kuinka monet repeää synnytykses?

  • Viestiketjun aloittaja mietteliäs
  • Ensimmäinen viesti
JONSERED Karhunkantaja
Ei repeämiä kertaakaan, ei myöskään välilihaa leikelty. Vauvat olivat ihan normaalikokoisia, 3,5-4 kiloisia, esikoinen nyrkki poskella. Itse olen kapea ja laiha luikku, mutta jos pystyy rentoutumaan ja luottamaan omaan kroppaansa, ei juurikaan repeile.
 
Jenis
Alkuperäinen kirjoittaja JONSERED Baroness of Bastardia:
Ei repeämiä kertaakaan, ei myöskään välilihaa leikelty. Vauvat olivat ihan normaalikokoisia, 3,5-4 kiloisia, esikoinen nyrkki poskella. Itse olen kapea ja laiha luikku, mutta jos pystyy rentoutumaan ja luottamaan omaan kroppaansa, ei juurikaan repeile.
Peesi tuohon viimeiseen virkkeeseen.

Mun esikoinen syntyi ilman kivunlievitystä vähän vajaa 4-kiloisena, ja pystyin istumaan heti. Jotain pieniä nirhaumia tuli, mutta ne parani itsestään. Toivottavasti kuopus tulee samaan malliin.
 
Meillä
Ekalla ratkes oikeen kunnolla kun oli sektio :D Toisella normi synnytys, repes sen verran pahasti et leikkurissa korjasivat (en tiedä asteita tai mistä ja miten..) mut enpä ollut yhtään kipeä silti, istua ja kävellä pystyi heti normaalisti. Hyvin paikkasivat mitä sitten paikkasivatkaan.
 
Luumu
jonseredille täytyy kyllä sanoa, ettei ole pelkästään siitä rentoutumisesta kiinni!
Mulla viimeisin muksu oli 3900g, ja pää syntyi hyvin, mutta hartiat olivatkin leveämmät, ja ottivat kiinni. Vauvalla murtui solisluu, mulla repes väliliha. Oli kamalaa ponnistaa, kun tuntui, että repesi (ei puudutuksia) mutta pakko oli...

Kakkonen syntyi aikanaan pää vinossa (korva olkapäätä vasten), onneksi mulla oli epiduraali, ja olin täysin tunnoton, mulle tuli nimittäin 2. asteen repeämä, sekä tehtiin eppari. Olisin revennyt vielä pahemmin, mutta kätilö tunki kätensä sisääni, ja teki vauvalle tilaa niin kauan kuin pystyi. Ei todellakaan ollut kivaa, eikä taatusti ois mitkään rentoutumiset auttaneet!

olin pitkään kipeä, pystyin istumaan kunnolla vasta 6 viikkoa synnytyksestä.
 
Fiona71 harmaana
2 ekassa tehtiin välilihan leikkaus (hyvin tyypillistä 90 luvulla) vähän kuin automaattisesti.
Kolmessa seuraavassa ei, vaikka yli 4kg lapsia. En revennyt, puhuttiin vain nirhautumisesta, johon tuli 1 tikki varmuuden vuoksi.
 
apsi
Mulla arvottiin, laittaako ollenkaan tikkejä, mutta vähän "muodon vuoksi" sitten laitettiin kaksi. Kuuluivat tosiaan keskustelevan, laittaako niitäkään, mutta vuoronvaihto oli heti synnytyksen perään ja jälkimmäinen kätilö sitten päätti ne ommella.

En olisi varmaan revennyt ollenkaan, jos olisin jarrutellut pään synnyttyä, kuten kätilö mua yritti vauhdissa neuvoa, mutta kun jarrut katosivat ponnistustarpeen alle... Puskin pojan kerralla vyötäisiä myöten ulos, kun kerran lähti ulos tulemaan. En kyllä edes huomannut koko repeämistä, vaikka etukäteen pelkäsin, että se sattuu älyttömästi.
 
JONSERED Karhunkantaja
Alkuperäinen kirjoittaja Luumu:
jonseredille täytyy kyllä sanoa, ettei ole pelkästään siitä rentoutumisesta kiinni!
Mulla viimeisin muksu oli 3900g, ja pää syntyi hyvin, mutta hartiat olivatkin leveämmät, ja ottivat kiinni. Vauvalla murtui solisluu, mulla repes väliliha. Oli kamalaa ponnistaa, kun tuntui, että repesi (ei puudutuksia) mutta pakko oli...

Kakkonen syntyi aikanaan pää vinossa (korva olkapäätä vasten), onneksi mulla oli epiduraali, ja olin täysin tunnoton, mulle tuli nimittäin 2. asteen repeämä, sekä tehtiin eppari. Olisin revennyt vielä pahemmin, mutta kätilö tunki kätensä sisääni, ja teki vauvalle tilaa niin kauan kuin pystyi. Ei todellakaan ollut kivaa, eikä taatusti ois mitkään rentoutumiset auttaneet!

olin pitkään kipeä, pystyin istumaan kunnolla vasta 6 viikkoa synnytyksestä.
En väittänytkään, että olisi pelkästään rentoutumisesta kiinni. :)
 

Yhteistyössä