Kuinka kauan raskausdiabeteksesta kärsineet olette olleet sairaalassa synnytyksen jälkeen?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Vieras
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

Vieras

Vieras
Oliko mitään erityisiä ongelmia mikä pitkitti reissua? Joutuuko vauva automaattisesti sokeritippaan ja seurantaan ja kuinka kauan tämä minimissään kestää? Eli seurataanko niitä sokereita joka tapauksessa useampi päivä?

Vauvan sokereita seurattiin tietyin välein ja ekat kaksi vuorokautta lisämaitoa pullosta kellon mukaan, ei jaksanut rinnasta imeä ja sokerit laski aina liian alas. Tippaan ei kuitenkaan joutunut eikä tullut keltaisuutta :) Oltiinkohan 4vrk sairaalassa.

Minulla oli lievänä raskausdiabetes, mutta vauvan sokeri laski todella matalalle ja vuorokauden oli tipassa. Tosin sitten tuli keltaisuus ja oli muutenkin väsynyt vauva niin sairaalassa oltiin 11vrk. Tai minä kotiuduin jo ennen vauvaa mutta päivittäin kävin hoitamassa siihen kunnes pääsi kotiin. En saanut vauvaa vierihoitoon tiettyyn päivään mennessä ja siksi kotiutettiin.

Meikäläinen lähti jo yhden yön päästä kotiin Taysista. :) Siellä oli niin hirvee hulabaloo, et en kyllä voinut siellä vauvan kanssa olla kun ei saatu kumpikaan siellä nukuttua, ei edes vastasyntynyt vauva.

Mulla oli todella paha insuliinihoitoinen diabetes ja kaikki meni hyvin, sain vauvan vierihoitoon ja sokerit olivat OK meillä molemmilla.

Eihän keltaisuus nyt kuitenkaan raskausdiabetekseen liity?

Mulle tehtiin sektio (muista syistä ) ja ihan normaaliajan ämän jälkeen sairaalassa olin, muistaakseni 3-4pv. Iteltäni otin pari sokeriarvoa mut hoitsut eivät niitä juurikaan katsoneet tai kommentoineet. Vauvalla kaikki oli ok, eikä hänelläkään mitään erityismittauksia tehty. Mua jotenkin huvittikin, kun odotusaikana piti mittailla sokruja, tarkkailtiin ja lääkkeitä otin suun kautta. Kun synnytys oli ohi, kaikki unohtivat koko diabeteksen. edes lopputarkastuksessa ei asiaan kiinnitetty huomiota..

Joo en ole kyllä koskaan kuullut, että keltaisuus diabetekseen liittyisi. Minulle sanottiin, että ainoastaan tuo vauvan verensokeriheittely kuuluisi diabetekseen.

Keltaisuus liittyy nimenomaan siihen suoliston "kypsymättömyyteen" ja on yleistä keskosilla.

Sokerivauva näkyy yleensä jo vauvan ulkonäöstä. Se on sellainen pullea ja turvoksissa oleva vauva. Minulle sanottiin heti kun lapseni oli syntynyt, että "tämä ei ole sokerivauva" ja annettiin vierihoitoon. Toki niitä sokereita mitattiin ja tarkkailtiin. :)

3 vuorokautta olimme tuosta esikoisneidistä :heart: Vauvalla ja mulla molemmilla sokeriarvot ok. Vauvalta piti saada 3 "puhdasta" sokeriarvoa peräkkäin ja sai onneks ne heti olikohan vuorokauden sisäänkö ne mitattiinkaan.

Alkuperäinen kirjoittaja Hilkka:
Sokerivauva näkyy yleensä jo vauvan ulkonäöstä. Se on sellainen pullea ja turvoksissa oleva vauva. Minulle sanottiin heti kun lapseni oli syntynyt, että "tämä ei ole sokerivauva" ja annettiin vierihoitoon. Toki niitä sokereita mitattiin ja tarkkailtiin. :)

Ei ollut kyllä meidän poika pullea ja turvoksissa, ainoastaan vaan hyvä nukkumaan ;) Vierihoidossa oli ihan koko ajan, piti vaan syöttää kellon mukaan ja sen jälkeen syöttöpunnitukset ja sokerimittaukset.

Alkuperäinen kirjoittaja Kettukarkki:

Ei ollut kyllä meidän poika pullea ja turvoksissa, ainoastaan vaan hyvä nukkumaan ;) Vierihoidossa oli ihan koko ajan, piti vaan syöttää kellon mukaan ja sen jälkeen syöttöpunnitukset ja sokerimittaukset.

Mutta oli siis "sokerivauva". Minullakin oli siis raskausdiabetes, mutta vauvan sokerit olivat kunnossa, eli ei ollut "sokerivauva".

Meidän tyttö oli pikkuinen ruikku ja alkuun näyttikin että sokeri ei vaivaa, mutta sitten tyttö rupesi "narisemaan" ja se on myös oire siitä että sokeriarvo laskee.

Alkuperäinen kirjoittaja HassuMamma:
3 vuorokautta olimme tuosta esikoisneidistä :heart: Vauvalla ja mulla molemmilla sokeriarvot ok. Vauvalta piti saada 3 "puhdasta" sokeriarvoa peräkkäin ja sai onneks ne heti olikohan vuorokauden sisäänkö ne mitattiinkaan.

Nyt kun luin niin muistin, että kyllähän meilläkin mittailtiin ja piti olla tuo kolme "puhdasta" arvoa. Tytöllämme muistaakseni alhaisia arvoja mut siro oli muuten ettei mikään sokerivauva sen puoleen ollut. Miten nää voikin niin unohtaa..

Alkuperäinen kirjoittaja tyttöjen äiti:

Meidän tyttö oli pikkuinen ruikku ja alkuun näyttikin että sokeri ei vaivaa, mutta sitten tyttö rupesi "narisemaan" ja se on myös oire siitä että sokeriarvo laskee.

OK! Hyvä tietää! Minulle nimittäi sanottiin Taysissa et sokerivauva näkyy jo päältä, kuulemma ultrassa, mutta lääkäri oli todella nuori ja saattoi olla et selitti mulle väärin tai jotain.

Tuntuu kyllä itsestäkin oudolta, etteikö ne sokerit voisi muuten heitellä kuin turvonneilla vauvoilla. Kai se on niin, et jos rask.diabetes on vaikuttanut tosi pahasti vauvaan niin se on turvonnut.

Mutta hyvä tietää näitä oireita, jos vaikka vielä yhden lapsen tekee itsekin.

Mulla takan 3 diabetes raskautta.

1. verensokereita mitattiin vauvalta muistaakseni 2 kertaa päivässä ja lisämaitoa tuputettiin koko sairaalassaolo ajan, eli 4 päivää. Kellon mukaan syötettiin.

2. vauva oli erittäin sokeripöhönen ja näki kyllä päällepäinkin. Sokereita mitattiin 3 kertaa päivässä 3 ekaa päivää. Lisämaitoa jouduin antamaan myöskin ne 2 ekaa päivää, kunnes oma maidontuotanto lähti käyntiin. Sairaalassa olin 3 päivää. Tämä kanssa erittäin tarkkaan sai ruoat kellon mukaan.

3. oli erittäin paha diabetes lapsi, jouduin insuliinille puolvälistä raskautta. Siitä huolimatta vauva oli aika pöhöttynyt ja se tosiaan nähtiin jo ultralla. Tältä mitattiin vaan 2 kertaa sokereita, eikä lisämaitoa annettu ollenkaan. Poiskin päästiin heti kun vauva oli 2vrk vanha. Ja ei tarttenu ruokkia kellon kanssa tätä. Sai syödä kun oli nälkä.

Mun mutsi sai 5dennen lapsen kohdalla raskausdiabeteksen, pikkuinen syntyi tai no hätäsektio tehtiin 2kk etuajassa ja oli 3kk sairaalassa. Mutsi ei ollut kuin pari hassua päivää, toki ravas sen 3kk aamuin illoin siellä.
Ja diabetes jäi.

meidän 2000g pojan kanssa teholla oli samassa huoneessa sokerivauva, ja painoi reilusti yli 4,5kg, joutui olemaan pitempään siellä kun meidän pikkuinen. äiti oli todella välinpitämätön, sanoi äkäsellä äänellä (vauvalleen) mm. että elä siellä märise yms. kun juteltiin tokaisi että: niihä ne neuvolla sano jotta pittää syyvä terveellisesti vaan enhän kehannu, ku herkkuja tek mieli.

no tää ei ehkä auttanu kyl ketään.

Yhteistyössä