Kuinka moni ihan oikeasti olisi mieluummin työttömämä kuin matalapalkkaisessa tai vähemmän mieluisassa työssä?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Turkilmas
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja Turkilmas:
Alkuperäinen kirjoittaja schlagring:
http://www.taloussanomat.fi/tyo-ja-koulutus/2008/08/07/ensimmainen-tyopaikka-ratkaisee/200820390/139

Ensimmäinen työpaikka ratkaisee

Oukkei, mutta tuossa oli siis juttua akateemisesta koulutuksesta. Ei ammattikorkeista tai ammattikouluista.

AMK on korkeakoulu, alempi sellainen. YAMK-tutkinto taas rinnastetaan osissa myös maisteritasoon.

Mä teen tällä hetkellä osapäiväduunia. 24 tuntia viikossa ja palkkaa saan 1095? brutto ja lisäksi soviteltu päiväraha jonka suuruutta en viel tiedä. Ja mä oon tyytyväinen. Halusinkin osapäivätyötä näin ens alkuun kun työelämään palaan ja tykkään tuosta työstä kauheesti.

Mä yleensäkin mieluummin teen töitä vaikka sitten sillä pienemmällä palkalla ku oon työttömänä. Mä en voi sille mitään mut mulle tulee aina työttömänä sellanen siipeilyfiilis enkä mä voi sietää sitä. Mulle riittää se että mä rahallisesti pärjään, kunhan mä saan itte tienata rahani :)

Alkuperäinen kirjoittaja EJK:
He hee, olethan sä käsittääkseni nyttenkin muiden elättinä :D

Mä olen äitiyslomalla. Mun mielestä se on eri asia.

Ei sen kummempi asia! Vai mistä luulet ne rahojen tulevan, joita saat? Ja mistä luulet esim. ansiosidonnaisten tulevan?

Äitiysloma on jokaisen oikeus ja tietynmittainen kausi. Toki yhteiskunta senkin kustantaa. Työttömyys taas esimerkkitapauksessani olisi valintakysymys. Eli täysin eri asia.

Ansiosidonnaista saava on yhtälailla työtön, tietenkin.

Älä, onko ansiosidonnaista saava työtön :o Oletkohan ihan varma ;) Voi hyvänen aika, tottakai hän on työtön.

Laista lienee löytyy kohta myös oikeudesta työttömyyskorvaukseenkin...eiköstä vaan. Eli ihan sama asia. Turkilmas hyvä, kaikki on kiinni yksilön omista valinnoista. Niin äitiyslomailu, kuin kattoon syljeskelykin.

Mistä moinen ylimielisyys? Pidätkö sä mua jotenkin yksinkertaisena vai miksi tunnet tarvetta mollata?

Sä kysyit että mistä luulen ansiosidonnaisen tulevan ja mä vastasin että tottakai luokittelen ansiosidonnaista nauttivan yhtälailla valinneen työttömyyden.

Aika hurjaa kyllä niputtaa valittu työttömyys ja äitiysloma samaan nippuun. Toki sulla siihen oikeus on, mutta ihan oikeesti aika kaukaa haettu.

On se aika perseestä tehdä työtä ja rahaa saa noin 800?, asumistuki laskee ja lääkkeitä ei enää saa soskun maksuosoituksella, eli ei jää yhtään enempää rahaa kuin työttömänä.

http://www.taloussanomat.fi/tyo-ja-koulutus/2008/08/07/ensimmainen-tyopaikka-ratkaisee/200820390/139

Oukkei, mutta tuossa oli siis juttua akateemisesta koulutuksesta. Ei ammattikorkeista tai ammattikouluista.

AMK on korkeakoulu, alempi sellainen. YAMK-tutkinto taas rinnastetaan osissa myös maisteritasoon.

Tuossa puhuttiin yliopistoista ja siis ymmärtääkseni akateemiset on juur yliopistosta valmistuneita.

Itsekin opiskelen korkeakoulussa, joten toki tiedän että ammattikorkeasta valmistunut on myös korkeakoulusta paprunsa saanut.

Tuo tuntuu kyllä todella omituiselta. Onkohan näissä tutkimuksissa otettu huomioon muut tekijät. Jos on persoonaltaan vähän tuuliviiri tai hyväksyy noita huonompiakin paikkoja tai esimerkiksi hakee koko ajan parempaa työpaikkaa, niin eikö se tarkoita myös, että sille samalle työntekijälle kertyy CV:hensä enemmän näitä huonompipalkkaisia ja pätkätöitä. Kun sitten taas toiset ei missään tapauksessa hyväksy niitä "pilipalipaikkoja", joten heille ei tällaisia kokemuksia kerrykään.

Ymmärsiköhän kukaan tästä mitään..

Alkuperäinen kirjoittaja metsänpeitto:
Minun on pakko myöntää, että kovin hevillä en enää palkkaisi esimerkiksi keski-ikäistä rakennusalalla olevaa ihmistä, jolla olisi pitkä tauko työhistoriassa :|

Minusta se on hieman alasta kiinni, että kumpi on parempi vaihtoehto siellä cv:ssä, työttömyys vai se että on tehnyt töitä jollain toisella alalla.

Kouluttautuneen ihmisen. Duunareilla tuskin.

Mä en oikein ymmärtänyt, että mihin sä tässä vastasit kun sanamuoto ei sopinut mihinkään :D

Mutta jos vastasit siihen mitä oletan, eli että kouluttautuneella vs duunareilla merkitys on cv:ssä eri? Minusta ei oikeastaan, jos on ala jolle työllistyy helpolla, niin työttömyys on minun mielestäni siellä huonompi asia, kuin toisen alan työ. Jos siellä on pitkä pätkä työttömyyttä, niin voi ihmetellä että miksi se ihminen ei ole työllistynyt vaikka alalla on paljon töitä tarjolla. Jos siellä on muun alan töitä välissä, voisi ajatella että ko. ihminen on välillä kokeillut jotain muuta ja palannut omalle alalleen (vaikka näin ei välttämättä ole). Sen sijaan jos kyse on alasta, jolla on hyvin vähän työpaikkoja tarjolla ja työllistyminen huonoa, niin ajattelisin vähän eri tavalla. Siis teoriassa ainakin.

OT, duunareillakin on yleensä kyllä koulutus, kouluttautunut on mun mielestä vähän huono sanamuoto jos yritetään tehdä eroa esimerkiksi akateemisten ja duunareiden välille.

Alkuperäinen kirjoittaja DURACELL:
kyllä työelämä aina kotiolot voittaa
Höpölöpö. Mulla on ihan mukava ja haasteellinen työ, hyvä palkka ja loistavat työkaverit, mutta heti kun toi kuopus on lukionsa ja inttinsä käynyt, tämä täti lyö hanskat tiskiin ja alkaa elellä muiden kustannuksella B)

Alkuperäinen kirjoittaja metsänpeitto:
Minun on pakko myöntää, että kovin hevillä en enää palkkaisi esimerkiksi keski-ikäistä rakennusalalla olevaa ihmistä, jolla olisi pitkä tauko työhistoriassa :|

Minusta se on hieman alasta kiinni, että kumpi on parempi vaihtoehto siellä cv:ssä, työttömyys vai se että on tehnyt töitä jollain toisella alalla.

Kouluttautuneen ihmisen. Duunareilla tuskin.

Hei. Jestas sentään. Onhan rakennusalan ihmisillä ja kaikilla muillakin duunareilla koulutus. Ei akateeminen, mutta kuitenkin.

No eihän ole =)

Yhteiskunta maksaa kalliit kansalaistensa koulutukset, mutta se ei tee sitä turhaan. Joten eikö olisi myös koulutuksen maksajaakin kohtaan ihan kohtuullista sitten tehdä sitä työtä, johon on kouluttautunut. Ei ne opinahjoissa lusimisten maksimiajat ole ihan perusteetta määrätty.

Mutta jos ei ole tai ei saa sitä työtä, johon on kouluttautunut, onko sitten parempi olla tekemättä mitään? Onhan nyt eri asia, jos tieten tahtoen valitsee, jonkun muun työn sen koulutusta vastaavan sijaan, mutta jos vaihtoehdot ovat työttömyys tai ei-koulutusta vastaava.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Tuo tuntuu kyllä todella omituiselta. Onkohan näissä tutkimuksissa otettu huomioon muut tekijät. Jos on persoonaltaan vähän tuuliviiri tai hyväksyy noita huonompiakin paikkoja tai esimerkiksi hakee koko ajan parempaa työpaikkaa, niin eikö se tarkoita myös, että sille samalle työntekijälle kertyy CV:hensä enemmän näitä huonompipalkkaisia ja pätkätöitä. Kun sitten taas toiset ei missään tapauksessa hyväksy niitä "pilipalipaikkoja", joten heille ei tällaisia kokemuksia kerrykään.

Ymmärsiköhän kukaan tästä mitään..

Mutta monesti työpaikkoja saadaan suhteilla, ja niitä suhteita luodaan siellä oman alan työpaikalla. Jos menee valmistumisen jälkeen johonkin ihan muualle töihin, niin niitä suhteita ei saa samalla tavalla luotua heti, kuin ne jotka menee omalle alalleen töihin valmistumisen jälkeen.

He hee, olethan sä käsittääkseni nyttenkin muiden elättinä :D

Mä olen äitiyslomalla. Mun mielestä se on eri asia.

Ei sen kummempi asia! Vai mistä luulet ne rahojen tulevan, joita saat? Ja mistä luulet esim. ansiosidonnaisten tulevan?

Äitiysloma on jokaisen oikeus ja tietynmittainen kausi. Toki yhteiskunta senkin kustantaa. Työttömyys taas esimerkkitapauksessani olisi valintakysymys. Eli täysin eri asia.

Ansiosidonnaista saava on yhtälailla työtön, tietenkin.

Älä, onko ansiosidonnaista saava työtön :o Oletkohan ihan varma ;) Voi hyvänen aika, tottakai hän on työtön.

Laista lienee löytyy kohta myös oikeudesta työttömyyskorvaukseenkin...eiköstä vaan. Eli ihan sama asia. Turkilmas hyvä, kaikki on kiinni yksilön omista valinnoista. Niin äitiyslomailu, kuin kattoon syljeskelykin.

Mistä moinen ylimielisyys? Pidätkö sä mua jotenkin yksinkertaisena vai miksi tunnet tarvetta mollata?

Sä kysyit että mistä luulen ansiosidonnaisen tulevan ja mä vastasin että tottakai luokittelen ansiosidonnaista nauttivan yhtälailla valinneen työttömyyden.

Aika hurjaa kyllä niputtaa valittu työttömyys ja äitiysloma samaan nippuun. Toki sulla siihen oikeus on, mutta ihan oikeesti aika kaukaa haettu.

En ollut tarkoitukseni olla sen ylimielisempi kuin sinäkään.
Anteeksi siis siitä.

Ansiosidonnainen tulee ihan yhtälailla yhteiskunnan taholta, siinä missä äitiysrahakin. Vaikka molemmat ovatkin ihminen omilla ansioillaan aikaan saanut.

Ei ollut tarkoitukseni olla sen ylimielisempi kuin sinäkään.
Anteeksi siis siitä.

Ansiosidonnainen tulee ihan yhtälailla yhteiskunnan taholta, siinä missä äitiysrahakin. Vaikka molemmat ovatkin ihminen omilla ansioillaan aikaan saanut.

Yhteiskunta maksaa kalliit kansalaistensa koulutukset, mutta se ei tee sitä turhaan. Joten eikö olisi myös koulutuksen maksajaakin kohtaan ihan kohtuullista sitten tehdä sitä työtä, johon on kouluttautunut. Ei ne opinahjoissa lusimisten maksimiajat ole ihan perusteetta määrätty.

Mutta jos ei ole tai ei saa sitä työtä, johon on kouluttautunut, onko sitten parempi olla tekemättä mitään? Onhan nyt eri asia, jos tieten tahtoen valitsee, jonkun muun työn sen koulutusta vastaavan sijaan, mutta jos vaihtoehdot ovat työttömyys tai ei-koulutusta vastaava.

Luepas vaikka minun ensimmäinen vastaukseni tähän ketjuun. Ehkä sieltä sinulle selvinnee, että työttömänä voi tehdä muutakin kuin syljeskellä katsoon ja väistellä niitä.

Luepas vaikka minun ensimmäinen vastaukseni tähän ketjuun. Ehkä sieltä sinulle selvinnee, että työttömänä voi tehdä muutakin kuin syljeskellä katsoon ja väistellä niitä.

Siis kattoon, eikä katsoon he hee :D :D

Nythän on siis kyse valinnoista. Sinä valitset olla kotona äitiyslomalla vaikka voisit aivan mainiosti olla töissä.

Aloittajan kanssa samaa mieltä, eli kyllä mäkin mieluummin töissä olisin JOS siitä jäisi sama käteen kuin työttömänä ollessa. Fakta vaan esim. mulla on, että ihan pienipalkkaisella ei kannata lähteä kun ansiosidonnainen jo olisi sen verran hyvä ja sitten jos olisin työtön, voisin tehdä oman firman juttuja sen 8 tuntia päivässä ja hankkia sillä paremmin kuin pienipalkkaisessa työssä. Ei vaan kannata lähteä ihan pienellä palkalla.

Niin kauan kun mulla on pieniä lapsia kotona ja täälläkin paljon tekemistä, en menisi ihan mihin töihin vain ihan millä palkkaa. Sitten asia on eri, kun ei ole päivähoitomaksuja ja pieniä koululaisia, jotka joutuvat olemaan pitkät iltapäivät kotona.

Niin ja itse jossain aiemmassa viestissäni sanoin, että opiskelu on asia erikseen. Näkyyhän sekin CV:ssä, vaikka työttömyyskorvausta nostaisikin.

Alkuperäinen kirjoittaja Peppari:

Nythän on siis kyse valinnoista. Sinä valitset olla kotona äitiyslomalla vaikka voisit aivan mainiosti olla töissä.

No kyllä minunkin mielestäni on vähän eri asia valita äitiysloman ja työn, kuin työttömyyden ja työn välillä, olkoon vain omia valintoja. Äitiyslomassa on kuitenkin kyse myös pienestä ihmisenalusta..

ei äippälomaa ja työttömyyttä voi verrata toisiinsa ,varsinkaan jos haluaa olla työtön.

Voi ei...

Äitiysloma on kestoltaan 9 kk ja varmasti lähes jokainen sen loman pitää. Ihan jo siitäkin syystä että se on lapsen parhaaksi. En tee siis omaa valintaani asian suhteen, vaan "seuraan massaa". Teen niinkuin on hyväksi todettu. Äitiysloman jälkeen toki teen ihan aidosti valinnan jäädä "muiden elätiksi". Toki mulla ei ole siihen varaa, joten jotain hommia mun on tehtävä. Kotihoidontuki kun on "pikkuisen" pienempi kuin työttömyyskorvaus.

Ei ollut tarkoitukseni olla sen ylimielisempi kuin sinäkään.
Anteeksi siis siitä.

Ei ole minunkaan tarkoitus olla ylimielinen. Pyydän myös taholtani anteeksi jos ja kun sellaiselta vaikutan. Nyt puhutaan vaan aiheesta jota en ymmärrä. Koska se sotii niin täysin omaa näkemystäni vastaan. Ja sen vuoksi halusin aloittaa keskustelun. Jotta siis saisin hyviä pointteja joilla saisin itsenikin ymmärtämään muiden ratkaisuja.

Yhteistyössä