Kuinka kertoa ystävälle että ei kauheesti kiinnosta enää?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja koi
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
K

koi

Vieras
Miten ihmeessä mä voin sanoa "kauniisti" ystävälleni että mua ei enää kauheesti kiinnosta hänen juttunsa tai ainakin ilmaista olevani hyvin loukkaantunut?

Tilanne on sellainen että hän jätti täällä miehensä, työnsä ja osan kavereistaan naps vain viime kesänä ja lähti opiskelemaan toisaalle. Yritin häntä tukea ja kysellä kuulumisia ja olla kiinnostunut. Itse sain esikoiseni syksyllä ja siinä onkin ollut itsellänikin oma sopeutuminen, en siis tarkoita että olen ollut mikään ns. vuoden ystävä vaan on myös omat asiat vieneet ajatuksia muualle. Kuitenkin hänen tapansa jättää vastaamatta puheluihini tai sähköposteihini jne. on nyt ylittänyt minun rajani ymmärryksessä. Hän soitti tällä viikolla ja olin sellaisessa tilanteessa etten pustynyt vastaamaan, en ole saanut soitettua takaisin. Tiedän olevani lapsellinen kun täällä kyselen apuja mutta kynnys soittaa on kasvanut päivä päivältä, haluasin vaan unohtaa koko ihmisen (niin kuin minusta tuntuu että hänkin on minulle tehnyt ). Toisaalta tunnen häpeää kun en saa aikuisena ihmisenä ilmaistua itseäni joskus niin läheisenä tuntuneelle ihmiselle. Ystävystyn harvoin ja koen etä minut on petetty, vaihdettu uusiin samassa elämäntilanteessaoleviin ystäviin. Mitenihmeessä saan sanallisen arkkuni auki vai tarvitseekositä edes saada?

Minä unohtaisin hänet, hänellä on uudet ystävät ja sinä saat lapsen myötä itsellesi ihan varmasti uusia ystäviä, jotka ovat kanssasi samassa elämän tilanteessa.

Olin itse 5½ vuotta kotiäitinä ja sinä aikana sain solmittua muutaman erittäin hyvän ystävyyssuhteen joiden voimalla jaksan vielä tänäkin päivänä.

Kyllä varmasti uusia tuttavuuksia tulee kunhan poika on siinä iässä että päästään tuonne hiekkalaatikon reunalle mutta nyt harmittaa kuitenkin tämä. Tunnen että olen lapsellinen, toivon toisaaltra myös että ystävästänikin tuntuisi kurjalle ja hän miettinsi että on minua loukannut. En tiedä haluanko kuitenkaan häneen enää luottaa siinä määrin kun aikaisemmin olen luottanut, jos hän siis tajuaisi pyytää anteeksi ja hänelle antaisin.

Mun mielestä olisi hyvä jos kuitenkin soittaisit sille ystävälle takas. Asia selvästi vaivaa sinua, kannattaa siis selvittää se. Soitat ja kuuntelet mitä asiaa sillä ystävällä on. Sitten voit ihan ystävällisesti sanoa, että tuntuu hassulta että hän yhtäkkiä taas haluaa olla yhteyksissä, kun ei ole vastannut puheluihin ja sähköposteihin pitkään aikaan. Eiköhän se siitä lähde selviämään.Voihan olla, että hän on hirveän pahoillaan käytöksestään ja haluaisi jatkaa ystävyyttä?

Olemalla rehellinen. Minä ainakin haluaisin kuulla jos olisin loukannut ystävääni että voisin jutella asiasta ja pyytää anteeksi. Kuulostat loukkaantuneelta, mutta myös siltä, että sinulla on ikävä ystävääsi ja toivoisit häneltä aktiivisempaa yhteydenpitoa? Jos näin on, kerro se hänelle. Kirjoita vaikka sähköpostia johon voit purkaa ajatuksesi ja ystäväsi saa sen lukea rauhassa ajatuksella.

Yhteistyössä