kuinka meni tiesi km:sta vasta...

Jatkoa vielä. Pari vkoa sitten rv 6+ kyllä sikiö ja syke löytyivät, mutta sen jälkeen kuin oireet olisivat vähentyneet ja kohdun seutukaan ei ole kasvanut mielestäni kahdessa viikossa yhtään. Yksityiset ovat niin kalliita, että mahdollisuutta ei enää niihin. Eli kai odotettava np-ultraan. Yksi km takana (keskeytynyt keskenmeno rv 6+).

KassuHassu

heippa!

mulla oli keskeytynyt keskenmeno tuossa joulun alla. olin viikoilla 12+4 raskaana, kun keskenmeno tuli ja ihanasti vielä bussissa :$ sairaalassa tehtiin kaavinta ja tutkimuksissa selvisi että sikiö oli kuollut jo viikoilla 5 :'(

koko raskauden ajan mulla oli sellanen tunne et kaikki ei oo hyvin tai ainakaan samalla lailla kun esikkoa ootellessa.

Samalla tavalla minustakin tuntuu, ettei kaikki ole enää kunnossa. Mutta ei kai auta kuin odottaa, mitä tuleman pitää ja sinne np-ultraan ellei sitä ennen anna jotain konkreettisisa merkkejä km:sta.

Mulla todettiin keskeytynyt km elokuussa -05, rv 12+. Noin, viikolla 7 oli tullut pientä tuhruvuotoa (välillä enemmän) kävin sitä porailemassa tk:ssa, mut eivät olleet huolissaan kun ei ollut kipuja. No, minä sitten porskuttelin sinne np-ultraan ja eihän siellä sydän lyönyt. Eli oli tod.näk mennyt kesken silloin viikolla 7. Mulla oli kans koko ajan sellainen tunne, et kaikki ei ole hyvin, juuri sen vuodon takia kai.

Meillä keskeytynyt km lokakuussa.Todettiin rv 13 np-ultrassa.Alusta saakka epäilin,ettei kaikki ole hyvin,vaikkei mitään siihen viittaavaa ollutkaan.Pieni sydän oli lakannut sykkimästä vähän ennen ultraa,koko vastasi 12+4,mutta ultraaja epäili olleen elottomana jo hiukan kauemmin.

toiveikas
Etkö pääse tehostettuun seurantaan, eli tarvittaessa ylimääräiseen ultraan, kun on km takana? Mulle neuvolan th sanoi km:n jälkeen, että seuraavalla kerralla on tehostettu seuranta. Ei ole tosin vielä tärpännyt, joten ei ole seurattukaan.

Ei mulle ainakaan edes tarjottu tehostettua seurantaa kun toisesta tulokkaasta sain tietää. Ajatuksissa on kyllä ollut, et pyytäisin et josko seuraavaa tarkkailtaisiin tarkemmin rv 12 jälkeen (jos sinne asti päästään). Ihan vaan oman mielenrauhani takia. Täällä eivät juuri neuvolassa muuta tee kuin olkaansa kohauttele kun on ns. normaali alkuraskauden km kyseessä.

Eka km kun oli, niin en tosiaan päässyt edes lääkärille kun soitin päivystykseen vuodosta. tav. sairaanhoitaja otti vastaan ja kirjoitti sairasloman ja siinä se. Vasta sitten kun np. ultrassa 5 viikkoa myöhemmin selvisi, ettei sydän kuulu eikä sikiö vastaa viikkoja huolestuttiin. Siitä taas viikko oli toinen ultra (ajattelivat et jos vaikka rupeis viikon aikana kuulumaan )ja sit vasta passittivat Jyväskylään. Eli mulla meni lähes 7 viikkoa ekasta vuodosta siihen, kun pääsin kaavintaan. Oli muuten todella hienoa odotella vaan ja miettiä et onko kaikki ok (vaikka joku peikko sanoi kyllä ettei ole). Toinen km otettiin tosissaan, mut silloin vuoto oli runsasta ja kivut kovat.

masukki06 harmaana
eipä meillä ainakaan ole millään tavalla tehostettu seurantaa km:n jälkeen. itse sain km:n viime elokuussa ja nyt raskaana 10 viikolla. itse asiassa sanoi neuvolassa että uudelleen synnyttäjiltä on vähennetty käyntejä (minulla neljäs raskaus, kaksi lasta). minunkin seuraava käynti neuvolaan vasta vko:lla 16. kävin viikolla 8 ja viikolla 13 olisi np-ultra.

toiveikas
Kai tässä on sitten eri käytäntöjä eri paikkakunnilla. Mulla ennestään 1 lapsi, mutta ikää alkaa olla myös. Kuten myös yritystä ja niin alkuraskauden keskenmenoja myös, etten ole vielä edes ehtinyt ajatella neuvolaan soittamista. Vai oliskos tuo th vain säälinpuuskassaan voinut noin sanoa???

hiipiä
soita sairaalaan ja sano että on vatsa kipua ja epäilet km. Tai mene sinne ja sano että välillä saattuu niin kauheasti ja raskaus testi ja ed ultra kertoo raskaudesta. Pakko niitten on siraalassa hoitaa sinut...sorri hoitsu.... valkoiset valheet on joskus pakko...sisar valkoinen valheet ymmärtää....

Minulla oli vahvasti tunne, ettei kaikki ole hyvin. Hyvin pientä tuhruvuotoa kuukautisten aikoihin, mitä oli edellisessäkin raskaudessa (silloin runsaasti vuosin ja kaikki meni hyvin). Silti epäilys vaan vahvistui ja edellisenä päivänä ennen ultraa alkoi runsas vuoto ja ultrassa todettiin eloton sikiö joka oli lopettanut kasvunsa 4viikkoa aiemmin eli niihin aikoihin kun minulle tuli epäilyksen tunne.

Minulla harjoittelija "kuuli" sydänäänet vkolla 9. Rv 12 tuli tuhrua ja lähdin tarkastukseen, vaikka eivät olisi mielellään vastaan ottaneetkaan, mutta pysyin kovana ja pääsin ultrattavaksi. Todettiin tuulimuna! Harjoittelija neuivolassa ei ollut voinut kuulla sydänääniä.. Tuosta kaikesta on nyt kulunut vuosi ja kolme alkuraskauden keskenmenoa on mahtunut tähän väliin. Nyt sain huhtikuuksi ajan sairaalaan parempiin tutkimuksiin :)

Minulla oli toinen km marraskuussa. Sikiö todettiin yksityisellä ultrassa kuolleeksi viikolla 10+6, mutta se oli kuollut jo viikolla 7. Minullakin oli koko ajan vahva tunne että kaikki ei ole kunnossa, pientä tuhruvuotoa tuli välillä, mutta ei jatkuvasti. Yritin useampaan kertaan päästä ultraan sairaalaan, mutta eivät ottaneet kun ei ollut isompaa vuotoa eikä kipuja. Hoitajien ja lääkäreiden kannattaisi kuunnella äitejä, koska usein äidin tunne siitä että kaikki ei ole ok, on oikea.

Moikka!Mulla kävi niin että np-ultrassa todettiin sikiön menneen kesken...RV oli tuolloin 13..sikiö oli mittojensa puolesta kuollut n.rv 9 +.mitään oireita keskenmenosta minulla ei ollut..ei mitään vatsakipuja tai vuotoja...luulin onnellisesti odottavani mutta kannoinkin loppuviikot kuollutta sikiötä vatsassa...tosin minulla oli tunne että kaikki ei ole vatsassa OK.mutta kun mitään oireita keskenmenoon ei ollut luulin kaiken kuitenkin olevan hyvin..siitä sitte tehtiin lääkkellinen tyhjennys ja vielä kaavinta kun kaikki raskausmateriaali ei kohdusta meinannut lähteä...sitten seuraavana vuonna keskenmenosta tein täsmälleen samana päivänä positiivisen r.testin kun olin kesken menneestäkin testannut.ja nyt viikkoja 29 ja päivät päälle :wave:

toukomasulle onnee :flower: :hug:
Meillä on nyt neljä lasta.. raskauksia kuitenkin on ollut viisi..
2004 alkuvuodesta sain kuulla odottavani lasta..ihanaa!
Kotona vilisti kolme lasta ja nyt tulisi ihana pikkuinen...
Näin kuitrenkin 8rv:n tienoilla unen jossa mustahiuksinen kuvan kaunis tyttö tuli ovelle ja ojensi minulle mustan rasian jossa oli aniliinin punainen kultareunainen perhonén lukkona. Sanoin tytölle "voi rakas lapsi ei minlla ole aikaa ja voimia tämmöiseen"
Tyttö otti rasian ja meni pois. Aamulla kun heräsin ajattelin että unen tyttö oli kuin meidän Leila, tulevan isosisko...
Kun sitten menin niskaturvotus ult´raan ei olo ollut hyvä.. uni painoi mieltä ja muutenkin oli sellainen tunne että kaikki ei ok.
mulla ei ollut kuulunut neuvolassa sydän ääniä jotka hoitsu kuittas paksuilla mahapeitteillä...
Siellä ultrassa kätilö sanoi sikiö on mutta ei sykettä se on kuollu viikolla 8 mittojen mukaan. Maailma romahti ja ko.kätilöä tunteettomista sanoista vihaan vieläkin.
Ko.diagnoosi keskeytynyt keskenmeno ja kuollutta vaubvaani jouduin kantamaan puolitoista viikoa ennen kaavintaa ja kun piti kiivetä leikkurin pöydälle vauvan näköinen möykky tippui jalkoihini...
Jälkikäteen meinasin menettää kaikki.. olin ihan pois raiteiltani..
itkin ja purin ja viiltelin itseäni..en ole hyvä äiti kun yksi meni pois.
Onneksi es hakia minulle apua ja miehen velikin auttoi ja terapiani jatkoksi laittoi meidät marokkoon sukulaisten luo...
sykksyllä 2004 odotin taas...nyt toivoin joka kerta ennen neuvolaa jotain merkkiä siitä että kaikki on ok...näin saunan ikkunassa enkelin ihan selvästi! Kaikki ok..ja nyt poika opettelee jo kävelemään ja puhumaan.

:heart: toivon kaikille voimia elämän eri murheisiin. :hug: -sari-

voimaton
Olen aavistanut kaikki (3) keskenmenoani aina itse, ja mennyt yksityiselle, vielä koskaan en ole nähnyt sydämen sykettä, ovat menneet aina niin alussa. Minusta on tosi väärin, että jos epäilee jotain niin ei vaan pääse julkiselle puolelle. Kertaakaan ei ole ollut isoja vuotoja, yhden kerran pientä tuhrua. Suosittelen, että kaikki menisivät alkuraskauden ultraan vk 7 yksityiselle.... jos vaan rahat riittää. On ainakin mua hiukan auttanut ettei tarvi ootella ja epäillä vaan!

Yhteistyössä