Kuinka kovettaa itsensä ja hakea avioeroa kun ei enää rakasta ja toinen rakastaa niin että kipeää tekee?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "vieras"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Joskus se ero on kuitenkin kaikkine vaikeuksineen se parempi vaihtoehto, jokaiselle. Haluaisitko sinä elää liitossa jossa mies ei rakasta vaan on vaan kanssasi säälistä? Mitä kaikkea sinulta menisi silloin ohi suun? Ehkä miestäsikin odottaa nurkan takana nainen joka olisi aidosti valmis rakastamaan ja antamaan koko elämänsä miehen käsiin?

[QUOTE="vieras";24834807]Onko kaikki siis sitä mieltä ettei kannata erota? Entä jos en koe olevani onnellinen? :( Jäänkö tähän vaan siksi että mies saisi pitää vaimonsa ja perheensä ja lapsillla olisi isä ja äiti saman katon alla? Elänkö elämäni niin että olen ja elän mutten tunne mitään? Kostautuuko se jossain vaiheessa.. kenelläkään kokemuksia?[/QUOTE]

En välttämättä ole sitä mieltä että sinun kannattaa erota, joskaan en suoranaisesti sitäkään, että kannattaa. Jos kyse on "vain" jonkin hyvän puuttumisesta, itse lähtisin tuossa tilanteessa hakemaan hyvää oloa jonkun muun asian kautta, harrastuksen tms. Itse olen kuitenkin omassa tapauksessani halukas eroamaan siksi, että minun on suhteessa aktiivisesti paha olla, mikä on mielestäni hieman eri asia kuin se, että onni puuttuu. Ymmärrän kyllä sen, että jos kymmenen vuotta kokee tehneensä toisen mieliksi, niin se laiva ei käänny yhdessä yössä, vaikka toinen tekisikin siihen kriisitilanteessa joitain myönnytyksiä. Mutta kukaanhan ei voi sitä sinulle sanoa, sinun pitää tietää se itse. Vaikka toisaalta tiedän, että täälläkin luetuista "Lasten elämä menee pilalle jos eroaa" -kommenteista syyllistyy hirveän helposti.

[QUOTE="vieras";24834807]Onko kaikki siis sitä mieltä ettei kannata erota? Entä jos en koe olevani onnellinen? :( Jäänkö tähän vaan siksi että mies saisi pitää vaimonsa ja perheensä ja lapsillla olisi isä ja äiti saman katon alla? Elänkö elämäni niin että olen ja elän mutten tunne mitään? Kostautuuko se jossain vaiheessa.. kenelläkään kokemuksia?[/QUOTE]

No lähe meneen sitten kun noin polttelee, MUTTA jätä ne lapset miehelle - et jumalauta hajota koko toisen elämää. Elä sitä omaas ja etsi suurta onneasi ja lapsia tapaat SINÄ silloin kun ehdit, mutta mies elää edes lasten kanssa sitä elämää jota haluaa lähivanhempana.

Alkuperäinen kirjoittaja sinäsinäsinäsinä;24834865:
No lähe meneen sitten kun noin polttelee, MUTTA jätä ne lapset miehelle - et jumalauta hajota koko toisen elämää. Elä sitä omaas ja etsi suurta onneasi ja lapsia tapaat SINÄ silloin kun ehdit, mutta mies elää edes lasten kanssa sitä elämää jota haluaa lähivanhempana.

Just. Ehkä parempi tosiaan näin. Jätän lapset miehelle ja menen. Kiitos. :flower:

[QUOTE="vieras";24834702]Pariterapiaa ei ole vielä kokeiltu enkä tiedä suostuuko mies sellaiseen. On aina ollut sitä mieltä ettei vieraille ihmisille kuulu oma elämä, saatika että sitä alettaisiin purkamaan vielä jossain istunnoissa.

En minä mitään satua ja elämää suurempaa rakkaustarinaa ole etsimässä. Etsin vaan hädissäni ehkä sitä tunnetta jota kutsutaan onnellisuudeksi. En tiedä millä tavalla sen voin saavuttaa mutta en ainakaan tällä hetkellä voi sanoa että sellaista koen sydämessäni.[/QUOTE]

Onnellisuutta ei saa laittaa toisen varaan. Onnellisuuden tulee olla toisista riippumatonta, vain silloin se on kestävää.

Mutta kyllä parisuhteesta kuuluu nauttia. Mä oon sitä mieltä, että jos pitempään on kuin kavereita/kämppiksiä, ni ei oo paljo mieltä jatkaa... Ei siinä lapsillekaan kovin hyvää parisuhdemallia silloin anna.

[QUOTE="mä";24834683]Kuulin juuri terapiasssa että ei ole olemassa täydellisiä ja onnellisia parisuhteita. Että kellään ei ole elämä kuin saduissa ja täydellistä.[/QUOTE]

Aivan. Täydellisen rauhallista rinnakkaisoloa löytyy vain hautuumaalta.

Sitä ennen, tai sitä odotellessa voi mietiskellä vaikka vain tätäkin:

Alkuperäinen kirjoittaja persvakoonasana:
Näin juuri. Elämää suurempia rakkaustarinoita on vain saduissa. Ihmisen pitäisi oppia tyytymään keskinkertaiseen ja ok-tyydyttävään elämään.

Viimeksi muokattu:
En välttämättä ole sitä mieltä että sinun kannattaa erota, joskaan en suoranaisesti sitäkään, että kannattaa. Jos kyse on "vain" jonkin hyvän puuttumisesta, itse lähtisin tuossa tilanteessa hakemaan hyvää oloa jonkun muun asian kautta, harrastuksen tms. Itse olen kuitenkin omassa tapauksessani halukas eroamaan siksi, että minun on suhteessa aktiivisesti paha olla, mikä on mielestäni hieman eri asia kuin se, että onni puuttuu. Ymmärrän kyllä sen, että jos kymmenen vuotta kokee tehneensä toisen mieliksi, niin se laiva ei käänny yhdessä yössä, vaikka toinen tekisikin siihen kriisitilanteessa joitain myönnytyksiä. Mutta kukaanhan ei voi sitä sinulle sanoa, sinun pitää tietää se itse. Vaikka toisaalta tiedän, että täälläkin luetuista "Lasten elämä menee pilalle jos eroaa" -kommenteista syyllistyy hirveän helposti.

Mäkin lähtisin etsimään sitä onnellisuutta jostain muusta tekemisestä, yhteistä tekemistä tai harrastus miehen tai lasten kanssa, oma uusi harrastus tms. Ja jäisin suhteeseen.

[QUOTE="vieras";24834893]Saanko kysyä miksi herätän sussa niin kovat agressiot?[/QUOTE]

Eiköhän se ole ilmeistä, että sinäsinäsinäsinä on joko itse kokenut tai hänen lähipiirissään on ollut erotapaus, jonka on kokenut epäoikeudenmukaiseksi. Sellaisestahan ne palsta-agressiot ainakin meikäläisellä putkahtaa, jos joku juttu viittaa johonkin henk. koht elämän ongelmakohtiin.

Mäkin lähtisin etsimään sitä onnellisuutta jostain muusta tekemisestä, yhteistä tekemistä tai harrastus miehen tai lasten kanssa, oma uusi harrastus tms. Ja jäisin suhteeseen.

No, kuten sanottu, jos kyse on tilanteesta, jossa vain onni puuttuu, niin sitä kannattaa ensin yrittää hakea muualta. Tietysti. Mutta kun näissä avauksissa ei aina kerrota kaikkea, ja ap tuossa jo vähän vihjaisi tehneensä kymmenen vuotta kaiken miehen mieliksi (okei, tämä ei ehkä ole objektiivinen totuus mutta ap:n mielikuva kertonee kuitenkin jotain), niin voi olla, että tähän tilanteeseen liittyy muutakin, mitä ap ei ole saanut ensi viestiinsä tulostettua.

En sinuna vielä eroais. Anna suhteelle mahdollisuus. Menette pariterapiaan tai HNMKY:nki tukiparitoiminta on tosi hyvä juttu. Se rakkauden tunne saattaa puhjeta uudestaan, kun annatte mahdollisuuden vielä. Tällasia pareja olen kuullut noilla HNMKY:nki leireillä paljon. Että ovatki löytäneet rakkauden uudelleen, kun antoivat mahdollisuuden. Kato nyt loppuun asti tämä tilanne et tiedä vielä miten valtavan mahtavan parisuhteen löydätte. Tää nykyaika vaan on niin, että "eroa, eroa eroa ja etsi uuden kanssa intohimo"

Onnellisuutta ei saa laittaa toisen varaan. Onnellisuuden tulee olla toisista riippumatonta, vain silloin se on kestävää.

Mutta kyllä parisuhteesta kuuluu nauttia. Mä oon sitä mieltä, että jos pitempään on kuin kavereita/kämppiksiä, ni ei oo paljo mieltä jatkaa... Ei siinä lapsillekaan kovin hyvää parisuhdemallia silloin anna.

Parisuhteesta voi nauttia monella tavalla. :) Ja toisaalta, minun mielestäni kaverillisessa, tai ennemminkin kunnioittavaan ja rakastavaan ystävyyteen perustuvassa parisuhdemallissa ei ole mitään vikaa lasten kannalta. Ei lastenkaan tarvitse oppia siihen, että parisuhde on yhtä säkenöivän rakkauden ja romantiikan toitotusta.

• Tykkää
Reactions: Jaska-
No, kuten sanottu, jos kyse on tilanteesta, jossa vain onni puuttuu, niin sitä kannattaa ensin yrittää hakea muualta. Tietysti. Mutta kun näissä avauksissa ei aina kerrota kaikkea, ja ap tuossa jo vähän vihjaisi tehneensä kymmenen vuotta kaiken miehen mieliksi (okei, tämä ei ehkä ole objektiivinen totuus mutta ap:n mielikuva kertonee kuitenkin jotain), niin voi olla, että tähän tilanteeseen liittyy muutakin, mitä ap ei ole saanut ensi viestiinsä tulostettua.

Niin, eihän näihin siksi voikaan ottaa kuin yleisellä tasolla kantaa.

[QUOTE="vieras";24834940]En sinuna vielä eroais. Anna suhteelle mahdollisuus. Menette pariterapiaan tai HNMKY:nki tukiparitoiminta on tosi hyvä juttu. Se rakkauden tunne saattaa puhjeta uudestaan, kun annatte mahdollisuuden vielä. Tällasia pareja olen kuullut noilla HNMKY:nki leireillä paljon. Että ovatki löytäneet rakkauden uudelleen, kun antoivat mahdollisuuden. Kato nyt loppuun asti tämä tilanne et tiedä vielä miten valtavan mahtavan parisuhteen löydätte. Tää nykyaika vaan on niin, että "eroa, eroa eroa ja etsi uuden kanssa intohimo"[/QUOTE]

Mä en menisi kyllä mihinkään uskonnolliseen parisuhdeneuvontaan. :O Väestöliiton tai jonkin muun vastaavan neutraalin järjestäjän neuvontaan voisin tarvittaessa mennä.

Kaikkea en olekaan aloituksessani ja teksteissäni kertonut enkä pystykään kertomaan tässä. On niin paljon jota en halua ehkä tuoda tällaisella palstalla esiin. Mutta jotain kuitenkin.

En ole mielestäni ihminen joka luovuttaa helpolla; pikemminkin olen aina yrittänyt kannatella eteenpäin sekä muita että ehkä jopa itseäni. Mutta tähän saakka olen unohtanut oman hyvinvointini ja ajatellut että menee se elämä näinkin. Nyt on herännyt ajatuksia että ehkä minäkin voisin pyytää tältä elämältä jotain enkä vaan toteuttaa muiden haaveita. Mutta se että satutan muita tavoittelemalla omia haaveitani; se ei ole helppoa enkä tiedä onko minusta siihen.

[QUOTE="vieras";24834976]Kaikkea en olekaan aloituksessani ja teksteissäni kertonut enkä pystykään kertomaan tässä. On niin paljon jota en halua ehkä tuoda tällaisella palstalla esiin. Mutta jotain kuitenkin.

En ole mielestäni ihminen joka luovuttaa helpolla; pikemminkin olen aina yrittänyt kannatella eteenpäin sekä muita että ehkä jopa itseäni. Mutta tähän saakka olen unohtanut oman hyvinvointini ja ajatellut että menee se elämä näinkin. Nyt on herännyt ajatuksia että ehkä minäkin voisin pyytää tältä elämältä jotain enkä vaan toteuttaa muiden haaveita. Mutta se että satutan muita tavoittelemalla omia haaveitani; se ei ole helppoa enkä tiedä onko minusta siihen.[/QUOTE]

Oletko kokeillut pari- tai yksilöterapiaa? Sellaisesta voisi olla apua myös sen selvittämiseen, onko suhteella toivoa. Pariterapian tarkoitushan ei ole välttämättä suhteen jatkaminen, jos se näyttää mahdottomalta, vaan siitä voi olla apua myös sen tajuamiseen, että suhde ei todellakaan toimi. Sinun tilanteessasi ehkä sisäinen varmuus eroasiassa olisi tarpeen, jos siihen päädyt. En siis välttämättä tarkoita, että täytyisi päätyä, vaan että se on ehkä helpompaa, jos asian on työstänyt kunnolla.

Tiedän tuo syyllisyys ja "ei saisi tuottaa muille pahaa oloa" -aspektin. Tuntuu mahdottomalta ratkoa yhtälöä, jossa itse ei suhdetta kestä, ja haluaisi toisen olevan onnellinen, ihan sama miten, vaikkapa löytämällä uuden naisen, ei väliä, mutta kun se ainoa asia mitä toinen haluaa on riippua itsessä. Ja lastenkin näkökulma tietysti.

Minusta sulla ap ois nyt mahdollista hieman "kiristää" miestäsi. Eli jos ei halua mies ei halua erota niin suostuu ja lähtee parisuhdeterapiaan ja siihen, että elämä ei mene pelkästään hänen arvojensa mukaan. Totta hitossa sun elämästäs puuttuu onnellisuus, jos elät elämää miehes määrittämien arvojen mukaan, etkä omies. Kai se perheessä nyt pitäs olla kaikilla joustoa suuntaan ja toiseen, ei pelkästään yhdellä.

Olen kyllä ajatellut että lähden hakemaan jonkun sortin keskusteluapua. Yksin en kykene enää näitä asioita käsittelemään päässäni, miehen kanta on selvä ja ystävillä , vaikka äärettömän ihania ovatkin, on kuitenkin puolueellinen näkökulma asioihin. Enkä heitä halua liikaa kuormittaa omilla ongelmillani, jokaisella kun on kuitenkin myös ne omansa.

Olen aina ajatellut että kun kerran menen naimisiin, en koskaan eroa. Tämä tilanne ja nämä ajatukset siis ahdistaa sitä enemmän. Suurin taistelu tässä taitaa ollakin oman pääni kanssa - oppia hyväksymään itsensä ja se ettei kaikkia voi aina miellyttää. Ja todellakin.. vaikean tästä tekee se että mies olisi valmis muuttumaan ja haluaa yrittää. Siksi sitä tosiaan välillä miettiikin että jospa hän vaikka löytäisi toisen naisen tai jtn.. olisi helompi erota ja tietäisi ettei toiselta romahda pohja kokonaan.

[QUOTE="vieras";24835074]
Suurin taistelu tässä taitaa ollakin oman pääni kanssa - oppia hyväksymään itsensä ja se ettei kaikkia voi aina miellyttää. [/QUOTE]

Totta. Siinä vaiheessa kun vaihtoehtoja pyörittelee mielessään suht tasapainoisina, voi kyllä tuntua, että valinnalle kuin valinnalle löytyy syyllistäjä. Ok, ehkä just ne lähimmät ihmiset, tai no ainakin se mies, syyllistää eroajatuksista, mutta sitten joku muu itsellisempi nainen syyllistää siitä, että ei eroa ja niin päin pois. Tai ainakin niitä ilmaan heitettyjä kiviä on helppo imuroida kärsäänsä vähän sieltä sun täältä, kun sille tielle lähtee.

Ja tiedän ettei mies ikinä lähtisi mihinkään parisuhdeleirille. Ehkä voisin "kiristää" häntä johonkin terapiaan mutta jos hän senkin tekisi vastentahtoisesti, valmiiksi sillä asenteella, ettei se mitään ainakaan auta, niin olisiko siitäkään mitään hyötyä..?

En varmaan ihan tällä hetkellä ole eropapereita laittamassa menemään mutta hyvin, hyvin voimaton olo minulla on. Ehdotin asumuseroakin ettei suorilta mitään eroa muttei mies sitäkään oikein ymmärrä että miksi niin. Hän ei osaa ajatella että kaipaisin hetken ihan vaan yksinoloa ja oman pään selvittelyä, omien tunteideni läpikäymistä.

Alkuperäinen kirjoittaja sinäsinäsinäsinä;24834865:

Samaa mieltä. Oikeesti noin naiivi ihminen ei edes ansaitse niitä lapsia. Ap voi etsiä sitä uutta jonka kanssa kokee elämänsä onnellisimmat hetkensä HÄISSÄ, voii jumalauta oikeesti! Joku elää nyt jotain satuelämää. Antaa sen elää, ehkä se oppii joskus että elämä ei ole satua eikä tule koskaan olemaankaan. Lopulta on vain tyydyttävä siihen mitä saa. Joo, ja rakkaus ei olekaan pelkästään jotain tunteita. Mut ehkä sä sen joskus opit. Viimeistään kuolinvuoteellas tajuat.

[QUOTE="mielipide";24835118]Samaa mieltä. Oikeesti noin naiivi ihminen ei edes ansaitse niitä lapsia. Ap voi etsiä sitä uutta jonka kanssa kokee elämänsä onnellisimmat hetkensä HÄISSÄ, voii jumalauta oikeesti! Joku elää nyt jotain satuelämää. Antaa sen elää, ehkä se oppii joskus että elämä ei ole satua eikä tule koskaan olemaankaan. Lopulta on vain tyydyttävä siihen mitä saa. Joo, ja rakkaus ei olekaan pelkästään jotain tunteita. Mut ehkä sä sen joskus opit. Viimeistään kuolinvuoteellas tajuat.[/QUOTE]

No, mitä tohon lihavoituun tulee, niin ei nyt ihan noinkaan. Kyllä ihmisellä yleensä on joitain vaihtoehtoja. Vähän pitää olla ihmisellä sellaistakin fiilistä, että voi vaikuttaa omaan elämäänsä, eikä ainoastaan ajelehdi ajopuuna. Siitä olen kyllä samaa mieltä, että häät ovat vain yksi (toivottavasti sentään kiva) päivä, ja muu elämä on sitten muuta elämää.

[QUOTE="mielipide";24835118]Samaa mieltä. Oikeesti noin naiivi ihminen ei edes ansaitse niitä lapsia. Ap voi etsiä sitä uutta jonka kanssa kokee elämänsä onnellisimmat hetkensä HÄISSÄ, voii jumalauta oikeesti! Joku elää nyt jotain satuelämää. Antaa sen elää, ehkä se oppii joskus että elämä ei ole satua eikä tule koskaan olemaankaan. Lopulta on vain tyydyttävä siihen mitä saa. Joo, ja rakkaus ei olekaan pelkästään jotain tunteita. Mut ehkä sä sen joskus opit. Viimeistään kuolinvuoteellas tajuat.[/QUOTE]

En mä sano että elämän onnellisimmat hetket täytyy kokea häissä. Mutta kyllä varmaan oma hääpäivä yleensä on elämän tärkeimmistä hetkistä? Luulisi ainakin? Tottakai omien lapsien syntymät ym. on niitä suurimpia juttuja, en sillä.

Jos minä elän jotain satuelämää niin sitten en taida tuntea itseäni ollenkaan. Millaista on se satuelämä? En hae mitään suurta, dramaattista rakkautta.. en mitään ylitsepursuavia tunteita tai säkenöivää iloa ja onnea. Haen vaan tunnetta että itsellä on hyvä olla; että on tyytyväinen elämäänsä ja voi sanoa rehellisesti että on onnellinen. Ei tietenkään kukaan ihminen voi olla aina onnellinen ja iloinen, ei kukaan, en sellaista kaipaa. Mutta jos on perustat kunnossa ja sydämessään onni niin silloin kestää ne kaikki vastoinkäymisetkin ihan toisella tavalla kuin silloin että on ihan hukassa itsensä ja tunteidensa kanssa.... silloin kaikki muukin on tuhat kertaa vaikeampaa.

Ehkä en osaa kirjoittaa kunnolla ajatuksiani kun monet saa täällä sen kuvan että olen hakemassa jotain suurempaa rakkautta tmv.... en edes mieti sellaista vaihtoehtoa tällä hetkellä että olisin etsimässä itselleni uutta miestä joka voisi antaa minulle jotain enemmän. Päinvastoin; haen ehkä vaan itseäni ja omaa elämääni..

No, mitä tohon lihavoituun tulee, niin ei nyt ihan noinkaan. Kyllä ihmisellä yleensä on joitain vaihtoehtoja. Vähän pitää olla ihmisellä sellaistakin fiilistä, että voi vaikuttaa omaan elämäänsä, eikä ainoastaan ajelehdi ajopuuna. Siitä olen kyllä samaa mieltä, että häät ovat vain yksi (toivottavasti sentään kiva) päivä, ja muu elämä on sitten muuta elämää.

En nyt tarkoittanut sitä niin että ihan mihin tahansa on tyydyttävä eikä voi itse vaikuttaa. Lähinnä sitä, että eihän sitä voi loputtomasti hypätä suhteesta toiseen kun ei tunnekaan sitä järisyttävää onnellisuutta. Jossain vaiheessa on tultava piste että tyydyn tähän vaikken olekaan niin onnellinen kuin haluaisin. Ja pyrittävä tekemään suhteesta niin onnellinen kuin mahdollista. Mikään suhde ei siihen itse pysty pitkän päälle.

Yhteistyössä