Kuinka kiire on tai kuinka laiskoja ollaan, jos ei jaksa hellalla keittää puuroa lapselle???

• Viestiketjun aloittaja vieras
  • Ensimmäinen viesti
teille
mikrossa kun keittää kaurapuuron noissa arabian isoilla lautasilla niin ei koskaan mene yli. Onkos nuo nyt sitten Teeman sarjaa, meillä noi on punaisia. Ihan sairaan hyvät mikropuuron tekoon.

ap
Alkuperäinen kirjoittaja Nalkuttava Talonmies:
Millaisella kattilalla ap keittää sellaisen 1dl puuroa :LOL:
kun oli yksi lapsi, keitin 3dl vettä ja 1,5dl hiutaleita puuron, vauvalle eka tarvittava määrä, ja söin loput itse. näin. ja nyt vain sitten teen n 4lle hengelle ja kaikki menee.

pat
Tulisikin puuro tuossa ajassa valmiiksi! Meillä kun joudutaan keittämään erikoispuuroja vilja-allergian takia niin ei kovin äkkiä saa valmista. Ja nuorimmainen (2-v), jolle sopii tavalliset viljat niin osaa jo tehdä puuronsa isin avustuksella mikrossa :D
Vaikka kyllä tuo allerginen itse tekee väliin tattaripuuron mikrossa, mutta ei kuulemma ole yhtä hyvää kuin minun kauan hellalla hauduttamani.

Juu
Alkuperäinen kirjoittaja pöh:
Mieluummin mä sen 3-10 minuuttia teen lapsen kanssa jotain kivaa. Kuuman hellan ääreen kun sitä en suostu seurakseni ottamaan.
Kerropa lähemmin niistä ihanista mieliinpainuvista tekemisistä jota teet lapsen kanssa kolmessa minuuttissa? Lapsi muistaa ne varmasti ikuisesti...Ja tämän kommentin jälkeen jatketaan neljättä tuntia nettailua, kun on aamulla säästetty se arvokas kolmeminuuttinen lapselle.

On kyllä niin viidenpennin kortti kun joka asiassa vedotaan siihen että "mieluummin käytän sen ajan laatuaikaan lasten kanssa", oli sitten kyse opiskelusta, laihduttamisesta, liikunnasta, siivoamisesta tai ruuanlaitosta.

Snoopy
Jaksan keittää aamuisin, kun syöjiä on enemmän. Iltapuurot tulee valmistettu mikrossa. Pussipuuroja en harrasta hinnan ja suolan takia. Lähes yhtä nopsaan valmistuu mikrossakin.

Muuten teen usein esivalmistelut seuraavan päivän lounasta varten edellisenä iltana, näin saadaan sutjakasti ruoka päivällä eteen =)

ap
Alkuperäinen kirjoittaja pöh:
Mieluummin mä sen 3-10 minuuttia teen lapsen kanssa jotain kivaa. Kuuman hellan ääreen kun sitä en suostu seurakseni ottamaan.
meillä kuumenee kyllä vain yksi takalevy, eikä koko hella =), ja tuon ajan voi myös touhuta muutakin, vaikka kattaa pöytää lasten kanssa

Mä olisin ihan valmis menemään sieltä missä aita on matalin, mutta mun reipas 3v on ottanut asiakseen joka armas aamu ottaa sen pienen kattilan ja desimitan ja elovena-hiutalepurkin esille, ennen kuin mä pääsen sängystä ylös. :)
Hänelle on myös äärimmäisen tärkeää saada mitata ne hiutaleet veteen ja katsoa, kun se pulputtaa ja sekoitella samalla. :)

Alkuperäinen kirjoittaja Logotar:
Millaisella kattilalla ap keittää sellaisen 1dl puuroa :LOL:
mä keitän pikkukattilassa niin että vajaa desi hiutaleita ja pari vettä. Tuleehan siitä tietenkin vähän enemmän kuin desi valmista mutta mun mielestä se on parempaa enkä jaksa seistä vahtimassa mikroa, millon puuro kuohuu yli tai vastaavasti aina siivota sitä :D

ja teen niin että laitan hiutaleet jo kylmään veteen, puuro on jo melkein valmista kun alkaa kiehua.
Toi on aikamoista ruuan heittämistä hukkaan, jos tekee triplamäärän ruokaa. Lisäksi pieni kattila isolla levyllä on myös energiankäytön puolesta huonoa.

Mulla on kyllä 2dl kattila (voisula), mutta siinä puuron tekeminen on minusta aika turhaa astioiden likaamista.
enhän mä sanonut että se loppu jää syömättä? ;)

ja se mun pikkukattila on about tuon keraamisen keittolevyn kokoinen, ei siis huomattavasti pienempi. Ei sitä puuroa tietenkään sinne puolta kattilallista tule, ihan kivasti se siinä kiehuu vaikka sitä vähän vähemmän pohjalla onkin.

Ja kuten sanottu, oon mestari keittämään puurot mikrossa yli, siivousta ja sotkua tulee ihan yhtä paljon kuin jos puurokattilan pesee.

Ja tuosta pesemisestä, mä paan sen heti veteen likoamaan niin ei tarvi kuin pyöräyttää puhtaaksi. Sellasta kuivunutta puuroa onkin vmäistä tiskata.

et sillee
Meillä ollut kaksi keskoslasta joiden ruokailua tarkkailtu hyvinkin tarkkaan. Ja lastenlääkärit suositteli noita valmispuurojauheita. Niihin on usein lisätty esim. rautaa joka varsinkin noilla keskosilla on muutenkin jo ravintolisänä mukana.

Mie käytän noita "pussipuuroja" pienille silloin, kun on kiire neuvolaan tai jonnekin.

Normaalisti keitän koko sakille (tai lähes koko sakille, miestä, esikoista ja itseäni lukuunottamatta ) kattilassa hauduttaen noita ihan tavispuuroja... mutta aina lähes tupla- tai tripla-ajan siihen paketin keitto-aikaan verrattuna... ja tulee hyvä, pehmeä puuro.

Vilja
Mä keitän aina joka toinen aamu kahden päivän satsit puuroa. Nuorimmainen syö iltapalaksi sitä samaa aamulla keitettyä puuroa jonka sitten lämmitän mikrossa ja sotken maitoon - ja avot se on kuin juuri hellalta tullutta puuroa! Sitä syödään sitten vielä seuraavana aamuna (ja nuorimmainen vielä illalla) samallailla mikrottamalla. Tässä säästyy joka toinen aamu puuronkeittämiseltä - ja sitä sähköäkin säästyy ;) Ja jos sattuu jäämään puuroa vielä yli niin siitä pyöräyttää helposti makoisat, viljaisat sämpylät! :D

vieraas
Alkuperäinen kirjoittaja Jesus Christ Superstar:
No onhan niissä vauvanpuuroissa paljon enemmän ravintoaineita kuin tavallisessa kaurapuurossa? Ja maistuu paremmalta ja on sileämpää. Söisin minäkin niitä, jos ei tulisi turhan kalliiksi, vaikka muuten en puuroa syökään.

Ja kyllä, teen jauheesta puurot vauvalle, kuten edellisellekin. Joskus olen käyttänyt myös niitä valmispuurotetroja. :eek:
meille ainakin neuvolassa sanottiin, että ruokien ei tarvi olla sileitä, jos vauva ne mukisematta nielee. on uusin suositus, haarukalla muussaaminen riittää yleensä ja hiutaleet saa näkyä ja tuntua. siis jos vauva ei ole sihtikurkku. ja vauva 5kk, alkaa juuri maistella puuroja ynnämuuta.

vieras
Meillä lapset inhoaa puuroa. Tai esikoinen tykkäsi siitä pienenä, söi sitä aamuin illoin aina kolme vuotiaaksi saakka ja isoja annoksia, sitten tuli totaalinen puuronsyönnin lopetus. Kaikki meillä syö mieluummin leipää.

Ja silloin kun teen jotain hiutalepuuroa, niin teen sen mikrossa, se on helpompaa ja nopeampaa ja tulee vähemmän tiskiä =)

hyh
Alkuperäinen kirjoittaja Vilja:
Mä keitän aina joka toinen aamu kahden päivän satsit puuroa. Nuorimmainen syö iltapalaksi sitä samaa aamulla keitettyä puuroa jonka sitten lämmitän mikrossa ja sotken maitoon - ja avot se on kuin juuri hellalta tullutta puuroa! Sitä syödään sitten vielä seuraavana aamuna (ja nuorimmainen vielä illalla) samallailla mikrottamalla. Tässä säästyy joka toinen aamu puuronkeittämiseltä - ja sitä sähköäkin säästyy ;) Ja jos sattuu jäämään puuroa vielä yli niin siitä pyöräyttää helposti makoisat, viljaisat sämpylät! :D
Eikä...uudelleen lämmitettyä puuroa :/

Alkuperäinen kirjoittaja hyh:
Alkuperäinen kirjoittaja Vilja:
Eikä...uudelleen lämmitettyä puuroa :/
joo, mullekin eka fiilis oli, että :x en söis itse enkä tarjois lapsilleni. mut hyvähän se on, et jotkut tykkää - onhan tuo kätsyä.

Alkuperäinen kirjoittaja vieraas:
meille ainakin neuvolassa sanottiin, että ruokien ei tarvi olla sileitä, jos vauva ne mukisematta nielee. on uusin suositus, haarukalla muussaaminen riittää yleensä ja hiutaleet saa näkyä ja tuntua. siis jos vauva ei ole sihtikurkku. ja vauva 5kk, alkaa juuri maistella puuroja ynnämuuta.
Tää tykkää sileämmästä tää vauva. Ja nuo aiemmat syyt lisäksi. Ja kun vauva syö vain vähän, eikä kukaan muu perheessä puuroista tykkää, niin olisi varsin turhaa keitellä hiutaleista.

Kyllä mä teen mikrossa aamupuuron. Ihan normihiutaleista, ja alusta asti on tehty. Mulla on tietty tapa tehdä jollon ei tarvitse pelätä kuohumisia, puuron valmistuessa yleensä tehdään aamutoimia. Joskus harvoin teen kattilalla jos on useampia syöjiä, mutta siihen menee kyllä huomattavasti kauemmin aikaa kuin mikropuuroon.

Alkuperäinen kirjoittaja Jesus Christ Superstar:
Alkuperäinen kirjoittaja vieraas:
Tää tykkää sileämmästä tää vauva. Ja nuo aiemmat syyt lisäksi. Ja kun vauva syö vain vähän, eikä kukaan muu perheessä puuroista tykkää, niin olisi varsin turhaa keitellä hiutaleista.
mä laitoin tavis kaurahiutaleita tehosekottimeen ja tadaa, niistä tuli todella sileetä "pölyä", josta tehtyä puuroa meidän hienokurkkukin suostui syömään :)

Yhteistyössä