Kuinka monen ylipainoisen äidin lapsi on lihava / pullukka?

• Viestiketjun aloittaja normaalipainoinen
  • Ensimmäinen viesti
"minävain"
mulla on lapsi hiukan pullukka, olen itsekkin vähän ylipainoinen 162cm/70kg, lapseni on aika samanmallinen vartaloltaan kuin minäkin, nyt olemme käyneet painontarkkailussa ja kiinnittäneet huomiota todella paljon lapsen ruokavalioon, hän kuitenkin liikkuu todella paljon, toisin kuin minä, nyt on paino lapsella pysynyt 7kk aivan paikoillaan, toivon mukaan samaa tahtia mnnään seuraavat 7kk, sitten hän on ikäisensä painotasolla, lastahan ei voi laihduttaa vaan painonnousu pitää estää.

Mulla on ylipainoa reilusti, mutta likka on normaalipainoonen. Vauvana ja taaperona likka oli aika laiha, vasta vähän isompana rupes tulemaan lihaa luitten ympärille. Kouluunmenotarkistuksessa terkkari sanoi, että on painoa tullut lisää, mutta kuulemma saikin tulla. Olis ihme jos likka sillä liikkumismäärällä olis pullukka.

[QUOTE="Tiina";22592201]Ja nuo kommentit, että lihavan vanhemman lapsi on normaalia laihempi, kertoo vaan siitä, että ruoka ei ole kovin ravitsevaa.[/QUOTE]

Likka söi pienenä laihana samaa ruokaa kuin nyt kun painoa on tullut lisää.

äirö
Vastaan omasta puolesta eli äitini oli sairaalloisen lihava, mutta itse olen vauva-aikaa lukuunottamatta ollut hoikka. Ikää 35, eikä kilot ainakaan vielä ole ruvenneet kertymään. Ruokatottumukset kotona oli normaalit. Äiti taisi syödä salasyöpöttelyllä itsensä lihavaksi. Rasvaa äiti käytti tosi paljon, hänellä oli ihan himo siihen. Ja sairauksiin tarvittavat lääkitykset varmasti edesauttoivat lihavuuden syntymisessä.

pullero äiti
Mun on ihan normaalipainoisia, joku ehkä jopa laiha. Ei, en itse ole sairaalloisen lihava vaan rehellisesti kyllä pyöreä. Silti olen kohta aikuisiksi saanut kolme lastani, joilla kaikilla BMI on n 18-23 välillä. Tuo laihin on aktiiviurheilija, lihaksikas tyttö, jolla pituutta päälle 170 hyvän matkaa ja painoa taitaa olla nyt max 54 kg.

lkj
Minä olen reilusti ylipainoinen, mutta 2v lapseni on painoseurannassa alipainon vuoksi...Samaa ruokaa syödään ja tytön ruokahalu on todella hyvä. On vaan niin aktiivinen ja liikkeessä tauotta. Syntymämitat olivat myös normaalit mun ylipainosta huolimatta.

lambit
Mun serkku on ylipainoinen, ja lapsi myös. Syövät tosi epäterveellisesti.
hänestä on söpöä, kun lapsi on pullea. Ja neuvolassa oli käsketty dieetille, niin eiköhän tämä mamma ottanu itteensä.
Lapsi on tosi pullukka....

lkj
[QUOTE="Tiina";22592201]Pienet lapset syövät yleensä vain tarpeeseen. Lapsi alkaa lihoa isompana opittuaan ruokailutottumukset. Ja nuo kommentit, että lihavan vanhemman lapsi on normaalia laihempi, kertoo vaan siitä, että ruoka ei ole kovin ravitsevaa.[/QUOTE]

Ei pidä paikkaansa! Et voi tuolla tavalla yleistää! Meillä ainakin syödään tosi terveellisesti ja ruoka on kyllä erittäin ravitsevaa. Eineksiä ei syödä milloinkaan, ei edes Pilttejä tms vauvojen eineksiä ole koskaan syötetty lapselle vaan aina tuoretta. Olen itse ravitsemusalan ammattilainen je neuvon muita työkseni ravitsemusasioissa, joten tiedän kyllä mikä on terveellistä ja ravitsevaa. Siihen ei kannata vedota. Silti lapsemme on alipainoinen. Terveydenhoitajan mukaan lapsi on vaan niin aktiivinen ja tauotta liikkeessä, joten rasvalisistä huolimatta paino kulkee omaa alakäyräänsä. Pituus on normaali.

no kuitenkin
Valitettavasti on ihan yhtä yleistä että laihoilla vanhemmilla on lihavia lapsia. Ne on siis sellaisilla jotka kituuttaa itse ruokapöydässä niin syöttävät lapselleen kaiken mitä itsekin tekisi mieli. Lähipiirissä on montakin tällaista tapausta ja se on niin surullista =(

Itse olen normaalipainoinen bmin mukaan mutta pyöreä kuitenkin. Lapset kasvaneet molemmat koko ajan -2 käyrällä sekä pituuden että paion mukaan elipituus ja paino pitäisi olla siis sopusoinnussa keskenään. Saavat kuitenkin aina kommentteja pyöreydestä , aikanaan mm. että liikkeellelähtiessä yleensä solakoituu jnejne. Heidän mahd. pyöreys on ruokaperäistä. Meillä ei syödä kuin ruokaa, mutta sitä molemmat syö hyvällä ruokahalulla.

"vieras"
mulla on reilusti ylipainoa mutta kaikki kolme lastani ovat normaalipainoisia. Vauvoina olivat pullukoita mutta jonnekin ne ylimääräiset "vanteet" vaan sulivat, eikä laiha vauva ole edes terveen näköinen. Lapsista kaksi on teini-iässä ja yksi on leikki-ikäinen

"kahden äiti"
Molemmat vanhemmat ollaan lievästi ylipainoisia. Toinen lapsi on vähän pullukka ( ei kuitenkaan niin paljoa, että neuvolassa olisi huomautettu siitä), toinen on todella laiha.

"heips"
Mä oon aina ollut hoikka (lapsena olin alipainoinen), mutta lapsena sain hirveesti herkkuja ja sokeria ja aikuisiällä sain melkeen kakkostyypin diabeteksen! Eli sokeriherkkyyteni on vanhempieni syytä. Onneksi pystyn nyt pitämään sokeriherkkyyden kurissa terveellisellä ruokavaliolla, mutta silti mulla on ongelmia sokerin kanssa (pitää välttää lähes kokonaan muuten riistäytyy käsistä ). Samaa en halua lapsilleni!

Paino ei kerro mitään terveydestä! Joittenkin tutkiumusten mukaan henkilöt joitten bmi on 25-30 ovat kaikkein terveimpiä.

Yhteistyössä