Kuinka kauan rintamaito säilyy?

Niin,elikkä olen jostain lukenut että rintamaito sälilyisi pakastimessa 3kk:tta,onko muita tietoja?Tätä mammaa ollaan ensi kuussa viemässä ekaa kertaa viihteelle synnytyksen jälkeen,poika tuolloin ½vuotias.Suurin osa "pakkasmaidoista" on tuolloin jo n.4kk:tta vanhoja,uskaltaako niitä vielä antaa vai pitääkö lypsää lisää varastoon?Nyt kun ei enää tissit ole niin täynnä niin on tuo lypsäminen aika työn takana että sais edes sen sata milliä kasaan... =)
 
sanotaan että rintamaito säilyy 3-4 päivää 4 asteessa (itse säilytin jääkaapissa vuorokauden ennen pakastusta ja kun pakkasesta otin jääkaappiin niin pari päivää), 6 kk -16 asteessa, 12 kk -18 asteessa.
 
Itse olen lukenut jostain ja neuvolassa kerrottiin, että rintamaito säilyy jääkaapissa 1 päivän ja heti pakastettuna 2-3kk. Itse olen antanut 2,5kk vanhaa maitoa eikä se ainakaan ollut mennyt miksikään.
 
mamma80
Äidinmaidon säilytys

Äidinmaito pitäisi säilöä heti pumppauksen jälkeen joko jääkaappiin tai pakkaseen. Huomioitavaa on että jääkaappikylmään äidinmaitoon ei saa kaataa joukkoon lämmintä, juuri lypsettyä maitoa, vaan ne pitää säilöä erillään. Maito voidaan pakastaa erilaisissa pakasteastioissa tai pusseissa. Kaupan on myös pullopusseja, joita voidaan käyttää kertakäyttötuttipullossa.

Jääkaapissa maito kannattaa säilyttää tiiviissä kannellisessa astiassa. Huoneenlämmössä alle (25?C) maito ei säily pitkään, vain 6-10 tuntia. ( 1. s.129 ) Jääkaapissa ( 0-4?C) maito säilyy jopa 8 päivää (1. s.129). Kätevintä maito on säilyttää pakastimessa. Pakastinlokerossa maito säilyy 3-4kk. Arkkupakastimessa, jossa lämpötila on jatkuvasti alle -19?C maito säilyy puoli vuotta ja jopa pitempäänkin. Kun äidinmaitoa luovutetaan, ovat suositeltavat säilytysrajat tiukemmat, asiasta kannattaa kysellä lähimmästä äidinmaitokeskuksesta.

Kun maitoa otetaan käyttöön pakkasesta, sitä ei saisi jättää huoneenlämpöön sulamaan. Parhaiten maidon saa sulatettua siten, että pakastettu maitopussi laitetaan juoksevan veden alle, jota lämmitetään pikkuhiljaa. Maitoa ei saisi keittää eikä sulattaa mikroaaltouunissa. Kerran sulatettua maitoa ei saa uudelleen pakastaa.

Pakastetun ja säilötyn maidon haju on usein erilainen kuin tuoreessa maidossa. Se ei kuitenkaan tarkoita sitä, että maito olisi pilalla.

Lähde: http://www.imetystukilista.net/faq/pumppaus.php
 

Yhteistyössä