Kuinka monen taloutta on taantuma notkauttanut?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Lynx
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

Lynx

Aktiivinen jäsen
31.07.2006
1 090
0
36
Meidän perheessä ainakin selkeästi huomaa tämän taloustaantuman vaikutuksen. Miehellä aina ollut reippaanlaisesti töitä ja itse olen saanut "lokoilla" kotosalla hoitovapaalla sen kolme vuotta ns. kevyesti. Nyt olen tästä kuopuksestamme vielä hoitovapaalla (tosin teen keikkatöitä viikonloppuisin) ja meinaa välillä taloutta kiristää ihan selvästi miehen vähentyneen työtilanteen vuoksi.
Juuri peruin pari lehtitilausta (tullut ihan liikaa niitäkin meidän perheeseen) ja ruokakaupassakin ihan erilailla mietin, mitä mikäkin maksaa.

Tajusin, että aika hövelisti ollaan eletty aina, enkä ole niin ruokakaupassakaan hintoja laskenut, ostanut sen minkä tarvitsee ja maksanut kiltisti kassalla. Ei siis mitenkään leveästi olla oltu eikä raharikkaita koskaan, mutta ei ole tarvinnut koskaan senttejäkään venyttää.
Tietyllä tavalla tervettä kyllä minulle, mutta varsinkin miehelle, vähän miettiä mitä ja mistä ostaa ja ennenkaikkea mitä mikäkin maksaa.

Ihan selkeästi taantuma meille on vaikuttanut.

Alkuperäinen kirjoittaja Lynx:
Meidän perheessä ainakin selkeästi huomaa tämän taloustaantuman vaikutuksen. Miehellä aina ollut reippaanlaisesti töitä ja itse olen saanut "lokoilla" kotosalla hoitovapaalla sen kolme vuotta ns. kevyesti. Nyt olen tästä kuopuksestamme vielä hoitovapaalla (tosin teen keikkatöitä viikonloppuisin) ja meinaa välillä taloutta kiristää ihan selvästi miehen vähentyneen työtilanteen vuoksi.
Juuri peruin pari lehtitilausta (tullut ihan liikaa niitäkin meidän perheeseen) ja ruokakaupassakin ihan erilailla mietin, mitä mikäkin maksaa.

Tajusin, että aika hövelisti ollaan eletty aina, enkä ole niin ruokakaupassakaan hintoja laskenut, ostanut sen minkä tarvitsee ja maksanut kiltisti kassalla. Ei siis mitenkään leveästi olla oltu eikä raharikkaita koskaan, mutta ei ole tarvinnut koskaan senttejäkään venyttää.
Tietyllä tavalla tervettä kyllä minulle, mutta varsinkin miehelle, vähän miettiä mitä ja mistä ostaa ja ennenkaikkea mitä mikäkin maksaa.

MYÖNNÄT SIIPEILLEESI MIEHESI KUSTANNUKSELLA

Ei, päinvastoin...aletaan olla kuivilla viime laman jäljiltä...kovat ollaan oppirahat maksettu...mut alkaa helppo elämä meille, joillakin tämä helvetti edessä...

Alkuperäinen kirjoittaja Vieras:
Ei, päinvastoin...aletaan olla kuivilla viime laman jäljiltä...kovat ollaan oppirahat maksettu...mut alkaa helppo elämä meille, joillakin tämä helvetti edessä...

Monet elävät vieläkin edellisen laman velkahelvetissä

Meilla ainakin heti kattelyssa laitettiin pihalle kaikki niin-ei-tarpeelliset kulut eli rassattiin kodin budjetti uuteen uskoon. Ja ihan siita syysta etta eihan sielta kristallipallosta nae kuinka kauan tata kestaa jotta parempi pistaa pussin nauhat tiukalle heti jotta ei tule sitten myohemmin hata kateen.

Kyllä meillä ainakin, se pahin notkahdus meidän taloudessa ei tosin vielä näy, mies ensimmäistä viikkoa lomautettuna. Kohta tuntuu ja pahasti! Lisäksi pelko, että mullakin kohta loppuu työt ja sitten me ei tästä tulla selviämään.. tai en tiedä miten selvittäisiin kun rahat ei elämiseen riitä.

Alkuperäinen kirjoittaja Mies:
Alkuperäinen kirjoittaja Lynx:

MYÖNNÄT SIIPEILLEESI MIEHESI KUSTANNUKSELLA

Myönnän ihan reilusti. Tosin kotona olemiseni on ollut myös mieheni mielestä parempi, sillä hän pitkää päivää tekevänä pitää sitä hyvänä että minä pyöritän arkea ja olen lapsille läsnä ja hän on aina ollut sitä mieltä, että parempi hänelle kun minä olen mahdollisimman paljon kotona. Nuo keikkatyöt kuitenkin ovat olleet ihan kiva lisä.

Ihan samanlainen ketju oli muutama päivä sitten...

Ei ole meillä vielä vaikuttanut, henkilökohtaiseen tulotilanteeseni pikemminkin päinvastoin. Sitä kun työkseen auttaa ihmisiä toisaalta säästämään ja toisaalta ansaitsemaan rahaa, niin taantuma pikemminkin lisää kysyntää.

Tuloihin ei ole vaikuttanut. Itse olen äitiyslomalla ja äippäraha laskettiin viim. 6kk mukaan joten verrattuna esim viime kevääseen tulot kasvaneet omalla kohdalla ihan mukavasti. Miehellä riittää töitä hyvin.

Mutta ruuan hinta on kyllä tullut reippaasti ylös! Ei vieläkään tartte kauheesti ruokakaupassa hintoja katsella mutta kyllä on alkanut kauppalaskujen loppusumma hirvittää kun ostokset ovat jotakuinkin samat kuin ennen...

Itse olen tosi tarkka rahoista ja säästössä on kohtuullinen puskuri sen varalta että jotain tapahtuisi. Mies sen sijaan on hövelimpi rahankäyttäjä, mutta hän onkin pyytänyt että minä huolehdin yhteisistä raha-asioista, hän vaan laittaa rahaa aina yhteiselle tilille..mä hoidan laskut yms.

Yhteistyössä