Kuinka lapset pukeutu talvella 50- ja 60-luvuilla? Pitäs tytölle keksiä esitykseen vaatteet!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja rouvaliini
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Futuro.img785.jpg

Esim noin. Sitä sit en tiedä mistä tollasia saa, näppärä tekee itse?

Isäni on syntynyt sota-aikana joten hän oli nuorukainen 50/60 luvun taitteessa. Kuvissa iskällä on talvella monot, hiihtohousut ja sarkalyyssi, päässä pipo. Kesäkuvissa jotku tennarien näköiset kengät, suorat housut ja puuvillapaita ja ehkä puuvillalyyssi, päässä sen aikainen lippis.

Isän siskolla talvella samat mutta kesällä puuvillainen läninki.

Tupsupipo, takki kuviollisesta kankaasta (pallo tms. vähän marimekkotyylinen) tai raitapaita/kuviopaita/pallopaita & kaulahuivi, trumpettihousut (froteeta vaikka). Ovat kai kuitenkin sisätiloissa, joten vaatetuksen ei tarvitse olla aidosti topattu. Etuhiukset kihartimella käännettynä.

Itse muistan, että meille tilattiin Anttilasta tekoturkit :) Sit oli talvitöppöset pakkaskeleillä tai nahkasaappaat, nekin oli valkoiset ja sivussa vetoketju. Itse kudottu villapipo, jossa tupsu ja itse äidin tekemät villalapaset. Vekkihameita myös pidettiin ja hameessa oli olkaimet ja olkainten välillä poikkiolkain, jos ymmärrät, mitä tarkoitan.

[QUOTE="vieras";24800245]Tupsupipo, takki kuviollisesta kankaasta (pallo tms. vähän marimekkotyylinen) tai raitapaita/kuviopaita/pallopaita & kaulahuivi, trumpettihousut (froteeta vaikka). Ovat kai kuitenkin sisätiloissa, joten vaatetuksen ei tarvitse olla aidosti topattu. Etuhiukset kihartimella käännettynä.[/QUOTE]

Joo, sisätiloissa ovat joten ei todellakaan mitään kovin topattua päälle.

1956 syntyneen siskon valokuvien perusteella:
- kauluspaita (pyöreät kaulukset, ehkä pitsireunuskin).
- melko tiukka villatakki (harmaa)
- vekkihame
- paksut sukkahousut (=villahousut?)
- hiukset leteillä, lettinauhat
- itseneulotut harmaat lapaset, pipo ja kaulahuivi
- jalassa nilkkapituiset saappaat

Yhteistyössä