Kuinka monen mies tekee iltaisin omatoimisesti lastenhoitoon liittyviä asioita?

  • Viestiketjun aloittaja "kyllästynyt"
  • Ensimmäinen viesti
"kyllästynyt"
Kysymys olikin otsikossa. Jos siis äiti on päivät kotona lasten kanssa. Meillä mä hoidin esikoisen kanssa vaipanvaihdot yms. usein myös iltaisin, mutta nyt kun on kaksi lasta, niin työnsarkaa riittäisi ihan molemmille. Mies hoitaa oma-alotteisesti oikeastaan vaan esikoisen iltapuuhat (iltasadun yms.), kun siihen sille on muodostunut rutiini. Muutoin saan olla iltaisin jatkuvasti pyytämässä, että "annatko ruokaa, iltapalaa yms. tai vaihdatko vaipan". Tekee yleensä pyydettäessä, mutta siinä kestää ja välillä sanoo vastaan. Itse siis teen aina silloin samanaikaisesti jotain kotityötä. Olis kiva kuulla, että osaako muiden miehet olla työpäivän jälkeen ihan omatoimia lastenhoidon suhteen :)..
 
Juuu
Toimii täysin oma-aloitteisesti. Näin on ollut aina, olen ollut töissä tai kotona. Hoitaa useammin iltapesut ja usein käy muksujen kanssa illalla yksin ulkona. Nukutusasiat ja iltasadut hoidetaan yleensä vuoroilloin. Näin kumpikin saa sitä omaa rauhaa iltaisin.
 
vierass
Meillä osaa, mutta oppi vasta mun lähdettyä töihin (3-vuorotyö ja vuorot iltapainoitteisia) :) nykyään kyllä yhteiset illat hoidetaan yhdessä tai sitten sovitusti toinen ottaa"vetovastuun" illasta, jos esim mulla ystävä kylässä tai isännällä joku peli tulee telkusta...
 
Mulla on vaan tommonen miesystävä, joka ei edes asu meillä. Mutta meillä ollessaan (n. 3-4 iltaa viikossa) osallistuu kyllä lasten ja eläinten iltatouhuihin ihan oma-aloitteisesti ja vapaaehtoisesti.
Olen aikalailla kiitollinen, kyllähän se aika paljon helpottaa, vaikka olenkin tottunut laumani kanssa selviämään ihan itsekseni.

Töissäkin tosin käyn, että ei tää ehkä koskenu mua koko aloitus :D
 
"Veera"
Toimii pääosin oma-aloitteisesti. Eipä meille muuten kolmatta lasta ois hankittukkaan. Meillä on nyt selvä työnjako että minä hoidan kotitöitä illalla ja mies hoitaa lapsia+hoitaa isompien lasten iltapalan, -pesut jne. Oon siis äitiyslomalla ja päivät lasten kanssa kotona, tällä hetkellä imetys ja lasten menot yms vie päivällä niin paljon että kotityöt jää illaksi, mutta minusta ne kuuluu pääosin mulle kun kerta kotona oon. Mies taas saa aikaa lasten kanssa.

Kyllähän sille joutuu jostain asioista sanomaan. Mut niin mullekki joutuu :)
 
vierasss
meillä mies töistä tulessaan istahtaa sohvalle tai menee tietokoneelle ja ei sieltä juurikaan persettään nosta. jotain jos pyydän niin saattaa tehdä mutta monta kertaa saan tehdä kyllä sitten ite tai se homma jää tekemättä.
 
Jos joskus sattuu pääsemään töistä ennen ku lapset nukkuu ni hoitaa kyllä iltatoimet ihan oma-alotteisesti. Aika usein huomaan kuitenki päsmäröiväni tuossa joten ollaan suosiolla sovittu ett mie rentoudun saunassa tai lähen ajelemaan kunnes lapset nukkuu..
 
"Mona"
Ei osaa olla oma-aloitteinen, ainoastaan isomman iltasadun lukee niinä iltoina kun on kotona. Auttaa kyllä mutta aina saa pyytää ja joskus odottamaan niin kauan et Lapset on jo sängyssä kun mies tulee auttamaan.
 
Pokkura
Aina pitää olla pyytämässä ja neuvomassa... Raivostuttavaa kun ei viitsi muuten tehdä mitään lapsenhoitotoimia, ruokkimisesta puhumattakaan. Hyvällä oon yrittänyt, olen yrittänyt olla puuttumatta tapoihin jne. mutta jos en ole alullepanijana, MITÄÄN ei tapahdu. Laiska paska, enää ei jaksa kiinnostaa paimentaa...

Ja tämä ei todellakaan ollut nähtävissä tai ennustettavissa ennen lapsen hankintaa. Olen aivan neuvoton.
 
Cede
Meillä mies hoitaa paljon lapsia omatoimisesti, mutta toki välillä pyydänkin. Esim.tänään keitti omatoimisesti iltapuuron, ja sen jälkeen minä pyysin voisiko vielä käydä tekemässä iltapesut sillävälin kun puuro jäähtyy. Lupasin, että tämän jälkeen minä hoidan syömiset ja keittiön siivouksen ja mies saa tehdä omia iltatoimiaan. Eli en mitenkään joudu patistamaan tai komentamaan miestä, ehkä tilannetta voisi enemminkin kutsua "neuvotteluksi".


Kuulostaa kyllä surulliselta se, ettei mies osallistu omien lasten hoitoon muulloin kuin pyydettäessä (eikä aina silloinkaan).
 
kyllästynyt aaapee
Uskon, että tilanne paranisi, jos mies hoitaisi enemmän lapsia yksin eli jos mä olisin iltaisin jossain. Mutta todella harvoin olen, noin kerran kahdessa kuukaudessa, vaikka mies kyllä sanookin, että mene johonkin.. Pitäs vaan ottaa itseään niskasta kiinni. Toisaalta mies itsekin tulee yleensä ajoissa töistä kotiin ja pitää sitä selvästi jonkinlaisena palkintona mulle, koska tuttavapiirimme miehet ovat iltaisin usein pois. Tokihan se on mukavaa että tulee, mutta vielä mukavampaa olis, jos se oppis osallistumaan illan rutiineihin ilman jatkuvaa patistamista..
 
Vie ras
Meillä mies hoitaa kyllä. Aamullakin oli molemmat lapset ruokittu ja puettu. Pyykit pestynä... mutta nyt tuli kyllä meidän miehelle pyykinpesu kielto. Eli auttaa kyllä mutta välillä tuntuu, että siitä on enemmän haittaa kuin hyötyä.
 
"viieras"
Mies ei ole ikinä leikannut lapsen kynsiä saati vitamiineja antanut tai huolehtinut tarhaan lelua lelupäiväksi. Vaatteet laitan valmiiksi odottamaan jo illalla. Lapsi on nyt miehen loman aikaan syönyt mitä kummallisimpia ruokia eikä kovin terveellistä, mutta eipä se siihen kuole. Suuret linjat mies kyllä hoitaa ihan kiitettävästi, vie ulos, antaa ruoan ja laittaa ajoissa nukkumaan. Illalla käyvät suihkussa ja pesevät hampaat yms. Tollaset pienet asiat, kuten kynsienleikkuu ei vaan tule edes mieleen.

Molemmilla on omat hommansa , mulla kyllä huomattavasti enemmän kuin miehellä, mutta samapa tuo kun ei niihin kotihommiin kauaa tuhraudu. Mies tekee isomman siivouksen kerran viikossa, minä joka päiväiset pyykinpesut ym. Nyt kun on lomalla, niin on tehnyt ruoan, mutta edes kaikkiruokainen lapsi on kieltäytynyt isin ruoista ja minäkin olen niitä aika pitkin hampain syönyt (ilmeisesti lapsen vahtiminen ja kokkaaminen samaan aikaan ei onnistu, koska todistettavasti on tehnyt ihan ok ruokaa aikaa ennen lasta).
 

Yhteistyössä