Kuinka kauan Teroluteja voi käyttää?

• Viestiketjun aloittaja Minäpä vain
  • Ensimmäinen viesti
Minäpä vain
Olen kohtapuoliin lopettelemassa e-pillreiden syömistä, eli tämä kysymys voi tulla hieman aikaisinkin. Epäilen kuitenkin, että kuukautiseni jäävät pitkäksi aikaa pois kun lopetan e-pillereiden syönnin. Olen kerran lopettanut pillereiden syönnin ja silloin kuukautiset jäi yli puoleksi vuodeksi pois.

Minulla olisikin muutama kysymys teille kokeneemmille. :) Ei haittaa jos ei kaikkiin osaa vastata, olen kiitollinen kaikista vastauksista:

1. Kun lopetan pillerit ja kuukautisia ei ala näkymään, niin kuinka monta kuukautta kannattaa odotella ennen kuin menee lääkäriin?
2. Ymmärtääkseni ns. ensimmäinen hoito on ns. Terolut-kuuri. Kuinka pitkiä kuureja lääkärit määräävät? Voiko Terolutia syödä niin pitkään että tulee vihdoin raskaaksi vai onko siinä joku aikaraja kuinka kauan niitä voi käyttää?
3. Silloin kun mulla on ollut hyvin epäsäännölliset kuukautiset niin mulla on ollut myöskin ongelmia finnien ja liiallisen karvankasvun kanssa. Mahtaako Terolutit auttaa näihin ongelmiin? PCO:ta minulla ei ole.

Kiitän kaikista vastauksista!

"mie vaan"
Meillä sanottiin terveyskeskuksessa että vasta vuoden kuluttua pääsee lääkärille, soitin ja kysyin kun oli ollut puolenvuoden aikana vain kerran kuukautiset.

Nyt sitten (reilu vuosi yritystä) määrättiin 6 kk teroja.

miss_piggy
1. Itse lopetin pillerit 02/12, ja kun kuukautisia ei näkynyt pariin kuukauteen, menin ensin vappuna julkiselle puolelle lääkäriin. Sitten menkat tuli, ja taas olivat pari kk pois, kunnes menin yksityiselle ja sain terolutit 6kk käyttöön sekä diagnoosin pco-tyyppisistä munasarjoista.

2. Yleensä se aikaraja on varmaan puoli vuotta, jos sinä aikana ei tärppää niin kokeillaan jotain muuta. Lääkärit ohjeistavat syömään teroluteja kp 15-24, itse aloitin ekan terokuurin aikoinaan kesken kierron kun kuukautiset oli hukassa, ja kun olin syönyt 10 pvää teroja, niin vuoto alkoi parin päivän sisällä. Terolutit eivät kyllä välttämättä edesauta raskautumista, mutta säännöllistää kierrot. Jos niillä raskaaksi haluaa, niin ne pitäisi alkaa syömään vasta ovulaation jälkeen, sillä luonnollisessakin kierrossa keltarauhashormonia alkaa erittymään vasta oviksen jälkeen.
Teroilla kierto säännöllistyy, ja sen jälkeen kun ne lopettaa, voi tärpätä. Kuten itselläni, terokuurin jälkeen oli ovis kp 26, josta tulin raskaaksi, mutta meni kesken. Terojen aikana en raskaaksi tullut.

3. Terolutit ei välttämättä auta mihinkään finneihin ja karvankasvuun. Itselläni on hirsutismia, eli tummia karvoja leuassa ja kaulassa, ja ne kuuluvat pco:hon.

• Tykkää
Reactions: mimmi92
Tuohon kuinka kauan sitä voi käyttää- itse söin sillon teinivuosina e-pillereitä. Sen jälkeen kun pillerit lopetin oon käyttäny lähes koko ikäni jostain kakskymppisestä lähtien. Tosin mulla syynä se ettei oma kierto toimi PCO:n takia ollenkaan.

Mulla määrättiin terot kun kuukautiset niin sekaisin,että vuotoa oli 2kertaa kk sisällä. 3kk terot määrätiin. Viimeisestä kierrosta tulin raskaaksi. Tätä ennen km 12+ mikä varmaan sekoitti kierron. Teroja olisi vielä määrätty lisääkin jos niikseen olis ollut. Ensin vaan se 3kk kuuri. Ja kerrottiin että yritetään lasta.

"lapseton"
niin siis terolutithan ei auta raskaaksi tulemisessa varsinaisesti, koska ne on vaan sitä hormonia mitä erittyy naisen kehossa ovulaation jälkeen.

teroluteja suositeltiin mulle 3 kuukaudeksi ja sitten kokeilemaan niistä taukoa jos kierto olisi lähtenyt käyntiin, ei lähtenyt joten uudestaan 3kk satsi (samassa reseptissä oli 6kk). mutta näiden 6kk päästä kannattaa varmaan mennä jo tutkimaan vähän missä on vika jos ei kierto tasaannu, lapsettomuustutkimuksiinhan suositellaan menemään vuoden yrityksen jälkeen, mutta jos on kuukautishäiriöitä niin suositellaan menemään aikaisemmin.

nyrkkisääntö on kai yleensä että jos kahdet menkat jää tulematta niin kannattaa mennä lääkäriin. niin tein ainakin itse.

onnea yritykseen teille!!

Yhteistyössä