Kuinka monella olis OIKEESTI pokkaa...

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja abloom
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

abloom

Jäsen
14.10.2008
618
0
16
tehdä ilmotus lastensuojeluun/poliisille tuntemattomista tai tutuista, jos näkee julkisella paikalla omasta mielestä väärää kohtelua? Veikkaanpa että aika moni vaan kauhistelee itsekseen... :whistle:
(inspiraatio kysymykseen tuli kaupassa nähtyä-ketjusta... jos joku ei arvannut)

Mulle ei ole tullut vastaan tälläistä, mutta mun luokkakaveri, oltiin silloin vielä alaikäisiä, niin näki kun joku juopunut isä oli lyömässä tytärtään niin tämä mun luokkakaveri meni siihen väliin ja soitti poliisit! Mun mielestä ihan mielettömän rohkea teko. Jos jotain lasta pahoinpidellään mun silmieni edessä niin en varmasti kauhistele itsekseni.

Mulla olisi taatusti pokkaa soittaa poliisille, jos näen että äiti lyö lastaan nyrkillä.

On myös ollut pokkaa soittaa poliisille, kun känninen iskä työnsi vaunuissa pientä muksua.

Sen sijaan mulla ei ikinä olisi pokkaa vaan katsoa vierestä, kun lapsi saa turpiinsa, ja tulla sitten tekemään siitä avaus palstalle :|

Mä varmaan pelkäisin että siinä vaiheessa kun poliisi tulee, kukaan ei usko minua, tai että ne ihmiset menevät menojaan eikä poliisi enää löydä heitä kun tulevat.

Mutta toki oikein olisi soittaa, ja varmaan siihen pyrkisinkin pelostani huolimatta.

Mä puuttuisin tilanteeseen samantien jos joku lastaan vetelisi turpaan, soittaisin poliisille myös...ei tekisi tiukkaa yhtään...en voi sietää yhtään lapsiin kohdistuvaa väkivaltaa

Ei minulla.

Olen nähnyt lapsia tukistettavan, läimäistävän ja kuinka niille akrjutaan niin, että puolen kilometrin päässä sattuu korviin.
Enkä ole soittanut mihinkään. Kuvittelen kaikkien niidne olevan ihan normaaleja vanhempia hiukan kireämmällä pinnalla.

Luulen lastensuojelulla olevan kiirettä muutenkin.

Alkuperäinen kirjoittaja åboriginaali:
Mulla olisi taatusti pokkaa soittaa poliisille, jos näen että äiti lyö lastaan nyrkillä.

On myös ollut pokkaa soittaa poliisille, kun känninen iskä työnsi vaunuissa pientä muksua.

Sen sijaan mulla ei ikinä olisi pokkaa vaan katsoa vierestä, kun lapsi saa turpiinsa, ja tulla sitten tekemään siitä avaus palstalle :|

Pystyn myös toimimaan näin.

Mulla olis pokkaa! Aina kaupasta löytyy myös vartija tms, kelle vois ilmottaa. Ja on mulla pokkaa sanoa suoraankin. Olen kyllä muutenkin suorasukanen ja annan palautetta herkästi kaupassa, lääkärissä jne.. Olen myös työni puolesta velvollinen tekemään ls- ilmotuksen, joten ei tekis heikkookaan

Minä luulen että älähtäisin kyllä sille joka lasta kaltoin kohtelee, mutta kuinka esimerkiksi tuntemattomista voi tehdä ilmoituksen? Kuvailla ne? öö... poika ja äiti. sillä oli punanen takki ja farkut...

En ole koskaan joutunut sellaiseen tilanteeseen tai todistamaan mitään sellaista, mihin pitäisi puuttua, joten en sitten tiedä miten käytännössä asian hoitaisin, ehkä en itse sinne väliin uskaltaisi, tai sitten menisin, mutta esim vartijan saa paikalle hyvin äkkiä tai poliisin.

Mieheni kanssa todistin kerran myymälävarkautta (r-kioskilla) jossa myyjänä hento pieni tyttö. Ei mun mieskään mikään köriläs ja iso ole, mutta veti katuunsen varkaan (joku juoppa ketkule) ja otti kaljat pois kassista. Eihän niin olis saanut tehdä, mutta helvetti sentään, kaikki muut asiakkaat vain katso vierestä!

Itse olen tehnyt ilmoituksen vanhemmista jotka istuivat kaljatölkkien kanssa räkäkännissä puistossa lasten leikkiessä vieressä. :( Ei ollut kivaa mutta olen alalla töissä joten olis jäänyt vaivaamaan jos en olisi mitään tehnyt.

Alkuperäinen kirjoittaja Vieras:
Mulla olis pokkaa! Aina kaupasta löytyy myös vartija tms, kelle vois ilmottaa. Ja on mulla pokkaa sanoa suoraankin. Olen kyllä muutenkin suorasukanen ja annan palautetta herkästi kaupassa, lääkärissä jne.. Olen myös työni puolesta velvollinen tekemään ls- ilmotuksen, joten ei tekis heikkookaan

MIllä tavalla vartijoille kuuluu lastensuojeluasiat ? Ne vartioi kauppaa, eikä ole mitään poliiseja valtuuksilla tai suuremmilla velvoitteilla kuin muutkaan kansalaiset.

Alkuperäinen kirjoittaja abloom:
Minä luulen että älähtäisin kyllä sille joka lasta kaltoin kohtelee, mutta kuinka esimerkiksi tuntemattomista voi tehdä ilmoituksen? Kuvailla ne? öö... poika ja äiti. sillä oli punanen takki ja farkut...

Sano kadunnimi ym, tuntomerkit ja mihin päin ovat menossa.

Alkuperäinen kirjoittaja o:
Alkuperäinen kirjoittaja abloom:

Sano kadunnimi ym, tuntomerkit ja mihin päin ovat menossa.

Siis kun soitat poliisille tai sosiaali- ja kriisipäivystykseen.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja Vieras:

MIllä tavalla vartijoille kuuluu lastensuojeluasiat ? Ne vartioi kauppaa, eikä ole mitään poliiseja valtuuksilla tai suuremmilla velvoitteilla kuin muutkaan kansalaiset.

Eikö muka kuulu niille, että kaupassa tapahtuu väkivaltarikos?