Kuinka moni antaa vauvalle purkkiruokaa, entä kotiruokaa?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja äippä
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Ä

äippä

Vieras
Tuosta toisesta ketjusta, jossa kysyttiin, että paljonko syö purkkia, tuli vaan mieleen. Meillä ei ole syöneet purkkiruokia juur ollenkaan, paitsi hedelmäsoseita joskus puuron päällä. Perunaa suurimmaksi osaksi, ja siihen erilaisia vihanneksia ja valmiiksi tehty lihakastike-jääkuutio pakkasesta.

tein joskus mutta kävi liian rasittavaksi tehdä vaikka suursyömärille viikonkin satsit. ei kiinnosta seistä hellan edessä montaa tuntia ja soseutella eikä siivota.. nykyään enää edes ehtisi kun saa noita perus ruokia laitella loppu perheelle siinä määrin plus muut hommat päälle

pelkästään itsetehtyjä. keitän potut, porkkanat jne, erikseen ja teen niistä erilaisia yhdistelmiä ennen soseuttamista ja pakastamista. Helppoa, taloudellista ja ekologista :-))

Nyt olen hämmästynyt! 8 v sitten oli ihan yleistä että ruoka tehtii ite, haarukalla survottiin perunat ja pakastettuja omatekoisia kastikkeita päälle, jos ei voinut ottaa muun perheen ruuasta. Nyt taitaa olla toisinpäin. Tosin valmisruokien valikoimakin oli sillon paljon suppeampi.

purkkia tuo meidän tyttö syö ja hyvin kasvaa...samoin veljensä söi purkkia...sitten vajaan vuoden iässä olen antanut isommalle samaa ruokaa ja niin teen tämän tytönkin kanssa...

Ei noista kumpikaan ole enää vauva. Mutta itse olen tehnyt hedelmäsoseita myöten kaiken ruuan vauvasta asti molemmille. Esikoinen söi reissussa purkkia, mutta kuopus ei ollenkaan.

Kolmas jos tulee niin itsetehtyä tulee täysin saamaan.

Mä en henk, koht ymmärrä sitä että jos isoille lapsille annetaan valmisruokaa niin sitä kauhistellaan. Mutta pienille lapsille se tuntuu olevan täysin suotavaa.

Alkuperäinen kirjoittaja aslö:
Kasvis- ja hedelmäsoseet annan purkista, koska oikeesti on HALVEMPAA. Lihasoseet teen itse perunasta ja lihasta ja "jatkan" sitten jollain kasvissoseella.
Minusta ne hedelmäsoseet - ainakin aikoinaan - oli tosi kalliita, kun katsoi purkin kyljestä, paljonko siinä purkissa tosiasiassa olikaan sitä hedelmää tai marjaa.

Piti vielä lisätä ennenkuin joku vetää herneet nenuun että ei niissä purkkiruuissakaan mitään pahaa ole. Samapa tuo on millä ruokkii lapsensa. Kunhan ruokkii.

En vain ihan käsitä sitä miksi on hyväksyttävää antaa vauvalle valmisruokia mutta sitten kun lapsi täyttää 1v on kaiken oltava ehdottomasti kotiruokaa.

Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita:
Kasvis- ja hedelmäsoseet annan purkista, koska oikeesti on HALVEMPAA. Lihasoseet teen itse perunasta ja lihasta ja "jatkan" sitten jollain kasvissoseella.
Minusta ne hedelmäsoseet - ainakin aikoinaan - oli tosi kalliita, kun katsoi purkin kyljestä, paljonko siinä purkissa tosiasiassa olikaan sitä hedelmää tai marjaa.

No yhen banaanin hinnalla saa kaksi purkkia jotain hedelmäsosetta... Entäs sitten muut hedelmät? Joku mango???

Alkuperäinen kirjoittaja Solina:
Piti vielä lisätä ennenkuin joku vetää herneet nenuun että ei niissä purkkiruuissakaan mitään pahaa ole. Samapa tuo on millä ruokkii lapsensa. Kunhan ruokkii.

En vain ihan käsitä sitä miksi on hyväksyttävää antaa vauvalle valmisruokia mutta sitten kun lapsi täyttää 1v on kaiken oltava ehdottomasti kotiruokaa.

Kyllä mun 1v5kk ikäinen saa vieläkin ihan rehellisesti välillä purkkiruokaa, varsinkin, jos on voimakkaasti maustettua ruokaa tarjolla muille, tai sit joskus ihan vaan äidin laiskuutta...
Ja 3v:kin tarvittaessa saattaa välillä saada IsoPiltin nenänsä alle :ashamed:

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
No yhen banaanin hinnalla saa kaksi purkkia jotain hedelmäsosetta... Entäs sitten muut hedelmät? Joku mango???
Mutta katsopa, paljonko siinä pilttipurkissa on sitä banaania. Tai mangoa. Ainakin aiemmin oli max puolet, loput on tärkkelystä ja vettä. Eli jos tekisit itse kotona hedelmästä, vedestä ja maissi/perunajauhosta samanlaisen kiisselin, saisit siitä banaanista 2-3 purkillista.

Mutta katsopa, paljonko siinä pilttipurkissa on sitä banaania. Tai mangoa. Ainakin aiemmin oli max puolet, loput on tärkkelystä ja vettä. Eli jos tekisit itse kotona hedelmästä, vedestä ja maissi/perunajauhosta samanlaisen kiisselin, saisit siitä banaanista 2-3 purkillista.

No en nyt sentään ole nähnyt purkkeja missä puhe olisi max puolesta... n.70 prossaa. Ja olen kyllä katsonut.

No en nyt sentään ole nähnyt purkkeja missä puhe olisi max puolesta... n.70 prossaa. Ja olen kyllä katsonut.
Sitten ovat muuttuneet ja hyvä niin =) Minusta purkkiruuassa ei sinällään ole mitään vikaa, ihan hyvääå sapuskaahan ne ovat. Omilleni tosiaan toiselle syötin purkista ja toiselle soseutin vaan marjat ja hedelmät sellaisenaan. En tiedä, onko sillä asialla mitään tekemistä sen kanssa, että purkkisyöjäni on ollut aina vaikeampi voimakkaiden ja uusien makujen suhteen kuin tämä tuoreita marjoja ja hedelmiä sellaisenaan vauvasta lähtien syönyt.

Täällä maksaa 15snt/purkki hedelmä ja kasvissoseet. Ei kovin kallista mun mielestä.

Ja meillä syötetään enimmäkseen purkkiruokaa. Joskus annan myös itsetehtyä, jos teen sellaista ruokaa aikuisille mistä saa eroteltua vauvalle ruoan.

meidän eka ja toka on syöny purkkiruokaa kotiruuan ohella noin vuoden ikään. kolmonen ei suostunut purkkiruokaa syömään, joten eipä jäänyt vaihtoehtoja. en tosin koe ruuanlaittoa mitenkään rasittavaksi. ainoa haitta on ollu ulkomaanmatkat alle vuoden iässä, mutta niistäkin selvittiin. reissussa ois kieltämättä joskus kätevää antaa purkki, mutta eipä voi mitään.

Kotona kasvis- ja lihasoseet teen ite, hedelmät purkista. Reissussa ruuatkin purkista mutta huonosti syö.

Täällä pohjoisessa maksaa nuo pikkupurkit 0,91 euroa purkki, myös hedelmäsoseet. Niillä hinnoilla en ala purkkiruokaa pelkästään syöttämään...

Yhteistyössä