä mietin et eikö teitä taaperoimettäjiä häiritse se, et lapsi on "vauvamainen" senkin jälkeen kun vauvaikä on ohi?
Lähinnä huomasin et meillä lapsi haki aina lohtua tissiltä, kaverin taapero hamusi tissiä ihan kuin pieni vauva eikä oikein osannu kohdata asioita muuten kuin tissin turvin.
Kun itse lopetin imetyksen ennen puolentoista vuoden ikää (ihan omasta halustani ja koska lapsi ei musta enää sitä tarvinnut) ei se ollut lapselle ongelma, ja sen jälkeen lapsi alkoi enemmän ilmaista harmiaan/sylin kaipuutaan ja lohdutuksen tarvettaan ilmeillä, eleillä, sylissä olemisella ym, eikä aina sillä paidan ylös riuhtomisella.
Olin ajatellut et imetän sinne kaksi vuotiaaksi, mut jotenkin alkoi tuntua et se olis lapsen pitämistä vauvana väkisin, eikä siinä kunnioittaisi lapsen kasvua ja vähitellen kehittyvää kästystä omasta minuudesta.
Ja tää ei ihan oikeasti ollut pahalla, aion imettää seuraavaakin lasta suht pitkään, tää edellinen söi yli vuoden ikäisenäkin öisin, ja en ole päättänyt seuraavan imetyksen kestoa.
Mutta ihan uteliaisuuttani kysyn, eikö muilla ole tällaisia kokemuksia pitkästä imetyksestä?
Mun lapsi on vasta 1v, mutta ei hae lohtua tissiltä ellen minä sitä tissiä ota esille. Eipä tuo hirveesti lohtua yleensä edes kaipaa, mä sanon, että kaikki on hyvin niin sitten se huomaa sen itsekin. Jos oikeasti sattuu, niin sitten annan tissiä koska se lievittää kipua.

Paljon on kiinni äidin asenteesta mun mielestä. Jos äiti ajattelee, että eihän tuo voi nukahtaa ilman tissiä tai saada lohtua ilman, kun tissi on ennnenkin toiminut, niin siihenhän se menee. Mä yritän olla tosi herkkä lapsen viesteille ja antaa hänen itse itsenäistyä. Nykyään ei tarvitse enää tissiä välttämättä nukahtamiseen (50/50) ei tartte tissiä lohdukkeeksi joka asiaan, eikä yöllä joka inahdukseen (enää) tarvitsekaan rintaa. Mutta ruokaa sieltä vielä tulee, ja läheisyyttä sitten kun on sille sopiva aika.

Jos sä koit, että sun lapsesi ei enää tarvinnut rintaa, niin miksi lapsi ei itse vieroittanut itseänsä...? Mä näen sen niin, että sitten kun lapsi ei enää rintaa tarvitse, hän jättää sen itse.
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja ninaTT:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Oon itsekin imetänyt reilusti yli vuosikasta mutta sitä mietin et eikö teitä taaperoimettäjiä häiritse se, et lapsi on "vauvamainen" senkin jälkeen kun vauvaikä on ohi?
Lähinnä huomasin et meillä lapsi haki aina lohtua tissiltä, kaverin taapero hamusi tissiä ihan kuin pieni vauva eikä oikein osannu kohdata asioita muuten kuin tissin turvin.
Kun itse lopetin imetyksen ennen puolentoista vuoden ikää (ihan omasta halustani ja koska lapsi ei musta enää sitä tarvinnut) ei se ollut lapselle ongelma, ja sen jälkeen lapsi alkoi enemmän ilmaista harmiaan/sylin kaipuutaan ja lohdutuksen tarvettaan ilmeillä, eleillä, sylissä olemisella ym, eikä aina sillä paidan ylös riuhtomisella.
Olin ajatellut et imetän sinne kaksi vuotiaaksi, mut jotenkin alkoi tuntua et se olis lapsen pitämistä vauvana väkisin, eikä siinä kunnioittaisi lapsen kasvua ja vähitellen kehittyvää kästystä omasta minuudesta.
Ja tää ei ihan oikeasti ollut pahalla, aion imettää seuraavaakin lasta suht pitkään, tää edellinen söi yli vuoden ikäisenäkin öisin, ja en ole päättänyt seuraavan imetyksen kestoa.
Mutta ihan uteliaisuuttani kysyn, eikö muilla ole tällaisia kokemuksia pitkästä imetyksestä?
Mun lapsi on vasta 1v, mutta ei hae lohtua tissiltä ellen minä sitä tissiä ota esille. Eipä tuo hirveesti lohtua yleensä edes kaipaa, mä sanon, että kaikki on hyvin niin sitten se huomaa sen itsekin. Jos oikeasti sattuu, niin sitten annan tissiä koska se lievittää kipua.

Paljon on kiinni äidin asenteesta mun mielestä. Jos äiti ajattelee, että eihän tuo voi nukahtaa ilman tissiä tai saada lohtua ilman, kun tissi on ennnenkin toiminut, niin siihenhän se menee. Mä yritän olla tosi herkkä lapsen viesteille ja antaa hänen itse itsenäistyä. Nykyään ei tarvitse enää tissiä välttämättä nukahtamiseen (50/50) ei tartte tissiä lohdukkeeksi joka asiaan, eikä yöllä joka inahdukseen (enää) tarvitsekaan rintaa. Mutta ruokaa sieltä vielä tulee, ja läheisyyttä sitten kun on sille sopiva aika.

Jos sä koit, että sun lapsesi ei enää tarvinnut rintaa, niin miksi lapsi ei itse vieroittanut itseänsä...? Mä näen sen niin, että sitten kun lapsi ei enää rintaa tarvitse, hän jättää sen itse.
No tuota, mun lapsi söi viimeisen kuukauden tissiä vain öisin, silloin sen jonkun 2-4/krt yössä, ja mun mielestä se oli ihan vaan tapa. Ei sillä ollu nälkä, se vaan oli tottunut siihen, eikä se päivällä enää tissiä tarvinnu.(saattoi silloin tällöin tulla repii paidasta mut ei sit kuitenkaan malttanu tissiä syödä kun 10 sekuntia)
Ja meillä tää osittain liittyi siihen et nukuttiin perhepedissä. No, lapsi siirtyi omaan sänkyyn meidän sängyn viereen ja mies heräs muutaman yön silittelee kun heräs, eli en antanut tissiä enää, ja siihen se jäi, eikä tuo oo sen jälkeen tissin perään kyselly.
Mut jos en olis lopettanut antamista öisin kai tuo vieläkin sitä yöhuvikseen ottais, ja hampaat ja yöunet(nimenomaan lapsen unet) siinä kärsis.

Ja joo, voi olla ettei kaikki taaperot hae lohtua ym aina tissistä, mun lähipiirissä vaan on aika paljon taaperoimettäjiä(mikä ei siis mua häiritse eikä ällötä tai mitään) ja kyllä ne lapset on jotenkin "vauvamaisempia" ja ikäänkuin muuten huonommin itseään ilmaisevia kuin ne jotka ei tissillä ole.

Mut ei kai se mikään tavoite ole et pitää olla automaattisesti "iso" jo pienenä. Itse vaan mietin tätä asiaa ja oikeastaan tajusin eron vasta imetyksen lopetettuani, silloin kun imetin lapsen käytös oli ihan luonnollista enkä ajatellut että olisi ollut jotenkin "liian vauvamainen"..
 
Mie
[Ihan tiedoksi sulle vaa ;) Että äidinmaidon sokeripitoisuus ei muutu mihinkään vaikka imettää pitkään. Ihan samaa maitoa se on. Tiedän 3-5 vuotiaiksi imetettyjä lapsia joilla ei ole yhtäkään reikää :eek: Aattele.

Tiuha yöimetys yhdistettynä huonoon suuhygieniaan sen sijaan voi reikiinnyttää hampaita. [/quote]


No, meillä ei oo harrastettu yöimetystä sen jälkeen kun lapsi oli 2 viikkonen. Ja kyllä se oli peräti neljän eri hammaslääkärin yksittäinen mielipide, ettei äidinmaito ole lapsen hampaille hyväksi "liian pitkään" imetettynä. Mutta ihan sama. Noi pullolapset on sitten luopuneet äidin päätöksellä pullosta heti vuoden täytettyään.
 
Minä olen imettänyt kaikkia kolmea lasta yli 1v (1v2kk-1v5kk), kyllähän sitä silloin tällöin kuuli, että "vieläkö sä imetät?!", mutta minä en ole jaksanut niistä välittää, olen aina ollut sitä mieltä, että teen omien lasteni ja imetyksieni kanssa juuri niinkuin itse haluan.
En minäkään päivittele niitä, jotka antaa yli 2v:n lutkuttaa pulloa jatkuvasti. Jokainen tyylillään.
 

Yhteistyössä