Kuinka monen lapsella on kutsumanimenä muu kuin ensimmäinen nimi?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja chrissy
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Meillä pojalla on toka nimi kutsuma nimenä :)
Halusin ekan nimen mukaan nimeen mut en kutsumanimeks niin sitten tuli laitettua tuolla tavalla :)
Hassua kun neuvolassa ja lääkärissä kutsuuvat ekalla nimellä ja ei aina meinaa ihan heti sytyttää etää kuka :D

Alkuperäinen kirjoittaja Täydellinen Nainen:
Meillä pojalla on toka nimi kutsuma nimenä :)
Halusin ekan nimen mukaan nimeen mut en kutsumanimeks niin sitten tuli laitettua tuolla tavalla :)
Hassua kun neuvolassa ja lääkärissä kutsuuvat ekalla nimellä ja ei aina meinaa ihan heti sytyttää etää kuka :D

joo mä teen kaikki ajanvaraukset sun muut aina sillä ensimmäisellä nimellä.

muistan joskus kun likka oli syntynyt ja eka flunssa iski parin kk iässä ja mentiin lääkäriin.. lääkäri huuti sukunimellä ja mä kattelin et no eikö kukaan mee.. Hetken päästä tajusin et oho se onki meille! Likalla on isänsä sukunimi.

Alkuperäinen kirjoittaja chrissy:
muistan joskus kun likka oli syntynyt ja eka flunssa iski parin kk iässä ja mentiin lääkäriin.. lääkäri huuti sukunimellä ja mä kattelin et no eikö kukaan mee.. Hetken päästä tajusin et oho se onki meille! Likalla on isänsä sukunimi.

:D
Mä olen myös joskus mulkoillut kanssaihmisiä kummastellen, kun lääkäri vaan huutaa sukunimeä eikä kukaan reagoi. Sitten olen tajunnut, että hitto, se kutsuukin meitä :snotty:. On meinaan kuultu jos jonkinmoista versiota tästä sukunimestä. Ja tytön etunimestäkin: kerran lääkäri kutsui että "Miilaik", kerran "Meliiq", ja se siis on ihan vaan Melike kuten kirjoitetaankin :xmas:

Alkuperäinen kirjoittaja Ravistettava:
Alkuperäinen kirjoittaja chrissy:

:D
Mä olen myös joskus mulkoillut kanssaihmisiä kummastellen, kun lääkäri vaan huutaa sukunimeä eikä kukaan reagoi. Sitten olen tajunnut, että hitto, se kutsuukin meitä :snotty:. On meinaan kuultu jos jonkinmoista versiota tästä sukunimestä. Ja tytön etunimestäkin: kerran lääkäri kutsui että "Miilaik", kerran "Meliiq", ja se siis on ihan vaan Melike kuten kirjoitetaankin :xmas:

Meillä taas esikoista kutsutaan usein Henri-nimellä, joka on siis ensimmäinen nimi, mutta ei kutsumanimi. Lappuihin yritän aina selvästi isoin tikkukirjaimin kirjoittaa kutsumanimen ja vielä alleviivata sen, mutta silti kutsuvat väärin.
Sukunimi on taas kaksiosainen (kirjoitustyyliin Mäki Mattila eli ei mitään väliviivoja tms) ja kakki lääkärit ym. kutsuvat aina sillä ekalla nimellä (eli esimerkkitapauksessa Mäki).

saako tiedustella, että miksi ette ole laittaneet ekanimeksi kutsumanimeä? oletteko koskaan ajatelleet, että tästä on lapselle pelkkää harmia, jopa koulukiusaamista tiedossa? näin ainakin minulla, jota kutsuttu aina toisella nimellä. not very funny.

Alkuperäinen kirjoittaja airiin:
saako tiedustella, että miksi ette ole laittaneet ekanimeksi kutsumanimeä? oletteko koskaan ajatelleet, että tästä on lapselle pelkkää harmia, jopa koulukiusaamista tiedossa? näin ainakin minulla, jota kutsuttu aina toisella nimellä. not very funny.

No mistäpä ei nykyään koulussa kiusattaisi, ainakin jos tätä palstaa on uskominen...
Ei mun Johanna-ystäväni ole ainakaan valittanut koskaan, vaikka henkkareissa lukeekin Kirsi Johanna :)

Esikoisen tapauksessa ihan siksi, että kaksi muuta nimeä ovat suvusta (toinen on mun isän ja toinen mun miehen isän) ja nimistä ei olisi saanut mitään "järkevää", jos niitten paikkoja olisi muunneltu.

Alkuperäinen kirjoittaja Estu:

Esikoisen tapauksessa ihan siksi, että kaksi muuta nimeä ovat suvusta (toinen on mun isän ja toinen mun miehen isän) ja nimistä ei olisi saanut mitään "järkevää", jos niitten paikkoja olisi muunneltu.

hauskaa, että oli vielä samanlailla ku mullaki, eli sukulaisen mukaan nimi. se on muuten ärsyttäny mua aina. nimi ei oo henk koht ku se on jonku muun mukaan annettu. tää mun mielipide ja joo, oon jo tottunu siihen, että lääkärissä huudellaan eri nimeä.

hauskaa, että oli vielä samanlailla ku mullaki, eli sukulaisen mukaan nimi. se on muuten ärsyttäny mua aina. nimi ei oo henk koht ku se on jonku muun mukaan annettu. tää mun mielipide ja joo, oon jo tottunu siihen, että lääkärissä huudellaan eri nimeä.

Meidän esikoista tuskin tulee harmittamaan, että hänellä on pappansa (tai pappojensa) nimet. Pappa kun ei ole pojalle ihan mikä sukulainen vaan. Ihan yhtä hyvin häntä olisi voinut joskus harmittaa jokin tuulesta temmattu nimi.

Alkuperäinen kirjoittaja Lentokala:
Lapsilla ekat nimet kutsumaniminä, mutta itselläni on kolmas kutsumanimi.

En missään tapauksessa halunnut sillain lapsille, siitä on kamalasti vaivaa!

No tätä samaa mieltä on mun isä, sisko ja veli, joilla tokat nimet kutsumaniminä! Jatkuvia sekaannuksia ja selittelyjä...
Sisko vaihtokin sit ekan nimensä kutsumanimekseen joskus yli 20 vuotta sitten, äiti (tahallaan ja ärsyyttääkseen?) käyttää yhä sitä tokaa nimeä muka vahingossa ja sit sanoo aina et "Liisa... vai miksikä Annaksi hän nyt haluaakin itseään kutsuttavan" :) Voi huokaus... no meni OT :)

Meidän esikoista tuskin tulee harmittamaan, että hänellä on pappansa (tai pappojensa) nimet. Pappa kun ei ole pojalle ihan mikä sukulainen vaan. Ihan yhtä hyvin häntä olisi voinut joskus harmittaa jokin tuulesta temmattu nimi.

Mäkin oon sitä mieltä, että on hienoa, jos lapsella on nimessään jonkun hänelle tärkeän henkilön nimi. Mun tyttö ainakin on kovin iloinen siitä, että hänen nimessään on Maria, kuten äidillä, mammalla ja äidin mummillakin :). Ja eräs ystäväni on "katkera" siitä, ettei hänen toinen nimensä ole Anneli, kuten hänen äidillään ja isoäidillään, vaan tokaksi nimeksi on laitettu joku "hatusta vedetty ja merkityksetön" (hänen sanojaan) Annika.

Alkuperäinen kirjoittaja Ravistettava:

Mäkin oon sitä mieltä, että on hienoa, jos lapsella on nimessään jonkun hänelle tärkeän henkilön nimi. Mun tyttö ainakin on kovin iloinen siitä, että hänen nimessään on Maria, kuten äidillä, mammalla ja äidin mummillakin :). Ja eräs ystäväni on "katkera" siitä, ettei hänen toinen nimensä ole Anneli, kuten hänen äidillään ja isoäidillään, vaan tokaksi nimeksi on laitettu joku "hatusta vedetty ja merkityksetön" (hänen sanojaan) Annika.

Näinpä. Meillä molemmilla lapsilla nimissä jotain meiän sukuun kuuluvaa, tokalla kaikki kolme nimeä liittyy sukulaisiin. Että vaikka joskus lapsia harmittaskin et on "niin urpoja vanhoja nimiä", niin ainakin niillä nimillä on tarina, eikä ole mitään jostain päähän pälkähtäneitä nimiä. Esikoinen on jo nyt ylpeä että hänellä on mummujen kanssa sama nimi (isoäidit siis samannimiset).

Uusimmat

Yhteistyössä