Kuinka kertoa lapsettomalle omasta raskaudesta?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "onnekas"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
O

"onnekas"

Vieras
Ystäväni on lapseton, hoitojen loppuvaiheessa ja näyttää siltä, etteivät he tule lasta saamaan. Me yritimme mieheni kanssa n. vuoden ja tulin raskaaksi.

Olen jonkun verran jutellut aiheesta ystäväni kanssa siis silloin kun itsekään en ollut vielä raskaana. Tiedän, että ystävä ottaa muiden vauvauutiset todella raskaasti. Jotenkin tuntuu, että minun raskauteni saattaa olla hänelle vielä kovempi pala, sillä ehkä hän ehti jo ajatella, että olisin hänen kohtalotoverinsa.

Tämän vuoksi olen jo päättänyt, että kerron asiasta tekstiviestillä kun tiedän, että hän on kotona, jotta hän saa rauhassa surra asiaa ilman, että hänen tarvitsee yrittää esittää iloista minun puolestani.

Miten olette kertoneet lapsettomille läheisille? Miten pohjustatte asian, pahoitteletteko jotenkin?

Jos on läheinen ystävä, niin kertoisin kyllä naamakkain. Ehkä jopa käsikkäin. Katsoisin silmiin ja sanoisin että nyt kerron jotain joka varmaan tuntuu sinusta toisaalta pahalta, mutta toivoisin niin silti että voisit olla kanssani läsnä tässä asiassa. Minulle tulee vauva.

Ja haluaisin jakaa hänen surunsa ja pahan mielensä halaamalla, ja luulisin,e ttä ystäväni voisi tulla kanssani kuitenkin seuraamaan sitä raskautta.

Vastaavaa tilaannetta ei ole ollut.
Itse olisin toivonut että asia kerrotaan suoraan, mitään tekstiviestejä tuskin olisin arvostanut.
Itse ole kertonut myös asian suoraan, "meille tulee vauva, laskettuaika on xx. xkuuta". Ihmiselle jolle tiedän asian aiheuttavan esim. surua varaisin mahdollisuuden keskustella asiasta minun kanssa tai sanoa suoraan sen asian että toivoisi saavansa hetken (/muutaman päivän) sulatella asiaa rauhassa.

Yhteistyössä