kuinka kauan kaksosraskaus voi pysyä "piilossa" ?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vieras
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

vieras

Vieras
kun mulla on nyt rv16 menossa ja takana kaksi normi neuvolakäyntiä, eka lääkärikäynti ja niskaturvotusultra.
viime neuvola oli viikolla 14 ja silloin jo kohtu oli miltei kasvanut mittaan joka yleensä on puolessa välissä. nyt mua on ruvettu "pelottelee" et mitä jos niitä onkin kaksi ja että vois kuulemma olla mahdollista että ei vaan ole toinen tullut esiin ja sydänlyönnyt samaan tahtiin kummallakkin ettei ois kaksia ääniä kuulunu.. onks kellää käyny niin et jotenki myöhää saanu tietää kaksosista ?

mulla neuvola seuraavaks vasta rv18 ja masuun kurkataan vasta rv26 kun toka lääkäri. rakenneultraa ei täällä ole.

meijän äiti sai tietää kuukautta ennen kun minä ja sisko synnyttiin, että siellä olikin kaks.. oli tosin vähän eri neuvolasysteemit... mut tosiaan, neuvolantäti oli aina vaan sanonu että toiset äänet on istukan =)

Itse odotin esikoista rv20:lla ja silloin neuvolassa kuulivat kahdet sydänäänet, toiset oli 158 ja toiset liki 170 Toiset oikealta ylhäältä ja toiset vasemmalta alhaalta. Sf-mitta huiteli ties missä ja olivat varmoja, että odotan tuplia. Seuraavana aamuna lääkärikin katsoi tilanteen ja totesi saman. Olin oksenatnut koko raskauden siihen asti. Selittivät, että kaikki merkit viittaa kaksosraskauteen. Menin sit ultraan tarkastamaan tilanteen ja yksi siellä vain olikin, mutteivät mitään selitystä keksineet miksi ne kahdet sydänäänet kuuluivat ja toiset ei kyllä tasan olleen mun kun ne kuului vielä erikseen. Ja yksi normaalipainoinen pikkumies sieltä sitten syntyikin...

Alkuperäinen kirjoittaja Monttu:
meijän äiti sai tietää kuukautta ennen kun minä ja sisko synnyttiin, että siellä olikin kaks.. oli tosin vähän eri neuvolasysteemit... mut tosiaan, neuvolantäti oli aina vaan sanonu että toiset äänet on istukan =)

Tommonen vois olla pienoinen shokki noin myöhään saada tietää :whistle:

Siis ihan totta, lasten serkku syntyi vuosi sitten, ja yhtäaikaa oli synnyttämässä nainen, jolle selvisi synnyttäjien vastaanotossa rv40+ että siellä onkin kaks! Ja LKS:ssa tämä :wave: Raskausaikana kunnan ylilääkäri ultrannut moneen kertaan!
Mutta yleisimmin löydetään np-ultrassa, mutta tokihan näitä yllätyksiä paljastuu myös rakenneultrassakin. Tietty, jos kohtu kasvaa liian nopeasti, tulishan sun päästä tutkimuksiin ihan muidenkin syiden poissulkemiseksi.

Alkuperäinen kirjoittaja Tuttemui:
Siis ihan totta, lasten serkku syntyi vuosi sitten, ja yhtäaikaa oli synnyttämässä nainen, jolle selvisi synnyttäjien vastaanotossa rv40+ että siellä onkin kaks! Ja LKS:ssa tämä :wave: Raskausaikana kunnan ylilääkäri ultrannut moneen kertaan!
Mutta yleisimmin löydetään np-ultrassa, mutta tokihan näitä yllätyksiä paljastuu myös rakenneultrassakin. Tietty, jos kohtu kasvaa liian nopeasti, tulishan sun päästä tutkimuksiin ihan muidenkin syiden poissulkemiseksi.

apua. mitäs muita syitä vois olla sit kohdun nopeaan kasvuun ? jotain mistä kannattaa huolestua siis ? Itse olen vaan miettinyt, että mulla on joko paljon lapsivettä tai eteenpäin kallellaan kohtu tms..

Yhteistyössä