Kuinka monen lapsi on saanut kristillisen kasteen vaan siksi kun niin on tapana tehdä ja

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja shihtzu
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
S

shihtzu

Vieras
Kuinka moni kuuluu kirkkoon vaan tavan vuoksi, vaikka ei ole yhtään uskovainen?

Tuli vaan tuosta toisesta aloituksesta mieleen. Minä voin myöntää että meillä on lapsi kastettu vaan sen vuoksi, kun niin on tapana ja koska me molemmat kuulutaan kirkkoon. Kumpikaan meistä ei kuitenkaan ole uskovainen, mies jopa päinvastoin.

No joo, meillä on eka kastettu vähän niin kuin muiden odotuksesta ja tavan vuoksi, muut sitten siksi, kun muutkin omat lapset on - ite aion erota kirkosta, kunhan tää masuvauva on saatu kastettua, mies on jo eronnut.

Meillä kans, tavan vuoksi.
Tosin itse erosin kirkosta viime viikolla. Vuosia ollut mielessä vaan nyt sain tehtyä kun oli netin kautta niin helppo.

Jatkosta en tiedä, kaikki koulutielle siunaamiset ja muut vastustaa jo ajatuksenakin. Appivanhemmat ovat aika uskonnollisia.

Minä en kehtaisi tehdä noin. Tuntuisi jotenkin likaiselta ja väärältä valehdella uskovansa johonkin mihin ei usko. Itse siis erosin kirkosta heti kun ikä riitti joten ei ole tuota ongelmaa, mutta tosiaan on vaikea ymmärtää miksi joku haluaa esittää uskovansa johonkin mihin ei usko, ja kasvattaa lapsensa tietyn systeemin mukaan jos ei voi allekirjoittaa sitä.

Minä liityin kirkkoon että lapsi saadaan kastettua. Isovanhemmat ja isoisovanhemmat kun painoisti. Ja helpoimmalla päästiin kun kastettiin. Ja erosin kirkosti kasteen jälkeen.

Meidän lapset on kastettu taivaanisän lapsiksi ja toivon taivaanisän pitävän heistä hyvää huolta ja olevan heidän tukena elämässä. Meillä ei olla tuputettu uskontoa lapsille ja molemmat saa kantansa itse valita isompana:)

Alkuperäinen kirjoittaja niinpä kai:
No joo, meillä on eka kastettu vähän niin kuin muiden odotuksesta ja tavan vuoksi, muut sitten siksi, kun muutkin omat lapset on - ite aion erota kirkosta, kunhan tää masuvauva on saatu kastettua, mies on jo eronnut.

Niin mutta.. MIKSi sitten kastaa sitä lasta? :o

Lapset on kastetttu, itse en kuulu kirkkoon mutta lasken itseni uskovaiseksi. Ev. lut kirkko vaan ei edusta sitä mitä haluaisin sen edustavan. Tätä kyllä pohdittiin etukäteen pitkään ja hartaasti, ja koen että tää valinta ei ollut huono.

Toisen puolen isovanhemmat ovat uskovaisia ja heillekin olis ollut ok jos ei oltais kastettu, kun kerrottiin perustelut asiasta. Eniten olis varmaan järkyttynyt mun ei-uskovainen äitini, koska hänen mielestään kuuluu noudattaa perinteisiä tapoja (en kyllä kysynyt mielipidettä).

Esikoinen piti kastaa koska minun vanhemmat niin halusi, ja koska kuuluin silloin vielä kirkkoon vaikken koskaan ole uskonutkaan. Kuopus taas sitten siksi koska esikoinenkin oli kastettu. Itse olen sittemmin eronnut kirkosta.

Veikkaisin että 95% suomalaisista on kasteen saanut vaan tavan vuoksi. Mutkin on pienenä kastettu. Tossa 16-vuotiaana kylläkin erosin kirkosta ja liityin helluntaiseurakuntaan. Ja sain siis "uuden" kasteen. En todellakaan maksais mitään kirkollisveroa tai mitään muutakaan vaan sen takia kun en oo saanut aikaseks erota...

Meidän koko perhe erosi myös kirkosta viime viikolla, juuri edellä keskustelluista syistä. Eka lapsi kastettiin, toiselle tulee sitten nimijuhlat. Meillä myös appivanhemmat uskonnollisia, joten odotamme aika jyrkkää reaktiota kun kerromme päätäksestämme.

Alkuperäinen kirjoittaja e:
Veikkaisin että 95% suomalaisista on kasteen saanut vaan tavan vuoksi. Mutkin on pienenä kastettu. Tossa 16-vuotiaana kylläkin erosin kirkosta ja liityin helluntaiseurakuntaan. Ja sain siis "uuden" kasteen. En todellakaan maksais mitään kirkollisveroa tai mitään muutakaan vaan sen takia kun en oo saanut aikaseks erota...

heh, pakko viilata pilkkua mut 95% suomalaisista ei oo saanut kastetta.... ;)

Alkuperäinen kirjoittaja häh:
Tota mä en kyllä ehkä ymmärrä. Miksi ihmeessä kastaa lapsiaan, jos ei usko?? Miksi kuulua kirkkoonkaan?

En mäkään ymmärrä. Toinen on tää että kirkkohäät pitää saada vaikka niin että toinen tai molemmat jopa käy rippikoulun ja liittyy kirkkoon niitä varten ja sitten eroaa. Mä en vaan käsitä. En mä haluaisi naimisiin mennä vaikkapa islamilaisin tai vaikka juutalaisin seremonioin kun en kerran sellaiseen usko.

Alkuperäinen kirjoittaja BKM:
Alkuperäinen kirjoittaja häh:
Tota mä en kyllä ehkä ymmärrä. Miksi ihmeessä kastaa lapsiaan, jos ei usko?? Miksi kuulua kirkkoonkaan?

En mäkään ymmärrä. Toinen on tää että kirkkohäät pitää saada vaikka niin että toinen tai molemmat jopa käy rippikoulun ja liittyy kirkkoon niitä varten ja sitten eroaa. Mä en vaan käsitä. En mä haluaisi naimisiin mennä vaikkapa islamilaisin tai vaikka juutalaisin seremonioin kun en kerran sellaiseen usko.

Niin no emmä kyllä ymmärrä sitäkään...

Yhteistyössä