Kuinka monen mies ollut pitkään vanhempainvapaalla?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vieras
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

vieras

Vieras
Siis jos katsotaan, että äitiys ja vanhempainvapaa kestää 10kk niin, kuinka monen mies ollut siitä ajasta pidempään kotona hoitamassa lasta?

Kyselen vain, onko muita miehiä jotka oikeasti haluavat jäädä kotiin lapsensa kanssa. Ja onko äitejä, jotka "päästävät" miehen hoitamaan lastansa...

Meillä oli mies 5kk. Mä 5kk, mutta siitä se 1kk ei lapsi ollut vielä syntynytkään.

Alkuperäinen kirjoittaja Annaliina73:
Meillä mies jää lokakuun alusta helmikuuhun ja minä olen ollut sitten toukokuusta-lokakuuhun. Auts. Minä tulen siis sittenkin olemaan pidempään. Mutta melko fifty-sixty kuitenkin.

:) kiva, että löytyy miehiä, jotka haluavat itse jäädä kotiin pikkuisen kanssa :)

Mä menin töihin kun poikamme oli 4 kk. Mies oli siis yli 5 kk kotosalla. Mulla tosin oli työviikko 4 päivänen ja työpäivän pituus 5-6 tuntia. Saatiin suurempi ajallinen hyöty kun mies oli kotona ja taloudellisesti laskettiin, että veroprosentin muuttumisen takia vuositulomme on noin 200 euroa korkeampi kuin muuten olisi. Ihmetyttää siis jos jotkut sanovat, ettei mies voi jäädä kotiin koska tulot pienenisivät.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Meillä mies jää lokakuun alusta helmikuuhun ja minä olen ollut sitten toukokuusta-lokakuuhun. Auts. Minä tulen siis sittenkin olemaan pidempään. Mutta melko fifty-sixty kuitenkin.

:) kiva, että löytyy miehiä, jotka haluavat itse jäädä kotiin pikkuisen kanssa :)

Niin ja kai tähän pitää lisätä vielä se, että mies jää kotiin jo elokuun lopussa kun pitää isyyslomat sunmuut lomat alta pois :)

Alkuperäinen kirjoittaja Pinki:
mun parhaan ystävän mies jäi kotiin hoitamaan lasta ja ystäväni meni töihin äitiysloman jälkeen =)

*moi vaan. luet kumminkin* :D :wave:

Olin äitiyslomalla 4kk, ja mies jäi vanhempainvapaalle, nyt jäämässä kodinhoidontuelle vuodeksi eli yhteensä 12kk+5kk. Hyvin ovat pärjänneet ja viihtyneet.

Suosittelen kaikille miehille ja naisille, mies kun alkaa saada "miesten mollaamia" kotiäiti sydroomia, niin nainen ymmärtää niitä paljon paremmin, kun työssäkäyvä mies ;) :laugh:

Mies on ollut hoitovapaalla yhteensä 1,5 vuotta. Oltiin kotona vuoronperään, ensin minä olin kotona noin vuoden, sen jälkeen mies puoli vuotta kunnes toinen syntyi. Toisen syntymän jälkeen olin taas vuoden kotona, minkä jälkeen mies oli vuoden kotona ja sen jälkeen taas minä.

Oli erinomaisen hyvä asia tälle perheelle. Miehelle tuli ihan erilainen ote lapsiin ja koko perhe-elämään hoitovapaiden myötä.

Muoks. Sori, kysyttiin vanhempainvapaasta, mies piti meillä vain hoitovapaita.

Meidän perhessä lapsenteko on tällä hetkellä keskustelun alla, ja molemmat olisimme kiinnostuneita että äitinä palaisin töihin jo sen 105 päivän jälkeen (äitiysloma). Ongelmana onkin nyt se että koska miehellä on vapaa autoetu, miten tämän asian kanssa menee? Jos auton menettää vanhempain vapaan ajalle niin isin kiinnostus lopahtaa kummasti. Toinen kysymys on se että jos isi pitää vanhempainvapaan kokonaisena niin saako isi pidennettynä sen?

Mun mies piti viimeiset 1,5kk vanhempainvapaasta+lisä isyysloman (isäkuukausi)+1kk hoitovapaata+kesäloma, eli oli kotosalla lapsen kanssa 4 viimeistä kuukautta, ennen kuin lapsi meni hoitoon. Olisi ollut halukas jäämän kotiin pidemmäksikin aikaa, mutta pidemmän päälle ei olis kotihoidontuella (+mun palkalla tietenkin) pärjätty.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:

kyse ei ole aina siitä miehen halukkuudesta vaan siitä, että on järkevämpää, että mies on töissä, jos tienaa kaksi kertaa enemmän kuin että mä menisin töihin ja mies olisi kotona.

Alkuperäinen kirjoittaja Katja:
Ongelmana onkin nyt se että koska miehellä on vapaa autoetu, miten tämän asian kanssa menee?

Itseäkin kiinnostaisi sama asia. Voisi kuvitella, että autosta joutuu tällöin maksamaan autoedun verran työnantajalle (onkohan mahdollista)? Tai jostain luin, että joku oli tehnyt sunnuntait töitä, joilla oli kuitannut autoedun verran töitä. Ja vissiin KELA-etuuksien suhteen juuri nuo sunnuntait oli ok töille...

Yhteistyössä