Kuinka korkea kuume on jo lapselle vaarallinen?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja ev
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Aika useasti meillä lapsilla on ollut 39,5-40 astetta kuumetta mutta käskevät päivystyksestä vaan seuraliemaan tilannetta parikin päivää.
40,5 --> on jo varmasti semmoinen määrä että pitäisi mennä heti lääkäriin, www.sairaslapsi.com sivujenkin mukaan.

Meillä ollaan täs sairasteltu nyt kunnolla. Molemmilla noussu yli 40 kuume korvasta mitattuna, mut siitähän saa sen puoli astetta vähentää. Päivystykses sanottu et seurata tilannetta. Jos monta päivää alkaa olla korkealla kuume koko ajan nii lääkäriin. Jos kuume ylhäällä yölläkin pitäs herätä mittaan ja antaa tarvittaessa kuumelääkettä.

Kyllä mä veisin lääkäriin jos alkaa lähentelemään 40 astetta. Pienimmällä (8kk) ollut nyt kuumetta, korkeimmillaan ollut 38,4. Ekalla lapsella aikanaan nousi 40 kuume ja meni ihan veteläksi, makasi vain sohvalla.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:

Ei tuommonen kuume ole lapselle varsinaisesti vaarallinen. Riippuu lapsen iästä ja siitä miten ottaa nesteitä. Mutta meillä esim. pojalta mitattu yliopistollisessa sairaalassa 41.5 ja lastenlääkäri vakuutti, ettei sekään ole vaarallista. Vasta yli 42 astetta on hänen mukaan aivojen toiminnan kannalta vaarallinen. Toki jos 40 asteen kuume jatkuu ja jatkuu eikä lapsi syö tai juo niin kyllähän seki on vaarallinen.

Vasta 42 on vaarallista ellei sitten jo matalampi lämpö aiheuta kuumekouristuksia. 42 jälkeen keho ei pysty enää itse jäähdyttämään itseään vaan se pitää tehdä muuten, esim kylmällä vedellä. Ei se kuume sillai niin vaarallista hetkellisesti ole vaan useamman päivän jatkuneena tai sitten tuo 41,5 tai ylitse.

Alle 40 asteen kuume ei ole vaarallinen, näin on lääkäri minulle sanonut. Toki esimerkiksi yli 39 asteen kuumeessa on olo tukala, mutta 39-40 asteen kuume ei kuitenkaan ole vielä terveydelle vaarallista. Kuume on harvoin ihmisen terveydelle vaarallista, kuumehan on ihmiskehon luonnollinen puolustautumisreaktio erilaisia pöpöjä vastaan.

Tuo kuumeen vaarallisuus saattaa tosin riippua hieman lapsen iästäkin, mutta esimerkiksi yli 5-vuotiaalle ei alle 40 asteen kuume ole vaarallista.

Itse muistan lapsuudestani, kun olin muutaman vuoden ikäinen ja minulla oli kuumetta oli n. 40 astetta. Tauti kesti noin viikon verran. Makasin vain kotisohvalla, katselin TV:stä lastenohjelmia ja vanhempani toivat minulle juotavaa.

80-luvulla asuttiin 50 km:n päässä lähimmästä kaupungista, jossa oli terveyskeskus. Minulla oli ollut reilun vuoden ikäisenä yli 41 astetta kuumetta talvella. Äiti oli soittanut terveyskeskukseen, että mitä hän voisi tehtä. Isä oli poissa kotoa (niin ja silloin ei ollut kännyköitä..), äidillä ei ollut ajokorttia (eikä todennäköisesti autoakaan pihassa) ja lähimpään naapuriin oli matkaa 15 km:ä. Terveyskeskuksesta käskettiin menemään ulos pakkaseen viilentelemään.

Äiti kertoi, että oli paksussa toppahaalarissa palellut -25 asteen pakkasessa ja minulla oli ollut vain ohut potkuhousu, villasukat ja pipo päällä. Siitä se oli kuume laskenut vähitellen..

Yhteistyössä