Kuinka monen lapsi on jäänyt varastamisesta kiinni? (ja oletko itse varastanut lapsena?)

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja harmaa
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
H

harmaa

Vieras
Lapseni jäi kiinni varastamisesta. palautettiin tavara kauppaan ja lapsi pyysi anteeksi. kyllä mulla hävetti ja suututti. Kun nimen omaan olen yrittänyt aina lapsille sanoa, että rehellisyys on paras keino. ja tuli semmoinen mitä olen tehnyt väärin-äiti fiilis.

sitten aloin miettimään tarkemmin ja muistin itsekkin varastaneeni lapsena, mutten ainakaan muista, että vanhempani olisivat siitä saaneet tietää.
Mulla on luontaisesti huono omatunto ja kärsin yhä edelleen jopa niistä lapsena varastetuista jutuista.

Kaverini sanoi, että jokainen lapsi varastaa kasvatuksesta ja taustasta huolimatta. Tulipa sitten mieleeni kysyä kuinka moni on saanut lapsensa kiinni varastamisesta? ja kuinka moni muistaa lapsena/nuorena varastaneensa?

Toivoisin, että mahdollisimman moni vastaisi tähän.

mulla on 15vuotias ja 8vuotias lapsi...kumpikaan ei ole vielä tuonut kotiin mitään josta voisi epäillä varastamista. Vanhemmalta lapseltani on kyllä varastettu mutta ne palautettiin kyllä takaisin.
Itse en ole varastanut koskaan...

Ei ole vielä jääny toi muksu kiinni varastamisesta, itsekään en sitä isommin harrastanu, mitä nyt joskus jonkun pienen summan rahaa äidin rahapussista, kun siellä oli aina käteistä :ashamed: Olen kyllä aikuisiällä tunnustanu äidille tekoseni.

Kyllä, olen ylä-asteella varastanut meikkejä, karkkia ja rintsikoita. Hävettää, en jäänyt koskaan kiinni. Multa olis pää revitty kotona irti jos kiinni olisin jäänyt.

Alkuperäinen kirjoittaja harmaa:
Lapseni jäi kiinni varastamisesta. palautettiin tavara kauppaan ja lapsi pyysi anteeksi. kyllä mulla hävetti ja suututti. Kun nimen omaan olen yrittänyt aina lapsille sanoa, että rehellisyys on paras keino. ja tuli semmoinen mitä olen tehnyt väärin-äiti fiilis.

sitten aloin miettimään tarkemmin ja muistin itsekkin varastaneeni lapsena, mutten ainakaan muista, että vanhempani olisivat siitä saaneet tietää.
Mulla on luontaisesti huono omatunto ja kärsin yhä edelleen jopa niistä lapsena varastetuista jutuista.

Kaverini sanoi, että jokainen lapsi varastaa kasvatuksesta ja taustasta huolimatta. Tulipa sitten mieleeni kysyä kuinka moni on saanut lapsensa kiinni varastamisesta? ja kuinka moni muistaa lapsena/nuorena varastaneensa?

Toivoisin, että mahdollisimman moni vastaisi tähän.

Tuosta olen myös kuullut ja osittain samaa mieltä että katsomatta taustaan, voi tulla lapselle sellanen halu koettaa mitä jos näpistää...sellanen jännityksen hakeminen. Itsellä oli ehjä koti ja tais mennä just kokeilunhalun piikkiin.

En ole koskaan varastanut mitään. Tai no kerran pikkusiskon säästöpossusta 5 markkaa,mutta palautin ne. Muistan yläasteajoilta että monet kaverit varastelivat kaupasta meikkejä ja alusvaatteita.

lapsi ei nyt tarkoituksella eilen varastanut koska on vasta 1v, mutta hävetti kyllä silti.

oli napannut hevosen raipan, jostain en mä edes huommannut sen kädessä sitä ennen kuin rupesin autoon nostaa, eikun takaisin kauppaan palauttaa sitä ja pahoittelin tapahtunutta.

Itse nuorena varastin jotain pientä, mutta en kiinni kyllä jäänyt. Isommilla lapsilla en ole huomannut ainakaan että mitään olisivat varastaneet.

Varastin 14v kavereiden kanssa mm. meikkejä, olutta, karkkia, lehtiä, vaatteita, koruja. Kerran jäätiin kiinni ja poliisi vei sosiaalitoimistoon, mut eläydyttiin niin katuviksi et ne ei soittanut edes vanhemmille. Sen jälkeen loppu varastelu.
2-vuotiaani varasti kerran pallon kirpputorilta, mut eipä sen ikäinen oikein vielä varastelusta ymmärrä.

Joo onhan sitä itse nuorena kokeiltu ja loppu oikeasti ku seinään ku jäin kiinni. Sitä oli koukussa siihen varasteluun ennenku kassojen jälkeen pärähti hälytys soimaan. Kassaneiti päästi kyllä minut heti lähtemään eikä kutsunu ees vartijoita, mutta kyllä hävetti ja sen jälkeen en ole ees miettiny minkään tavaran ottamista ilman maksamista.
Tässä kauhulla oottelen että miten oma lapseni alkaa käyttäytymään kun pääsee teini-ikään, mutta mielestäni paras opetus on se että jää kiinni. Ei sitä oikein muukaan saa loppumaan.

Mieheni oli nuorempana melkein ammattilainen näpistelyssä :/ yläasteella oli tietysti helppo tienata rahaa kun varasti kavereiden pyynnöstä jotain ja otti siitä pienen korvauksen. Kerran laskettiin että mies on varastanut yli 2000 euron edestä cd-levyjä,kännykänkuoria,konsolipelejä ym.. ja ironisinta on,että jäi kiinni cokispullon varastamisesta. Sen jälkeen kyllä loppui,kun oli anoppi antanut pitkin korvia. Nykyään on ihan kunnon kansalainen :D

kyllähän se kokeilu usein liittyy siihen teini-ikään halutaan tehdä kaikkea kiellettyä. itsekkin varastelin ylä-asteikäisenä karkkia, meikkejä yms en jäänyt koskaan kiinni, nykyään kyllä hävettää se mutta murkkuna se oli vaan jännää

Varastelinteininä meikkejä siideriä cdtä yms.. . Mutta eipä mua ole koskaan hävettänyt tai tuntenut huonoa omatuntoa. Tietenkään enää en varastele. Se loppui siihen kun jäin kiinni ja aloin tienaamaan omaa rahaa töissä

Ala-asteikäisenä serkkuni kanssa tuli kyllä ikävä kyllä varastettua sekä rahaa (iso)vanhemmilta, että kaupoista jotain leluja - useampaan otteeseen. Minä sitten jäin kerran kiinni, kun yksinäni yritin varastaa - muistaakseni jotain barbikamaa ja siihen loppui kuin seinään. Oli kyllä ihan hirveä häpeä! Ja mitään syytä moiseen varasteluun ei kyllä olisi ollut, mutta en tiedä miksi teimme niin...

Omat lapset vielä niin pieniä, että ei ole tuota ollut.

Itse "varastin" kun olin 4-5v., karkkia kaupasta.. äiti sanoi että saat 3 karkkia(ne oli sellaisia paperipäällysteisiä toffeita..) ja mä muistan et ajattelin tyyliin, tyhmä äiti, haluan enemmän.. no laitoin ne kolme koriin, ja muutaman taskuun.. kotona äiti ihmetteli ku isuin portailla syömässä niitä karkkeja, et kuinkas niitä papereita on enemmän ku 3....

Äidin "kiusaksi" siis otin ne karkit, en ymmärtänyt että varastan.. No äitihän vei minut sitten kauppaan takasin(silloin oli vain pikkukauppoja...) JA muistan kun pyysin anteeksi, ja kuinka kauppias piti "puheen" minulle lihatiskin takaa... en sen koommin varastanut..

Omat lapset varastivat viime vuonna ku olivat 10 ja 11v. (jostain luinkin että 10v. lapsi on varastavaisimmillaan..) TOinen pieniä palloja, ja toinen meikkejä. molemmat jäi kiinni! onneksi, niin tietääkseni ainakin varastelu loppui siihen..Pelästyivät kunnolla, kumpikin tuli poliisin kyydissä kotiin...
luokassa oli muotia tuo varastaminen, toiset kun saivat "hyviäkin" saaliita, eivätkä jääneet kiinni...

Kaupasta en ole ikinä varastanu mittään. Vahingossa on joskus jääny jotaki maksamatta, karkkirasia tms. Joskus lapsena kyllä saatoin äitiltä takin taskusta viä kolikoita ko oli pakko saaha karkkia.

Meijän taloudessa on tällä hetkellä varasteleva teini. Tietääkseni sekään ei ole kaupoista mitään vieny, ainakkaan ei ole kiini jääny, mutta ei voida pittää irtorahaa, ne katoaa, tupakat vie myös. Hankala tapaus, kyseessä minun nuorin pikkusisko. :kieh:

Yhteistyössä