Kuinka kauan jaksaisit tällaista? Kissan siisteysongelmasta kysymys

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja ee
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
E

ee

Vieras
Meillä on 5 v maatiaiskissat, sisarukset. Toinen kakkaa jatkuvasti muualle kuin hiekkavatiin. Vateja on kaksi, hiekkaa vaihdetaan. Eläinlääkäri on tutkinut kissan eikä löytänyt mitään vikaa. Leikattu sisäkissa.
Mä en jaksa, sänkyjen alta ja saunasta ja milloin mistäkin pitää siivota kissan kakkaa. Toinen kissa ei tee ikinä asioitaan muuta kuin astialle.

Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita:
Ootko kokeillut bergamottiöljyä paikkoihin, johon kissa ei saa tehdä tarpeitaan?

Olen kokeillut sitruunaa ja etikkaakin. Ne toimivat sikäli, että kissa välttelee niitä paikkoja mutta kakkaa sitten muualle.

Alkuperäinen kirjoittaja ee:
Olen kokeillut sitruunaa ja etikkaakin. Ne toimivat sikäli, että kissa välttelee niitä paikkoja mutta kakkaa sitten muualle.
Hmm... harmittava juttu. Tekeekö pissat kuitenkin käymälään?

Tekee, ei ole ikinä pissannut muualle kuin vatille.

Oletko kokeillut laittaa kissan oman kakan sinne käymälään? Siis odottamaan, että kattimus tulee seuraavan kerran sinne pissalle ja ehkä tajuaisi, että tännehän voi kakatkin tehdä?

Oletko kokeillut laittaa kissan oman kakan sinne käymälään? Siis odottamaan, että kattimus tulee seuraavan kerran sinne pissalle ja ehkä tajuaisi, että tännehän voi kakatkin tehdä?

Se tekee kyllä kakkoja käymäläänkin. Musta tuntuu, että se jotenkin "pelkää" tota toista kissaa, joka on kyllä sen veli.
Tämä kolli (leikattu sekin), ei ikinä peitä kakkojaan laatikolla. Hyökkäilee tän kimppuun, rökittää.
Mitäs tällaisessa tilanteessa voisi tehdä?

Se tekee kyllä kakkoja käymäläänkin. Musta tuntuu, että se jotenkin "pelkää" tota toista kissaa, joka on kyllä sen veli.
Tämä kolli (leikattu sekin), ei ikinä peitä kakkojaan laatikolla. Hyökkäilee tän kimppuun, rökittää.
Omat kusputkat tuskin onnistuu, sillä toinen voi tehdä sitten molempiin. Mulla oli aikoinaan 2 kissaa ja toinen niistä ei kakannut käymälään, jos siellä oli tämän toisen kakka. Mutta se kyllä sitten pidätteli, jotta käymälä oli siivottu. Oletko kokeillut vaihtaa käymälään toisenlaista hiekkaa/purua?

Omat kusputkat tuskin onnistuu, sillä toinen voi tehdä sitten molempiin. Mulla oli aikoinaan 2 kissaa ja toinen niistä ei kakannut käymälään, jos siellä oli tämän toisen kakka. Mutta se kyllä sitten pidätteli, jotta käymälä oli siivottu. Oletko kokeillut vaihtaa käymälään toisenlaista hiekkaa/purua?

On kokeiltu kaikenlaiset hiekat. Tää ei tosiaan halua tehdä asioitaan, jos hiekkavati on yhtään likainen, mutta mun mielestä se on myös jotenkin "alisteinen" tolle veljelleen. Pelkää sitä, välttelee. Tää ongelmainen on tyttökissa ja tätä on ollut pennusta asti.
Veli leikkii liian rajusti, vetää turpaan heti jos hermostuu, tää ei tykkää sellaisesta.

On kokeiltu kaikenlaiset hiekat. Tää ei tosiaan halua tehdä asioitaan, jos hiekkavati on yhtään likainen, mutta mun mielestä se on myös jotenkin "alisteinen" tolle veljelleen. Pelkää sitä, välttelee. Tää ongelmainen on tyttökissa ja tätä on ollut pennusta asti.
Veli leikkii liian rajusti, vetää turpaan heti jos hermostuu, tää ei tykkää sellaisesta.

Elikkäs sisko ja sen veli asuvat yhdessä. Veli leikattu, miten sisko? Sisaruksistahan on puhe, eikä veljeksistä... Eikö niin?
Jos molemmat leikattuja ja tuollainen meno jatkuu, niin ongelma on 69% varmuudella sukulaisuussuhteesta johtuvista ongelmista. 31% menee omistajan piikkiin.
Toisaalta kerrot, että 5-vuotiaat kissat kyseessä. Eli kyselkää taustatietoa sieltä, mistä kissat saitte. Noin pitkään tuskin olisitte ongelmaa ihmetelleet, jos pentuna olisitte kissat hankkineet. Ja jos olette, niin vaihtakaa harrastus ja hankkikaa kissoille uudet kodit. Ei pahalla.

Alkuperäinen kirjoittaja CatMan:
Elikkäs sisko ja sen veli asuvat yhdessä. Veli leikattu, miten sisko? Sisaruksistahan on puhe, eikä veljeksistä... Eikö niin?
Jos molemmat leikattuja ja tuollainen meno jatkuu, niin ongelma on 69% varmuudella sukulaisuussuhteesta johtuvista ongelmista. 31% menee omistajan piikkiin.
Toisaalta kerrot, että 5-vuotiaat kissat kyseessä. Eli kyselkää taustatietoa sieltä, mistä kissat saitte. Noin pitkään tuskin olisitte ongelmaa ihmetelleet, jos pentuna olisitte kissat hankkineet. Ja jos olette, niin vaihtakaa harrastus ja hankkikaa kissoille uudet kodit. Ei pahalla.

Mulla on olleet kummatkin kissat pennusta asti ja kummatkin on leikattu.

Mulla on olleet kummatkin kissat pennusta asti ja kummatkin on leikattu.

Ja lisäselvityksenä vielä, 12-viikkoisina

Ei ollut tarkoitus hyökätä silmille.
Itse tulen toimeen paljon paremmin kissojen (tai minkä tahansa eläinlajin kanssa), kuin ihmisten kanssa.

Ei munkaan tarkoitus tällä avauksella ollut edesauttaa sellaista, ettei tultaisi toimeen eläinten kanssa. Mä rakastan eläimiä. Tätä sontijaakin.

Sukulaisuussuhde oikeasti aiheuttaa ongelmia samalla reviirillä ja se ilmenee esim. noin, kuten ja miten kuvailit.

No sitä mä olen arvellutkin. Onko mitään tehtävissä?
Miuuta kuin että hankkii jommallekummalle toisen kodin?

Tylyltä se tuntuu sanoa, mutta vastaus on, että EI.
Voit laittaa teille vaikka 10 hiekkalaatikkoa, niin tällaisessa tilanteessa se tuskin auttaa.
Voit toki kokeilla. ;)
Mutta tuon ikäisellä kissalla on vielä elinvuosia paljon edessä ja eikö olisi parempi, että ne vuodet eivät kuluisi stressaten reviiristä ja muusta kinatessa.

Kokeile yhden hiekkalaatikon hommaamista lisää. Mulla kun oli aikoinaan kaksi kissaa, niin tykkäsivät, että piti olla yksi ylimääräinen hiekkalaatikko ja siellä kävivät sitten vain kakalla. Tai ainakin toinen kävi. Pissoja en löytänyt sieltä laisinkaan.

Yhteistyössä