Kuinka monen taapero saa vielä yöllä/illalla unimaitoa?

Siinäpä kysymys. Meillä poika 1,1 v. ja saa iltaisin unimaitoa pullosta. Aamuöllä annan tarvittaessa, jos poika ei millään nukahda uudelleen. En enää imetä. Minusta on iltaisin ihana pitää poikaa sylissä ja laulella tuutulauluja. Jotenkin se on ihana antaa toiselle läheisyyttä juuri ennen nukkumaanmenoa, ja tuntuu että poika rauhoittuu paremmin kun ollaan lähekkäin. Ja äitikin nauttii. Päivällä kun tahtoo vain touhuilla ja viihtyy sylissä vain hetken. Miten teillä?
 
Meillä poika on 1 v 4 kk ja lopetin imetyksen kaksi viikkoa sitten nyt ihan kokonaan. Siihen asti poika sai iltaisin tissimaitoa ja nukahti usein tissille minun viereen. Yöllä meillä ei ole maitoa tarjoiltu sen jälkeen, kun se lopetettiin pojan ollessa 10 kk. Ja nyt siis iltamaidon poika juo mukista puuron syönnin yhteydessä, mutta nukutan pojan edelleen viereeni meidän sänkyyn, mutta nyt siis ilman tissimaitoa. Olen samaa mieltä AP:n kanssa, että yhteiset iltarauhoittumiset on ihania ja läheisyys niin mahtavaa touhukkaan päivän jälkeen. Mikä se lasta paremmin rauhoittasi kuin vanhemman lähellä olo? Pitää aina muistutella itseään, ettei pidä poikaa "liian isona", vaikka osaa jo kaikenlaista. Pieniä ja läheisyyden kipeitä ne vielä tässä iässä on.
 
1v ja 2 viikkoa päälle ja nukahtaa illalla tissille ja öisin imetän edelleen. :ashamed: Kuukauden oli jo ilman yösyömisiä, unikoulun kautta päästiin tissistä irti ja nukkui jo muutaman yön ilman heräämisiä, sitten tuli oksennustauti ja nesteytyksen vuoksi oli pakko imettää öisinkin tiheään ettei lapsi kuivu ja että sain ylläpidettyä maidontuloa sitten päivälläkin. Oksutauti parani mutta yöimetykset jäi päälle ja nyt on univelkaa niin paljon tuon taudin jäljiltä, etten ole jaksanut uudelleen alkaa vierottaa. Neiti nukahtaa rinnalle, vien nukkuvana omaan sänkyynsä ja sitten yöllä kun herää tirisemään, nostan viereen ja laitan tissin suuhun. Viime yönä söi kerran. Helpompaa näin kuin huudattaa öisin. Uutta unikoulua suunnittelen kyllä kun saan univelkaa vähän vähemmäksi tuon taudin jäljiltä. Nytkin tietty voisi jo nukkua eikä kukkua täällä... :ashamed:
 
Ihanaa lukea ,että muutkin on samoilla linjoilla kanssani :) . Meillä tyttö 1v5kk ja tisulle ja/tai syliin illalla nukutan hänet. Alkuyön nukkuu pinniksessä ,josta yöllä kun herää nostan viekkuun nukkumaan. Yöllä ei ole enää syönnyt yli puoleen vuoteen. Hurjaa lukea välillä tuolta vauvapuolelta kyselyjä miten saan vauvan 3kk nukahtamaan itsekseen ettei opi syliin nukahtamaan :/ ja milloin yösyötöt voi jättää pois.
 
Yeb
:wave: Heippa! Kurkkailen tänne tuolta vauvapuolelta jossa meno tosiaan edellisen kaltaista :eek: Oli kerrassaan mainiota kävästä täälläkin ja huomata etten sittenkään ole ihan väärillä jäljillä eikä vielä tarvitse piiitkään aikaan (tyttö vajaa 7kk) harkitakkaan mitään unikoulutuksia! Nukahdetaan tissille ja yöllä syödään ainakin 4 kertaa, sillä sipuli :D
 
Meillä reilu 1v. ja nukahtaa iltaisin tissille viereeni. Siitä nostan nukkuvana omaan sänkyyn (kiinni meidän sängyssä) mikäli en nukahda itsekin imetykseen samaan aikaan iltaysiltä :) Kun taapero herää yöllä, nostan viereen loppuyöksi nukkumaan, tissiäkin yöllä saa...unikoulua suunniteltu monta kuukautta yötissityksiin :)...joskus se vielä alkaa!
 
esikoinen sai vellipullonsa varmaan vielä noin kahden ikäiseksi saakka. kakkosen iltapullo lopetettiin noin iässä 1v5 kk, samalla kun pulloittelu ylipäätään. Ei se maito enään kiinnostanut... sinänsä iltapullo on musta ihana rauhoittumisen keino, eli jos ei siitä ole stressiä vanhemmille ja vauva/taapero tykkää, niin mikäs siinä.
Meidän tyttö on nyt 2v2kk, ja vaikkei ole öisin sylnyt sitten 7kk iän (lopetti itekseen), niin ei hän vielä koko yötä ole kertaakaan omassa sängyssä nukkunut. Nukahtaa kyllä sinne hyvin iltasella, mutta viereen tulee jo usein ennen puoltayötä. Pois ei ole kertaakaan käännytetty, mutta saa nähdä miten käy kun vauva syntyy. Siis saa tulla edelleenkin vauvan synnyttyä, mutta voihan olla että häiriintyy vauvan ääntelystä tai muusta, ja sitten alkaakin uni maittamaan paremmin omassa sängyssä. Siis lapsentahtisesti tässä edetään (ja äidintahtisesti - en ole itse siinä kunnossa että jaksaisin unikoulua ja siitä aiheutuvaa omaa väsymystä...)
 
Ihanaa tosiaan lukea, että muillakin vielä juodaan iltamaidot. Meinasin laittaa jo itse samasta aiheesta tänne galluppia. Meillä tyttö 1v 6kk ja edelleen saa iltaisin maitopullon sylissä olohuoneen sohvalla ennen kuin viedään sänkyynsä nukahtamaan. Ihanaa läheisyyttä taaperon kanssa ja rauhoittumista päivän touhujen jälkeen. Meillä tyttö pyytää jo itse, kun haluaa pullonsa juoda ja mennä nukkumaan eli kävelee jääkaapille valmiiksi odottelemaan. Joka ilta samoihin aikoihin tämän tekee.

Tiedän että monet ovat sitä mieltä, että kaikki pullottelut pitäisi lopettaa n. 1-v. tienoolla, mutta jokainen tehköön niin kuin haluaa. Meidän neiti saa ainakin 2-vuotiaaksi asti juoda rauhassa pullonsa, jos niin haluaa. Tämän jälkeen olen sunnitellut pikkuhiljaa lopettaa tuon unimaidon antamisen. Päiväunipullo jätettiin pois viime viikolla ja hyvin on mennyt. =)

Yösyömiset (imetys) tyttö lopetti 8 kk:n iässä unikoululla ja täydet yöt on nukkunut n. 11 kk:n iästä saakka.
 
Meillä on kans 1v6kk ja "maitoa" (erityiskorvike) juodaan pullosta illalla ja päivällä(!) ennen nukkumaan menoa. Nukkuu tosi pitkät yöunet ja joskus saa vielä pulloa yölläkin. Menee siis nukkumaan 19.00-19.30 ja saattaa herätä aamulla 5-6 aikaa juomaan maitoa ja nukkuu siitä sitten yli kahdeksaan ja sitten syödään puurot. En kyllä ota mitään stressiä pulloista ja yösyönneistä, tuskin juo pullosta tai syö tutia enää koulussa. Tuolla vauvapuolella on kyllä välillä ihan käsittämättömiä kyselyjä just siitä, kuinka yösyötöt ja pullot pitäisi jättää pois jo tyyliin 3 kk ikäiseltä :eek: .
 
Arvasin että joku vetää tähän myös tuon hammasasian ja siitä pitikin vielä laittaa, että minä ainakin sain suuhygienistiltä 1-vuotistarkastuksessa "siunauksen", että tuttipullon ja tutin voi hyvin pitää tuonne 2-vuotiaaksi saakka ilman että aiheuttaa esim. purentavikoja. Happohyökkäys on sitten asia erikseen, mutta maitohampaitahan nuo vielä ovat, ei pysyviä "rautahampaita".
 
Ainoa kun meidän taapero saa sylissä juoman on tuo keittiössä juotava iltamaito.
Isä antaa sen, joten tuohon läheisyyteen en ota kantaa.
Mutta meillekin se on semmoinen rauhoittumishetki, valot himmennetään telkkari kiinni jne.
 
Täällä moni ottikin esiin tuon vauva-puolen jutut ja siitä tämä mun kysymys itseasiassa poikikin. Mä oon ollut lapsentahtinen äiti ja en tosiaan ole halunnut että mun lapsesta tulee iso ennenkuin on itse siihen valmis. Ja on todella helpottavaa lukea, että tosiaan muita on tällä samalla linjalla. Mua suorastaan ahdisti lukea tuolla vauva-puolella, että nokkikset käyttöön 10 kk ja maidot pois ettei tule reikiä! Huh huijaa! Mikä helpotus! Ja poika nostetaan meilläkin väliin nukkumaan viimeistään aamuyöllä. Ootte ihania ihmiset!
 
meillä alko poika hylkii 10 11 kuisena pulloa... muutenkin ollaan pyritty antaa maito ennen nukutusta niin siitä ei tuu nukutusrutiinia... laulellaan ja paijataan ja sit nukahtaa itse miltei heti... on onneks aina ollut hyvä nukkuu... ennen vuoden ikää luovuttiin kokonaan tuttipulloon ja siirryttiin lasiin / muovimukiin josta välillä juo itse... en halunnut antaa nokkista ku sit tulee uus totutus lasiin ja juo tosi hyvin siitä.. ihan tavis maitoa juodaan :heart:
 
Mä en ainakaan kerta kaikkiaan jaksa olla huolissani hampaista. Mulla on mietittävää ihan tarpeeksi muutenkin. Meillä ei nyt mene kaikki jutut muutenkaan, niin kuin oppaissa sanotaan :whistle: . Meillä lapsella on refluksi ja se on se suurin riski hampaille. Lisäksi annan maitoa pullosta, koska saan sitä siitä parhaiten (=eniten) menemään. Neocatea pitäisi saada tietty vuorokausi annos menemään, kun ruokavalio ei ole lähelläkään normaalin puolitoista vuotiaan syömisiä ja kasvu pitää turvata. Meillä ei muuten käytetä edes hammastahnaa vielä, niihin mokomiin kun on menty tunkemaan vaikka mitä aineita! Pitäisi testata se apteekin Salutem, joka yleensä aika hyvin sopii allergisille. Ennen sitä ajattelin kyllä keskittyä syötävien ruokien testaamiseen.

Ja vaikka edellä mainittuja juttuja ei olisikaan, en varmaan olisi kyllä saanut mitään vieroituksia muutenkaan tehtyä :LOL:
 
oli ihan pakko tän ketjun takia mustua ja kirjoittaa, ihanaa, kun on muitakin samoilla linjoilla :hug: jotenkin on ollut niin trendinä, et alle vuoden pitäis lapsen olla, kun viimeistään olis aika lopettaa imetys. Onneksi on muitakin ns. taaperoimettäjiä!
Meillä siis poika on nyt 1½v ja ihan itse jätti viime viikolla nukahtamis tisun pois yhtenä iltana ja siitä se sitten jäi pois, pyysi kyllä muutamana iltana, mutta nukahti lauleluun ja meidän jutusteluun. Saa maidon ennen hampaidenpesua ja sitten sänkyyn ja seuraavan kerran saa rintaa klo 5-7, riippuu miten itse herää pyytään. Päivisin saa vain rintamaitoa miten itse haluaa, yleensä aterioiden jälkeen ja joskus ennen. Tavallista maitoa ei juo ollenkaan. Pulloa ei ole koskaan huolinut, ei myöskään tuttia, eikä kyllä ole mitenkään meitä haitannut.

Nii ja mitä hampaiden hyvinvointiin tulee niin happohyökkäys menee ohi ihan itsekseenkin ja hampaille on hyväksi se, että aterioiden välillä olis vähintään 2h, sen alle, jos jää olis hyvä käyttää xylitol pastilleja tms. joiden avulla saa happohyökkäyksen katkaistua.

Meillä on juotua vesi n. ½v. asti ihan lasista ja nyt öisin on nokkamuki varalla, jos kova jano yllättää. Matkoilla on aina myös tuo nokkis käytössä, eikä meillä ole koskaan ollut mitään ongelmia et olis siihen jotenkin kiintynyt niin ettei joisi tavallisesta lasista. Päinvastoin tavallinen oikea lasi on se mistä vaatii saada juoda kotona ja on osannut siitä ihan itse juoda jo vajaan vuoden ikäisestä.
Nii ja meilläkin poika tulee väliin joka yö vaihtelevina aikoina, joskus jo puolin öin ja joskus vatsa oikeesti aamulla.

Vaikka olenkin aina ollut varma tekemistäni valinnoista, niin on tämä kuitenkin mukavaa huomata, et on muitakin samoilla linjoilla olevia, etten ole outo yksin. Vaikka en olekkaan mikään imetyshörhö ja olen aina ollut suvaitsevainen muiden valinnoista, niin kuitenkin tämä ketju lämmittää tämän mamman sielun sopukoita, kiitos kaikille!




 
Ihana lukea tätä!!


Meillä poika kohta 1v5kk ja saa illalla pullon. Kysyin myös hammaslääkäriltä asiaa ja vastasi että pahempi on nykyään mehut,karkit ja muut makeat mitä lapset saa jo pienenä. Hammaslääkäri sanoi että 2v on se takaraja...

Ihanaa kun tisua syödään,meillä lopetti jo ihan vauvana... :heart:
 
Meille hammashoitaja sanoi ,kun kävimme ensi käynnillä tytön ollessa 7 kk, että ennen yhtä ikävuotta kannattaa iltatisusta/maidosta luopua. No emme tässä suhteessa hänen neuvoa noudattaneet. Hampaat pestään kyllä illalla ja aamullakin ,jos muistetaan :) . Toivon ,että taaperomme on perinyt äidin kestävän hammasluun :) . Meillä kohta kuitenkin edessä iltatisusta vierotus ,kun odotan vauvaa. Vielä voin hetken vetkuttaa ja toivoa ,jos itse jättäisi pois.
 
:wave: Meillä poika 1v1vko ja edelleen imetän ja poika syö yöllä tissiä :ashamed:
Nukahtaakin yleensä tissille. Nyt tosin on alkanut nukahtamaan ilman rintaa viereen ja mielestäni ei enää herää kuin kerran yöllä syömään. Poika siis nukkuu meidän vieressä. :ashamed: Alkuyön saattaa nukkua omassa, mutta aina jossain vaiheessa yötä herää sit meidän viereen...
 
Alkuperäinen kirjoittaja meppi:
Ihan uteliaisuudesta kysyn, että ettekö ole huolissanne taaperon hampaista?

Miksi pitäisi olla?

Imetyksessähän oikeaoppinen imuote on sellainen ettei rinnanpää edes kosketa lapsen hampaita vaan maito menee suoraan nieluun. Se, että reikiintyykö hampaat, riippuu täysin siitä onko lapsi saanut karies-bakteerin vai ei.

Meillä on tyttö 1 v. 4 kk. Imetän ennen nukkumaanmenoa, yöllä imetän jos saa niin kamalan huutokohtauksen ettei mikään muu auta. Ja tietysti imetän yöllä jos on kipeänä tms. Aamulla imetän ennen kuin noustaan ylös, joskus torkahtaakin vielä hetkeksi. Tavoitteena on imettää vähintään tuonne 2-vuotiaaksi kuten suositus on, siihen asti saa ihan rauhassa nukahtaa rinnalle vaikka joka ilta.
 
Poika täyttää vuoden parin päivän päästä ja on vielä yöllä pari kertaa tissillä. J aolkoon. Helpompi meille niin- on koitettu pari kertaa mukamas vieroittaa, mutta se vie yöunet kyllä isoltasiskoltakin.
Syököön.
 
Alkuperäinen kirjoittaja meppi:
Ihan uteliaisuudesta kysyn, että ettekö ole huolissanne taaperon hampaista?
Satunnaisen taustailijankin pakko vastata tähän =) Ei, en ole huolissani. 6- ja 4-vuotiailla on täysin ehjät hampaat, vaikka heitäkin olen aikoinaan yöimettänyt 10 -11kk:tta, iltatissin ovat saaneet esikoinen 1v3kk ikään ja kakkonen 1v4kk ikään asti, eli siihen kun imetys on kokonaan loppunut. (Rintamaito on meillä ollut ainoana maitona n. vuoden ikään asti kaikilla kolmella.)

Nyt juuri kuopus 1v4kk on kolmena iltana käynyt nukkumaan ilman iltatisutteluja, joten on sitten tämä viimeinenkin imetys loppu. Niisk ;)

 

Yhteistyössä