Kuinka monen ala-astelaisella lapsella on applen iphone matkapuhelin?

  • Viestiketjun aloittaja "hui"
  • Ensimmäinen viesti
täällä on vähän sama homma. poika 10v ja luokkalaisilla on Iphoneja, HTCtä ja Samsung galaxya.... mä en oo pojalle ostanu, liian kallista lapselle. Itse poika myi nyt joululehtiä ja sieltä saa palkinnoksi Samsungin älypuhelimen (vähän vanhempi malli).
 
"aapee"
Voin sanoa että asumme turussa eräällä varakkaalla alueella, merellisessä ympäristössä..turkulaiset varmaan arvaa :) Täällä asuu varakkaita ja vähemmän varakkaista, on vuokra-asuntoja. itse olemme niitä vähemmän varakkaita, mutta täällä on kyllä ns köyhemmilläkin iphoneja lapsilla. Ostavat ne kytkykapuppoina yleensä.
 
On kyllä naurettavaksi mennyt. Ei minun kouluaikanani olisi tullut kuuloonkaan, että lapselle hankitaan 500 euron puhelin. Tosin silloin ei ollut edes matkapuhelimia kuin harvoilla. Tavallisten ihmisten keskuuteen levisivät vasta myöhemmin, mutta kyllä huomaa, että nykyajan lapsille ostetaan jo 1. luokalla hienot älypuhelimet, omat tietokoneet ja vaikka mitä turhaa.
 
  • Tykkää
Reactions: jaassi
Ei oo, ihan siks et meidän lapset hävittäisivät päänsäkin ellei se olis muussa kropassa kiinni. Seiskaluokkalaisella on joku älypuhelin, en muista merkkiä ja alakoululaisilla kosketusnäytölliset "tavalliset" puhelimet.
Ja asutaan tod.näk samalla alueella Turussa joka ketjussa mainittiin.
 
"aapee"
Ei oo, ihan siks et meidän lapset hävittäisivät päänsäkin ellei se olis muussa kropassa kiinni. Seiskaluokkalaisella on joku älypuhelin, en muista merkkiä ja alakoululaisilla kosketusnäytölliset "tavalliset" puhelimet.
Ja asutaan tod.näk samalla alueella Turussa joka ketjussa mainittiin.
Kyllä, asumme samalla alueella. Tiedän, koska olet sen joskus jossain täällä maininnut:)
 
,,
:O no kyllä on minustakin "vähän" liian kallista lystiä alakoululaiselle lapselle! ne menee helposti rikki, tai hukkuu, tai mitä tahansa. En kyllä todellakaan ostaisi niin nuorelle tuollaista puhelinta. Ei minulla itsellänikään ole niin kallista puhelinta, vaan juurikin sellainen "tavallinen" kosketusnäytöllinen..
 
"vieras"
Älytöntä. Mutta kukin vanhempi valitsee, miten paljon lähtee lasten kilpavarusteluunj ja loputtomiin tarpeisiin mukaan.

Täällä taitaa olla parilla, kaikki muut pärjäävät halvoilla/ vanhoilla peruskännyillä. Keskiluokkainen alue. Mä en haluaisi asua alueella, jossa 8veet kävelee iphone kourassa, ahdistavaa.
 
"Vieras"
Kyllä niitä näkee päivittäin lapsien ja nuorten käsissä. No mikäs siinä,jos vanhemmilla on varaa vain ostaa lapsilleen sellaisia.
Itse olen ostanut kaikille lapsilleni sellaiset. Monta vuotta on kestänyt,eikä ole mennyt rikki.
 
"miäh"
Meidän tokalle menevä käyttää todella vähän puhelinta, joten saa vielä vuoden pitää Nokian peruspuhelinta (en muista merkkiä, mutta siinä on sellanen klippikansi - todella kätevä). Kolmasluokkalainen sai nyt ekan kosketusnäytöllisen, joka on Samsung Pocket. Vaikuttaa myös todella ktevältä ja ennen kaikkea sopivan kokoiselta lapsen käteen. Tokaluokkalaisen kaveri esitteli Lumiaansa, ja se tuntui niin kovin hankalalta pienen kuljettaa ja varoa. Me ollaan sanottu lapsille, että ihan sama, mitä muilla on, meillä on näin.
 
Meillä on seiskalle menevällä pojalla. Hän osti sen keväällä omilla rahoillaan. Työllä ansaittuja rahoja kun oli, niin sai ostaa mitä halusi. Mummolla käynyt siivoamassa ja meidän rakennuksella ollut hommissa, niin niistä on joka kerta saanut pientä palkkaa.
 
vierailija
No meillä on 6 vuotiaalla ekaluokkalaisella ja ihan just sen takia, että varmasti osaa käyttää sitä tarvittaessa. On parivuotiaasta "pelannu" iPadilla, joten laite on tosiaan tuttu. Varmaan jotain perus näppäin - Nokiaa ei osaisi käyttää kun ei ole sellaista juuri nähnyt edes. Koulussa puhelin on mukana vain, jos on joku reissu tms. tai joku syy, että mahdollisesti tarvitsee soittaa päivän aikana. Nettiin puhelimella pääsee vain Wi-Fin kautta ja puhelimeen ei ole ladattu esim. pelejä ollenkaan. Lähinnä lapsi käyttää puhelinta kun soittaa mummolle tai harjoittelee viestien kirjoittamista.
 
vierailija
Meidän ekaluokkalaisella on minun vanha iPhone ja uskoisin että aika monilla muksuilla nuo kalliimmat laitteet ovat nimenomaan vanhempien vanhoja laitteita tms.

Itse en ostaisi uutta iPhonea 6 vuotiaalle, kun sitä ei tiedä yhtään että kuinka kauan vehje pysyy tallessa/ehjänä. Mutta meillä ainakin vaihtuu vanhempien iPhonet uusiin niin että korkeintaan yksi malli voi jäädä välistä, joten joutaahan nuo pois meidän käytöstä jääneet sitten lapselle / lapsille.
 
vierailija
Mä oon 13v ja mul on iphone 8 (849€) tiiän itekki et on aika kallis puhelin mulla mut pikkusiskolla on jo iphone 7 ja se on 8v!!
Ei se ois sitä mun mielest viel tarvinnu mut noh joo..
 

Yhteistyössä