Kuinka kuivaksi kuivausrumpu tekee pyykin?

  • Viestiketjun aloittaja "Catida"
  • Ensimmäinen viesti
"Catida"
Mulla on uusi kuivausrumpu, eikä pyykit tule aina oikeasti kuiviksi. On ne kuivempia kuin pyykkikoneen jäljiltä, mutta ei niin kuivia että ilkeis sellasenaan kaappiin laittaa, vaan rummun jälkeen joutuu vielä kuivattaa narulla vähän aikaa. Tuntuu että mua on huijattu, luulin et kuivausrummun tultua pääsisin eroon tilaa vievästä kuivaustelineestä :( Eikä rumpu oo ees mikään alehalpis, vaan olevinaan joku huippumalli.

Kertokaa mulle onko toi masiina viallinen vai onks tää normaalia? Tuleeko teillä rummulla pyykit sellasiks että voi viikata suoraan kaappiin?
 
Hmph
No meillä tulee ihan kuivaksi. Käytän extrakuiva toimintoa varsinkin jos on paljon pyykkiä, muutoin riittää erittäin kuiva toiminto. Meidän rumpu on vielä vuosia vanha ja edelleen tekee rutikuivaksi pyykit. Mitä eri ohjelmavaihtoehtoja sun rummussa on jo mitä niistä käytät? JA kai muistat tyhjentää pölysihdin sekä vesisäiliön joka käyttökerran jälkeen?
 
vieras*
Oletko valinnut oikean ohjelman ja täyttänyt rumpua sen verran kuin ohjeistuksessa lukee? Kaikilla ohjlemilla rumpua ei saa laittaa täyteen, tai pyykit ei kuivu. Mulla on uuden rummun kanssa ollut vähän hakemista vielä, että löytyy sopiva ohjelma (niihin saa laittaa lisäasetuksia ym hienosäätöä), mutta jos pyykki jää liian kosteaksi, laitan perään vielä ylimääräisen, lyhyen ohjelman. Saan kyllä pyykistä juuri niin kuivaa kuin haluan :)
 
"Lilli"
Meillä kuivausrumpu tarjoaa automaattisesti ekana vaihtoehtona kaappikuivaa, eli tuntuu mun käteen kostealta. Pitää itte napista painaa että saa ihan kuivaa. Ootko lukenu käyttöohjeet?

Minkä merkkinen kone?
 
"Lissu"
Meillä voi valita itse kuinka kuivaksi haluaa, mutta tuolla toiseksi kuivimmalla vaihtoehdolla voi kyllä viikata suoraan kaappiin. Joskus esim. paksuissa collegehousuissa saattaa olla taskut kosteat tai vyötärön kohta.

Toisinaan jos pyykki on vielä lämmintä se saattaa käteen tuntua ikäänkuin kostealta, oletko varma että vaatteet ovat todella kosteat? Ellei ole jostain säädöistä kiinni niin ottaisin yhteyttä maahantuojaan, ei kuivausrummun ole tarkoitus noin toimia.
 
vierass
Olisiko sulla siellä liikaa pyykkiä kerralla? Eli jos sulla on esim. 7kg pesukone, niin onko rumpu vain 5:lle kilolle? Mutta muuten tulee mieleen, että kuivuri on jotenkin viallinen, koska meiän 10 vuotta vanha kone kuivaa edelleen kaappikuiva-asetuksella (toisiksi kuivin) kuiviksi pyykit, lakanat jopa liiankin kuiviksi. Ja on kyllä kuivannut liikaakin kerralla tukitut pyykit kuiviksi.
 
Taitaa olla normaalia
Mulla on tuo sama Siemensin kuivain ja oon tyytyväinen siihen. Ekan kerran kun kuivasin, ihmettelin kosteaa tuntua käteen vaatteita kuivurista pois ottaessa. Noh, käyttöohjeessakin lukee, että lämmin pyykki tuntuu kosteammalta kuin oikeasti on. Kuivaan kaappikuivaksi, aina on voinut viikata suoraan kaappiin. Joskus on tosiaan taskut tai jos joku kohta on jäänyt rullalle pesukoneen jäljiltä, tuntua vielä oikeasti kostealta, mutta ne muutamat tekstiilit nostelen naruille kylppäriin. Ei jaksa oikoa kaikkia tekstiilejä ennen kuivausrumpua, joten ihan itseäni kiittelen. :D
Kannattanee muutenkin lukea se käyttöohje ja tutkia ettei mikään muu kriteeri täyty mikä voi aiheuttaa märäksi jääneen pyykin. Mm. Ympäristön lämpötila, tuuletus, nukkasihdit, koneen sijoituspaikka... Toivottavasti ongelmaasi löytyy selvyys. :)
 
"vieras."
Melkoista tuhlausta, jos kolme tuntia kuivauskone jauhaa pyykkiä kuivaksi. Meillä pyykkikoneesta, kun ottaa pyykit ja laittaa kuivuun kuivaustelineeseen niin ne on kolmessa tunnissa kuivat. HIrveää sähkön kulutusta käyttää kuivauskonetta. Aamulla pesin kasan lakanapyykkiä ja nyt laitoin jo kaappiin, kun oli kuivat. Pyykkikoneessa linkous 1400 kierrosta.
 
"neljän äiti"
Meilä erittäin kuiva on niin kuiva että voi laittaa suoraaan kaappiin. Kaappikuiva on puolikostea. En ole huomannut että olisi vaikutusta pyykin määrällä. KOne on electrolux ja aika uusi. lämpöpumpputekniikalla.EI halvin mahdollinen muttei kaikkei kalleinkaan. Olisko maksanu jonku 800e.
 
"noh"
Meillä 2 tunnin kaappikuiva -ohjelma on todella ihan kuiva. Ei edes collareiden taskut jää kosteiksi.

Mikä linkouskierros sun pesukoneessa on? Mietin että voisko sun pesukoneessa olla vikaa? Valuuko vaatteista tyyliin vettä vielä pesukoneen jäljiltä?

Jos käyttö ja asennus hoidettu ohjeen mukaisesti, etkä laita liikaa pyykkiä kuivuriin, palauttaisi koneen. Eihän tuossa loppuen lopuks oo mitään järkeä.
 
Meillä on kone missä saa valita joku 20 eri ohjelmaa.. Siinä on sellainen sixth sense toiminto, eli kone tunnistaa milloin pyykki on kuiva.. Outoa että teillä temppuilee. Meillä jos vesisäiliö on täynnä tai nukat poistamatta - ei se kuivaa. Sama jos veden tyhjentää kesken kuivaksen, sekoilee kone :)
 
vieras*
[QUOTE="vieras.";29848707]Melkoista tuhlausta, jos kolme tuntia kuivauskone jauhaa pyykkiä kuivaksi. Meillä pyykkikoneesta, kun ottaa pyykit ja laittaa kuivuun kuivaustelineeseen niin ne on kolmessa tunnissa kuivat. HIrveää sähkön kulutusta käyttää kuivauskonetta.[/QUOTE]

Parhaat koneet vähentävät sähkönkulutusta verrattuna siihen, että pyykin kuivaisi narulla (sisällä, kun asuntoa lämmitetään sähköllä, ulkona narulla kuivatus tietysti taloudellisin vaihtoehto), joten ei ole tuhlausta :)

Kaikissa asunnoissa pyykki ei myöskään kuivu niin nopeasti, ja ihan kosteusvaurioriskin takia on hyvä vähentää sisäilmaan joutuvaa kosteutta.
 
  • Tykkää
Reactions: Porho
Veisin takuu huoltoon
Meillä aikaisempi Rosenlew jätti pyykin aina kosteaksi, takuuta ei enää ollut, meni vaihtoon. Nyt Siemens lämpöpumpputekniikalla, kaikista kuivimmalla ohjelmalla kuivaan ja tulee pyykistä niin kuivaa, että saa suoraan kaappiin. Ero kuin yöllä ja päivällä. Kyllästyin itsekin siihen, että piti vielä ripustaa narulle, tuli tuplatyö.
Vie ihmeessa huoltoon, kun takuu vielä voimassa, yllättävän paljon koneissa on vikoja ja jos ei itse valita, jää kärsijäksi. Kyllä pyykin kuuluisi kuivaksi tulla.
 
höpsis.
[QUOTE="vieras.";29848707]Melkoista tuhlausta, jos kolme tuntia kuivauskone jauhaa pyykkiä kuivaksi. Meillä pyykkikoneesta, kun ottaa pyykit ja laittaa kuivuun kuivaustelineeseen niin ne on kolmessa tunnissa kuivat. HIrveää sähkön kulutusta käyttää kuivauskonetta. Aamulla pesin kasan lakanapyykkiä ja nyt laitoin jo kaappiin, kun oli kuivat. Pyykkikoneessa linkous 1400 kierrosta.[/QUOTE]

Eipä se hirvittävä sähkönkulutus laskussa näy. Meillä pyörii kuivuri monta kertaa viikossa eikä lasku ole noussut montaa senttiä per kuukausi.
Tosin kolmea tuntia tuo meidän masiina ei jauha koskaan, mut lähemmäs 1h30min menee kyllä, jos on ihan täynnä.

Kuivaustelineissa on myös rajallinen määrä. itse pesen 3-4 8kg koneellista saman päivän aikana ja nakkailen sukat, pyyhkeet, harsot, alushousut, miehen t-paidat ja vauvan rumpukuivauksen sallivat (+velour)vaatteet kuivuriin, loput narulle. En sais pestyä kuin 2 koneellista ilman kuivuria. Ja minä en pidä siitä, että joka päivä joutuu pyykin kanssa pyörimään, eli tuo joka toinen-kolmas päivä tahti on mulle just hyvä :)
 
vieras, minäkin
Meillä kaappikuiva on rutikuivaa (=ruttuista) ja tykkään itse silityskuivasta, jolloin se on venytettävissä viikkausvaiheessa "suoraksi". Pyykin määrä kuivausrummussa vaikuttaa paljon lopputulokseen.
 
"Helvi"
Jos meidän Electroluxiin laittaa kaappikuiva-toiminnon, niin takuulla on kuivaa. Ja kuivuusasteenkin voi vielä valita, min, med tai max. Mutta tuolla minilläkin saa jo ihan täysin kuivaa pyykkiä.
 
"Vilma"
[QUOTE="venni";29850569]Vittu mitä paskaa taas, voikohan turhempaa vehjettä olla kuin joku helvetin kuivain?
"siis meidän electroluks".....[/QUOTE]

Mitä turhaa siinä on?
 
"Nuuh"
Meillä on 7kg kuivausrumpu. Aikaisemmin meillä oli 7kg pesukone ja kun laittoi koneellisen pyykkiä kuivumaan, niin kosteaksi jäi. No pesukone luovutti ja hankitttiin uusi 11kg kone.
Kun tähän isoon koneeseen tunkee niin peljon pyykkiä kuin ilkeää ja pesukoneen täyttöaste palkki nousee puoleen väliin ja tämän isomman lastin sitten tukee kuivuriin niin tulee ihan rutikuivaa.

Elki aikaisemmin ilmeisesti kuivurissa vain oli liian vähän pyykkiä.
 
Viersas
[QUOTE="vieras.";29848707]Melkoista tuhlausta, jos kolme tuntia kuivauskone jauhaa pyykkiä kuivaksi. Meillä pyykkikoneesta, kun ottaa pyykit ja laittaa kuivuun kuivaustelineeseen niin ne on kolmessa tunnissa kuivat. HIrveää sähkön kulutusta käyttää kuivauskonetta. Aamulla pesin kasan lakanapyykkiä ja nyt laitoin jo kaappiin, kun oli kuivat. Pyykkikoneessa linkous 1400 kierrosta.[/QUOTE]

Niin no meillä sähkölämmitteisessä rivarissa sähkönkulutus on pienentynyt kun kuivausrumpu hommattiin, vaikka pyykkiä pestään nykyään enemmän kun samaan aikaa syntyi 4. lapsi.
Ootko koskaan ajatellu mistä se pyykin kuivaava ilma ja lämpö tulee?
 

Yhteistyössä