Kuinka monen vuoden välein PAPA kokeessa?

• Viestiketjun aloittaja "Verna"
  • Ensimmäinen viesti
vierasvierasN
Tästä on monta eri ohjeistusta, riippuen siitä, keneltä kysyy.
Nää on sit vaan MUN mielipiteitä:

1. jos tykkää jakaa lettuansa ja kondomin käyttökin on vähän siinä ja siinä, niin kerran vuodessa
2. jos on parisuhteessa, oletettavasti ei jaella sitä lettua muille (eikä toinenkaan osapuoli käy katsastamassa muiden naikkosten toosia) niin 4-5 vuoden välein
3. parisuhteessa, jos kuitenkin on löytynyt jotain ongelmaa (papaluokka siis jotain muuta kuin puhdas) niin parin vuoden välein, kunnes löytyy täysin puhdas tulos
4. jos on vanhapiika eikä kukaan ole koskaan nähnytkään vanhanpiian lettua, niin 5 vuoden välein

Joukkopapathan ovat sitten 5 vuoden välein alkaen sinä vuonna, kun täyttää 25v.
Mutta siis kaikki riippuu täysin siitä elämäntavasta ja että mitä ongelmia on ollut. Toisaalta ei siinä ole mitään järkeä ottaa sitä 1-2 vuoden välein vain "varmuuden vuoksi".

.....
Jos mitään muutoksia ei ole koskaan ollut ja on sama seksikumppani, niin 3-5 vuoden välein riittää. Mikäli kumppani taas vaihtuu tai on ollut muutoksia, sitten useammin.

Nuorena kävin 1-2 v. välein (yksityine gyne otti mielellään kerta vuoteen papan) ja nyt "vanhana" 5 v. välein eli kun on seulontatutkimukset.

"Verna"
Mä olin tuon harvemman seulan kannalla, kun tuo puoliso on ollut jo vuosia sama eikä hormoniehkäisyä ole käytössä. Nuorempana (alle 30) otatin useammin papan, mutta gyne oli kyllä harvemman seulan kannalla.

Taitaa olla aika ensivuonna mennä kun pitäisi tulla seulakutsu. Hassua sikäli että täytän 39 v ja kutsun olen saanut tasan kerran joskus 30v. Se oli eka kerta papaa ja sen jälkeen on otettu muissa yhteyksissä.

Te jotka käytte muutaman vuoden välein: käyttekö kuitenkin tarkastuksessa vuosittain esim. ehkäisyreseptin takia? Vai saisikohan noita reseptejä uusittua vaikka terveyskeskuksessa ilman lääkärin näkemistä? Nyt olen käynyt vuosittain yksityisellä lääkärillä ja aina haluaisi tehdä tutkimuksen, vaikkei papaa kuulemma tarvitse ottaa niin usein, kun ei mulla mitään vikaa ole ollut. HPV-DNA-testikin otettiin ja sekin oli puhdas. Tuntuu ihan hölmöltä semmonen silmämääräinen tutkiminen, jos ei sen tarkempia testejä oteta.

"justiina"
Joka toinen tai joka kolmas vuosi. Nyt viisi vuotta saman kumppanin kanssa ollut, ikää 25, aina puhdas papa-koetulos.

Tuttavalta otettiin reilu vuosi sitten papakoe ja puhdas oli. Alkoi kuitenkin jonkun ajan kuluttua oireilemaan ja konhdunkaulansyöpähän sieltä löytyi. Nyt kohtu ja munasarjat poistettu, hoidot menossa. Käykää siellä papassa vaikka ei niin mukavaa olekaan! Itse en uskaltaisi venyttää väliä viiteen vuoteen... :|

huhheijjjjaas
[QUOTE="justiina";30690231]Joka toinen tai joka kolmas vuosi. Nyt viisi vuotta saman kumppanin kanssa ollut, ikää 25, aina puhdas papa-koetulos.

Tuttavalta otettiin reilu vuosi sitten papakoe ja puhdas oli. Alkoi kuitenkin jonkun ajan kuluttua oireilemaan ja konhdunkaulansyöpähän sieltä löytyi. Nyt kohtu ja munasarjat poistettu, hoidot menossa. Käykää siellä papassa vaikka ei niin mukavaa olekaan! Itse en uskaltaisi venyttää väliä viiteen vuoteen... :|[/QUOTE]

Harmi. Tuttavasi taitaa olla harvinaisuus. Nykytiedon mukaan kohdunkaulansyöpä kehittyy 10-20 vuotta, eli todella hitaasti. Kohdunkaulansyöpä kehittyy esivaiheiden jälkeen ja esivaihdenkin jälkeen itse sairastumiseen menee 5-7 vuotta. Lukaiseppa faktoja! Aika poikkeus on tuttavasi!

huhhheijjjaaas
[QUOTE="justiina";30690231]Joka toinen tai joka kolmas vuosi. Nyt viisi vuotta saman kumppanin kanssa ollut, ikää 25, aina puhdas papa-koetulos.

Tuttavalta otettiin reilu vuosi sitten papakoe ja puhdas oli. Alkoi kuitenkin jonkun ajan kuluttua oireilemaan ja konhdunkaulansyöpähän sieltä löytyi. Nyt kohtu ja munasarjat poistettu, hoidot menossa. Käykää siellä papassa vaikka ei niin mukavaa olekaan! Itse en uskaltaisi venyttää väliä viiteen vuoteen... :|[/QUOTE]

Miksi sinä et käy kerran vuodessa? Eikö ystäväsi kohtalo ole säikyttänyt sinua?

"hjklö"
Te jotka käytte muutaman vuoden välein: käyttekö kuitenkin tarkastuksessa vuosittain esim. ehkäisyreseptin takia? Vai saisikohan noita reseptejä uusittua vaikka terveyskeskuksessa ilman lääkärin näkemistä? Nyt olen käynyt vuosittain yksityisellä lääkärillä ja aina haluaisi tehdä tutkimuksen, vaikkei papaa kuulemma tarvitse ottaa niin usein, kun ei mulla mitään vikaa ole ollut. HPV-DNA-testikin otettiin ja sekin oli puhdas. Tuntuu ihan hölmöltä semmonen silmämääräinen tutkiminen, jos ei sen tarkempia testejä oteta.
Onko teidän paikkakunnalla ehkäisyneuvolaa? Sieltä saisi hyvää neuvoa asian suhteen.

"Jenis"
Nykyään käyn vain seulonnoissa, eli 5 vuoden välein - ei ole ehkäisyä käytössä (jollei sterilisaatiota lasketa), papa ollut aina puhdas ja mies ollut sama jo 12 vuotta.

.............
En ole koskaan käynyt papassa. Olen nelikymppinen.
Laitetaanko sellasiin e-pillerin syöjiä enimmäkseen? En nimittäin ole koskaan niitä käyttänyt, johtuuko papattomuus siitäkin sitten..?

Olen tainnut sitten repiä jos kutsu on käynyt.

.....
Minä en syö e-pillereitä ja ihan itse aikani olen varannut joskus pari vuotta seksielämän aloittamisen jälkeen.. Nokan eteen niitä kutsuja aletaan lähettelemään täällä vasta joskus kolmekymppisille :D

"äiti x2"
Käyn vuoden välein ihan omasta tahdosta neuvolan kautta. Ei hormonaalista ehkäisyä, sama kumppani kohta kymmenen vuotta ja lapset tehty. Ikää kohta 30v. Aina on ollut puhdas tulos. Kahden vuoden välein on ilmeisesti suositus, mutta ei ole kukaan kieltäytynyt ottamasta vaikka kerta vuoteen käyn. Ei ole toimenpiteenä paha, joten älkää naiset sen takia ainakaan arastelko mennä "ronkittavaksi". :)

Yhteistyössä